میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: وزارت صمت میان تایرسازان و واردکنندگان در تخصیص ارز و قیمتگذاری تبعیض قائل است، لاستیکهای وارداتی مشمول قیمتگذاری دستوری نیست. در روزهای اخیر وزارت صمت ابلاغیه جدیدی درخصوص فروش تایر در بازار اعلام کرده است، براساس این ابلاغیه لاستیک رینگهای ۱۳ و ۱۴ به هر شماره شاسی […]
میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: وزارت صمت میان تایرسازان و واردکنندگان در تخصیص ارز و قیمتگذاری تبعیض قائل است، لاستیکهای وارداتی مشمول قیمتگذاری دستوری نیست. در روزهای اخیر وزارت صمت ابلاغیه جدیدی درخصوص فروش تایر در بازار اعلام کرده است، براساس این ابلاغیه لاستیک رینگهای ۱۳ و ۱۴ به هر شماره شاسی و کدملی فقط چهار حلقه میدهند، بنابراین باید اطلاعات خودرو برای خردهفروشی تایر ثبت شود. دخالت وزارت صمت در نظام فروش بهعنوان سیاستگذار صنعتی در کشور برای صنایع خودروسازی یا هر کالای نه تنها سبب کاهش قیمتها نمیشود، بلکه در ماه پایانی سالجاری فقط التهاب در بازار تایر ایجاد میکند. برای بررسی اثر ابلاغیههای جدید وزارت صمت در بازار تایر با جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، به گفتگو پرداختیم. به گزارش بازار، در همین راستا رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: متأسفانه موضوعات سختگیرانهای توسط وزارت صمت برای صنعت تایر در حال اتخاذ است، وجود سامانه فروش و ابلاغیههای اخیر وزارت صمت مورد تأیید صنعت تایر ایران نیست. تنها دستاورد سامانه یا ایجاد محدودیت در فروش، فقط نارضایتی مشتریان خواهد بود. از سویی ما کمبود تولید تایر در کشور نداریم و تیراژ این قطعه افزایش داشته است، همچنین واردات لاستیک خودرو به کشور دو برابر شده است. با این تفاسیر کمبود تایر در بازار وجود ندارد، متأسفانه دستورالعمل فروش جدید لاستیک خودرو منجربه ایجاد صف و التهاب در بازار خواهد شد. وی افزود: در شش ماه نخست سالجاری تولیدکنندگان تایر چالش ارزی داشتند، اما طی سه ماه اخیر روند بهبود ارز برای این صنعت بهبود یافته است. متأسفانه فقط دریافت حواله ارزی و فرآیند تأمین آن از سوی بانکهای عامل در ماه پایانی سال با چالش جدی مواجه شده است. میرزایی؛ ادامه داد: متأسفانه درخصوص قیمتگذاری دستوری کملطفی شده است، علیرغم اینکه صنعت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمت را دریافت و بارها به تولیدکنندگان وعده این مهم داده شد، اما سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان رسماً مخالف آزادسازی قیمت است. وزارت صمت به واردکنندگان لاستیک ارز ترجیحی تخصیص میدهد، اما تولیدکنندگان باید ارز ۵۰ هزار تومانی دریافت کنند. وی افزود: بارها درخواست برقراری عدالت میان تولیدکننده و واردکننده تایر در کشور را داشتیم، وزارت صمت به واردکنندگان لاستیک ارز ترجیحی تخصیص میدهد، اما تولیدکنندگان باید ارز ۵۰ هزار تومانی دریافت کنند. از سوی قیمتگذاری برای تولیدکننده به شکل دستوری است؛ ولی واردکنندگان مشمول قیمتگذاری دستوری نیستند. صنعت تایر کشور نسبت به تبعیضهای مذکور که توسط وزارت صمت ایجاد شده گلایه دارند. میرزایی؛ بیان داشت: همانطور که بارها در گفتگو با رسانه شما اعلام کردم، مشروط بر آزادسازی قیمتگذاری دستوری وضعیت دو نرخی لاستیک در بازار از بین خواهد رفت. اگر نرخ ارز در ماه پایانی سال نوسان داشته باشد یا صنایع بالادستی تأمینکننده مواداولیه قیمت محصولات خود را افزایش دهند، نرخ لاستیک نیز با افزایشی خواهد شد.
شاید دیگر خبری از صفهای طویل خرید تایر از نمایندگیهای عرضه لاستیک خودرو در شهری مثل تهران نباشد، اما دسترسی به این محصول مورد نیاز شهروندان همچنان با مشکل روبهرو است. به گزارش اقتصاد۲۴، افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر در همین ابتدای سال، کار را برای مصرفکنندگان این محصولِ ضروری سختتر کرد. تورم و گرانی […]
دیدگاه بسته شده است.