انتخابات از پنجره مجازی

  سخنان جنجالی یکی از نمایندگان مجلس نهم که به تازگی از حوزه انتخابیه خود به مجلس راه یافته است طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های مجازی به جز این موضوع، خواندنی‌های دیگری را نیز به مخاطبان خود عرضه داشتند. یک هفته پس از […]

 

سخنان جنجالی یکی از نمایندگان مجلس نهم که به تازگی از حوزه انتخابیه خود به مجلس راه یافته است طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های مجازی به جز این موضوع، خواندنی‌های دیگری را نیز به مخاطبان خود عرضه داشتند.

یک هفته پس از انتخابات پرشکوه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حاشیه‌ها و اظهارنظر‌ها درباره آن هنوز ادامه دارد. از یک سو بزرگان سیاسی همگان را به حفظ حرمت و اخلاق دعوت می‌کنند و جریان‌های سیاسی نیز در پی یافتن ریشه ناکامی‌ها و کامیابی‌های انتخاباتی خود هستند. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس دهم و گرایش‌های سیاسی آن همچنان ادامه دارد. در کنار این موضوع‌ها، در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مجازی انتشار سخنان جنجالی نادر قاضی‌پور، یکی از نمایندگان مجلس نهم و واکنش‌ها به این سخنانِ دربردارنده اتهام، واژگان ناشایست و توهین‌های جنسیتی و قومی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

بازتاب سخنان جنجالی یک نماینده مجلس

با وجود تأکید مکرر بزرگان عرصه سیاست ایران بر رعایت اخلاق سیاسی به ویژه در دوره انتخابات، یک هفته پس از برگزاری پرشور این رویداد، ویدیویی از سخنرانی یکی از منتخبان مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود که در آن سخنانی تعجب برانگیز بیان شده است. موضوع طی چند روز اخیر بازتاب‌های فراوانی در کانال‌های خبری و صفحه‌های اینستاگرام داشته است.

امام جمعه ارومیه از نخستین کسانی بود که به سخنان «نادر قاضی‌پور» نماینده این شهر واکنش نشان داد. کانال خبری «فردای ایران» نوشت: امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نماز جمعه به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته است: گلایه‌ای از طرف خودم و ملت دارم از کسانی که خود را کاندیدا معرفی کردند و بی‌ادبی ‌و بی‌تربیتی را در سخنانشان نهادینه کردند. با عرض معذرت، این جایگاه، جایگاه مقدسی است ولی باید حقایق و واقعیت‌ها را عرض کنم. این روش خداپسندانه و صحیحی نیست. حتی بعضی از واقعیات هست ولی انسان نباید به زبان آورد. توهین و بی‌تربیتی شایسته یک جامعه اسلامی نیست.

واکنش‌های کاربران شبکه‌های مجازی به سخنان قاضی پور موجب تشکیل کارزار (کمپین) مجازی شد. کانال «اصلاحات نیوز» درباره کارزاری خبر داده است که برای رد اعتبار نامه وی در مجلس دهم، سازمان یافته است. این کانال نوشته است: کمپین مطالبه «رد اعتبارنامه» نادر قاضی‌پور نیز ایجاد شد. با توجه به این سخنان سخیف، زشت، بی‌ادبانه و دور از شأن نمایندگان، مردم شریف ارومیه خواستار رد اعتبار نامه وی جهت حفظ شأن قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران هستند.

این سخنان در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشته است. کانال خبری «ایران تایمز» با انتشار تصویر صفحه‌ای از روزنامه المنار چاپ لبنان این بازتاب را پوشش داد و تیتر جنجالی این روزنامه را برجسته ساخت.

صفحه اینستاگرام منتسب به قاضی‌پور در واکنش به موج اعتراض‌ها علیه سخنان این نماینده مجلس، وی را یار شهیدان باکری، امینی و کاظمی نامید که تنها مانده است. پس از انتشار این نوشته در صفحه مجازی قاضی‌پور، فرزند شهید باکری به آن واکنش نشان داد. «آسیه باکری» در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: آقای قاضی‌پور متأسفم برای شما و مردم شهرم که شما را به عنوان نماینده انتخاب کردند. لطف کنید از این به بعد اسم پدر و عموی من را در سخنرانی‌هایتان نبرید چون هر کسی می‌خواهد از آن‌ها تعریف کند، از ادبشان می‌گوید.

بیانیه‌های گروه‌ها و احزاب به ویژه اظهارنظرهای بانوان فعال حزبی هم در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است. کانال خبری حزب «ندای ایرانیان» بیانیه بانوان این حزب ندای را به این شرح منتشر کرده است: زنان کشورم همواره در دوران سختی پا به پای مردان سرزمینم قدم برداشته‌اند، دیگر سکوت نخواهیم کرد در مقابل ناملایمت‌هایی که بخواهد در حق هر کدام از ما انجام شود. جناب آقای نماینده‌ای که فقط نماینده خود هستی نه نماینده هیچ کدام از قشر فرهیخته کشورم، به مجلس می‌رویم و این اجازه را به هیچ فردی نخواهیم داد تا با سخنان زشت و بی‌خردش مانع از فعالیت ما نه تنها در عرصه کشوری بلکه در عرصه جهانی شود. لذا ما بانوان حزب ندای ایرانیان، شعبه البرز مراتب اعتراض خود را به سخنان سخیف و دور از شأن این نماینده مجلس اعلام می‌داریم و از مسؤولان ذی‌ربط خواهشمندیم در خصوص این امر اقدام‌های لازم را مبذول فرمایند.

کانال خبری اصلاحات نیوز نوشت: جمعیت زنان ایران اسلامی شاخه ارومیه از شورای نگهبان خواست جلوی حضور امثال قاضی پور را در مجلس بگیرد و با رد اعتبار نامه او برخوردی قاطعانه داشته باشد.

کانال خبری «گام دوم» هم درباره واکنش «پروانه‌مافی» منتخب مردم تهران نوشته است: سخنان خارج از عرف یکی از نمایندگان مجلس در باره حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی و همچنین توهین به برخی چهره‌های سرشناس مایه وهن خانه ملت گشته و اعتبار نمایندگی ملت را خدشه‌دار نموده است. اینجانب به‌عنوان منتخب مردم تهران ضمن ابراز تأسف نسبت به این سخنان از مسؤولین خواهشمندم تا نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت نباشند.

کانال تلگرامی‌«مجمع اصلاح طلبان»، شبکه مجازی است که بخش دیگری از سخنان قاضی‌پور را این چنین به نقد کشیده است: در قسمتی از فیلم سخنرانی قاضی پور نکته جالبی نهفته است. ایشان می‌گویند در جبهه ۱۲ نفر بودیم و من فرمانده….در جاده بصره‌ـ العماره حدود ۷۰۰-۸۰۰ عراقی تسلیم ما شدند. (ما ۱۲ نفر)…چون امکانات انتقال اسرا را نداشتیم از دستشان خلاص شدیم! بعد می‌گویند: البته می‌دانم خیلی از مردم تحمل دیدن سربریدن یک گوسفند را ندارند اما ما به خاطر امام و شهدا این کار را کردیم!! این در حالی است که امام خمینی (ره) هرگز چنین رفتاری را با اسیر بر نمی‌تابیدند و عجیب است که جناب قاضی‌پور، سلاخی این تعداد از اسرا را با ذکر نام از امام رئوف انقلاب توجیه کنند. امام خمینی در اولین پیام خویش در ۱۲ فروردین ۶۱، درباره نگهداری از اسیران که به «منشور نگهداری اسرای جنگ تحمیلی» تعبیر شده است چنین می‌فرماید: «چه بسا که این اسیران و پناهندگان به اجبار و تهدید به مرگ خود و خانواده‌هایشان به جبهه فرستاه شده باشند.»

کانال خبری «انتخاب» از شکایت قدرت‌ا… علیخانی، نماینده پیشین قزوین از نادر قاضی‌پور به دلیل سخنان وی خبر داده و نوشته است: سخنان قاضی‌پور کذب و سخیف بوده و در این رابطه شکایتی تقدیم مراجع قضایی می‌شود تا این گونه افراد برای مطرح کردن خود به بیان هر دروغ و اظهارات توهین‌آمیز و خلاف شئونات اسلامی متوسل نشوند.

کانال تلگرامی «هاشمی صدای من است» از عذرخواهی قاضی‌پور از علیخانی خبر داد و نوشت: نادر قاضی‌پور در واکنش به اخباری که از وی درباره حجت‌الاسلام علیخانی منتشر شده، ضمن عذرخواهی گفت: اینجانب در میان شور و شوق انتخاباتی، به مزاح، یک شوخی را بیان کردم که متأسفانه به شکلی بد و جدی انعکاس پیدا کرد و ضمن اظهار تأسف، امیدوارم سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

رحمت‌ا… بیگدلی، فعال سیاسی درباره ریشه سخنان افرادی مانند قاضی پور در کانال تلگرامی خود آورد: وقتی که عرصه را برای حضور عاقلان و حکیمان و اهل علم، دانش و سیاستمدار تنگ کردیم، امثال قاضی‌پور‌ها از جنس احمدی‌نژاد تحت عنوان انقلابیگری و اصولگرایی بر می‌آیند که با دستمایه قراردادن منافع ملی با آبروی کشور، جمهوری اسلامی و اسلام بازی می‌کنند!

کانال خبری «تله‌خبر» شبکه مجازی است که دفاعیات قاضی‌پور را به این شکل منعکس کرده است: من از حرف‌هایم که باعث آزرده خاطر شدن بانوان ارومیه شد عذرخواهی می‌کنم چراکه اصلاً روی سخنم با بانوان ارومیه نبود. هستند خانم‌هایی که در مجلس شرایط به نفعشان نبوده است. ما مذهبی هستیم و با ۳-۴ تا پیام تلگرام تکان نمی‌خوریم. عده‌ای می‌خواهند مراتخریب کنند چرا که من سرباز و نوکر ولایتم. دوستان من از این موج‌ها نهراسید چرا که این‌ها بداخلاقی‌هایی است که به خاطر رأی شما می‌کنند. من نوکر مردم و رهبرم هستم. منافقین و کسانی که صلاح نظام را نمی‌خواهند و مخالف ولایت و ثبات انتخابات هستند می‌خواهند با تخریب قاضی‌پور به اهداف شوم خود برسند. برخی رسانه‌ها سر و ته سخنان من را قطع می‌کنند تا شرایط سوءاستفاده خود را مهیا کنند باید به آن‌ها گفت هرکاری دلتان می‌خواهد بکنید چرا که قاضی، مردم هستند.

در ادامه به نقل از قاضی‌پور آماده است: من منافق نیستم و مواضع خود را عوض نمی‌کنم. برخی من را به خاطر حرف‌ها و موضع‌های ثابتم تخریب می‌کنند. من از کسانی که از من رنجیده‌اند عذر خواهی می‌کنم. من بیدی نیستم که با این باد‌ها بلرزم. چندین بار فرمانده خط شکن شدم و در میدان تنها ماندم. مرگ را پذیرفتم ولی عقب نشینی نکردم. رفاقت با شما را با نمایندگی مجلس عوض نمی‌کنم.