ورود ۲۰ پروژه نفت و گازی به فاز جدید مناقصات بین‌المللی

در راستای تجهیز شیوه‌های جدید افزایش بازیافت محقق می‌شود ورود ۲۰ پروژه نفت و گازی به فاز جدید مناقصات بین‌المللی ضرورت حضور پیمانکاران چینی در دو مناقصه نفتی گروه انرژی- افزایش ضریب بازیافت یکی از مهم‌ترین رویکردهای مهم و قابل توجه در امضای تفاهمنامه‌ها و در مرحله بعدی قرارداد‌ها در توسعه میادین نفتی و گازی […]

در راستای تجهیز شیوه‌های جدید افزایش بازیافت محقق می‌شود

ورود ۲۰ پروژه نفت و گازی به فاز جدید مناقصات بین‌المللی

ضرورت حضور پیمانکاران چینی در دو مناقصه نفتی

گروه انرژی- افزایش ضریب بازیافت یکی از مهم‌ترین رویکردهای مهم و قابل توجه در امضای تفاهمنامه‌ها و در مرحله بعدی قرارداد‌ها در توسعه میادین نفتی و گازی است. درحال حاضر میزان این شاخص رقمی در حدود ۲۰ درصد است که مقرر گشته در راستای انعقاد این قرارداد‌ها با شرکت‌های خارجی به مرز بیش از ۴۰ درصد برسد. اگر این امر محقق شود و ضریب بازیافت نفت ایران در ایده آل‌‌ترین حالت ممکن به ۵۰ درصد برسد منجر به افزایش تولید نفت ایران خواهد شد، در این صورت شیوه‌های جدید افزایش بازیافت تحولی عظیم در صنعت نفت ایران ایجاد می‌کند.

وزیر نفت نیز به این امر اذعان داشته و در این خصوص بیان کرده است: دانش شناسایی میادین و استخراج و انتقال نفت در ایران وجود دارد ولی مشکل اساسی، میزان بازیافت کم در کشور است در حالی که اگر بتوانیم چند درصد میزان آن را افزایش دهیم، ثروت فراوانی نصیب ایران می‌شود بنابراین باید به این سمت برویم و به دانش افزایش بازیافت دست یابیم.

حال با توجه به این مهم بازار نفت ایران خیز بزرگی برای واگذاری توسعه میادین نفتی و گازی ایران به شرکت‌ها و برندهای مطرح بین‌المللی برداشته و مسؤولان امر در حال امضای تفاهمنامه‌هایی با مشتریان خارجی خود هستند.۲۰ پروژه نفتی نیز در حوزه مناطق مرکزی ایران به منظور افزایش ضریب بازیافت میادین نفت و گاز، در آستانه برگزاری مناقصه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با تشریح برگزاری ۲۰ مناقصه توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین نفت و گاز در مناطق مرکزی ایران، گفت: تاکنون بیش‌ترین تفاهمنامه همکاری با روس‌ها امضا شده است.

سلبعلی‌کریمی درباره جزییات برگزاری مناقصات جدید نفت و گازی ایران تصریح کرد: هم اکنون برنامه توسعه ۲۰ میدان نفت و گازی در مناطق مرکزی ایران با مشارکت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام این‌که به منظور توسعه میادین نفتی قرار است ۱۰ مناقصه بین‌المللی برگزار شود، به مهر گفت: بر این اساس طرح‌های افزایش ضریب بازیافت با اولویت میادین مشترک نفتی با عراق به شرکت‌های صاحب صلاحیت بین‌المللی واگذار خواهد شد.

این مقام مسؤول با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های انجام مطالعات افزایش تولید و ارتقای ضریب بازیافت برخی از میادین نفتی غرب ایران با شرکت‌هایی همچون گازپروم نفت، تات‌نفت، لوک‌اویل، زابرژنفت روسیه، «او‌ام‌وی» اتریش، وینترزهال آلمان، پتروناس مالزی، پترومینای اندونزی، شرکت نفت تایلند و…، اظهار داشت: به زودی قرارداد توسعه ۱۰ میدان نفتی شامل میادین پایدار غرب و شرق، دهلران، چشمه‌خوش، دالپری، آبان، دانان، دالپری، نفت شهر و سومار با شرکت‌های ایرانی و خارجی امضا خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی تاکنون بیش‌ترین تفاهمنامه همکاری توسعه میادین نفتی مناطق مرکزی ایران با شرکت‌های روسی امضا شده است.

این عضو هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی با یادآوری این‌که هدف از توسعه این میادین نفتی افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت‌خام کشور است، افزود: براساس برآوردهای اولیه برای توسعه این ۱۰ میدان نفتی باید حدود دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

کریمی همچنین با بیان این‌که در کنار توسعه میادین نفتی، اجرای طرح توسعه ۶ میدان گازی در حوزه زاگرس‌جنوبی از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای صنعت گاز در دوران پسابرجام است، تأکید کرد: در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز در مناطق مرکزی ایران حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام این‌که هم اکنون توسعه ۶ میدان جدید گازی شامل سفید زاخور، هالگان، دی، تنگ‌بیجار، پاژن، مدار و خارتنگ از برنامه‌های توسعه میادین گازی در حوزه زاگرس‌جنوبی و مناطق مرکزی کشور است، بیان کرد: در کنار توسعه میادین جدید، افزایش ضریب بازیافت در ۴ میدان گازی تابناک، شانول، وراوی، هما با نصب تاسیسات تقویت فشار گاز هم از برنامه‌های اولویت‌دار بوده که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری از طریق اجرای پروژه‌های EPCF هستیم.

این مقام مسؤول با بیان این‌که هم اکنون ۸ تا ۱۰ دستگاه دکل حفاری در میادین نفت و گاز مناطق مرکزی کشور مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این دکل‌ها در میادین مشترک نفتی با عراق مستقر شده‌اند.

چینی‌ها باید در مناقصه شرکت کنند

دراین راستا میادین بزرگ، متوسط و کوچک نفتی و گازی کشور برای توسعه و امضای قرارداد‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و فهرست میادین اولویت دار نیز تهیه شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت مطمئناً میادین مشترک در فهرست اولویت‌ها بالاتر از میادین مستقل قرار دارند و میادینی چون آزادگان‌جنوبی، یادآوران، فرزاد A، فرزاد B و لایه نفتی پارس‌جنوبی بیش‌تر از میادین دیگر، محور مذاکرات بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی و گازی کشور بوده‌اند.

علی کاردر بیان کرده است: با توجه به برآوردهای صورت گرفته و همچنین روند تهیه متن اصلی قراردادهای جدید نفتی، پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی و گازی در قالب ۳ یا ۴ قرارداد با شرکت‌های خارجی و داخلی به امضا برسانیم.

از سوی دیگر دو میدان نفتی دیگر نیز در آستانه برگزاری مناقصه قرار گرفته‌اند. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از برگزاری مناقصات بین‌المللی برای توسعه فازهای جدید میدان‌های نفتی یادآوران و آزادگان شمالی خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های چینی برای ادامه همکاری باید در مناقصه شرکت کنند.

شرکت‌های چینی توسعه فازهای نخست میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران را در اختیار دارند که نسبت به عملکرد آن‌ها انتقاداتی مطرح است، بنابراین درباره واگذاری فاز۲ توسعه این میدان‌ها به چینی‌ها، ابهامات و حاشیه‌های متعددی وجود دارد.

با توجه به این‌که توسعه فازهای نخست این دو میدان که جزو بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی ایران به شمار می‌روند، توسط شرکت‌های چینی انجام شده بر اساس متن قرارداد، برای واگذاری فاز دوم این میدان‌ها، آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.

بنابراین باید مذاکرات اولیه با شرکت‌های چینی انجام و پیشنهادات آن‌ها دریافت شود و در صورت به توافق نرسیدن، مذاکره با سایر شرکت‌ها انجام شود که گویا، این مذاکرات نتیجه بخش نبوده و قرار است برای توسعه این میدان‌ها، مناقصات بین‌المللی برگزار شود.

غلامرضا منوچهری، درباره واگذاری فاز۲ میدان‌های نفت آزادگان شمالی و یادآوران به شرکت‌های چینی، به ایلنا گفت: شرکت « CNPC» چین تمایل دارد قرارداد توسعه میدان آزادگان شمالی را ادامه دهد اما ما اعلام کرده‌ایم در صورت تمایل باید در قالب قرارداد جدید همکاری را ادامه داده و در مناقصه شرکت کند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره واکنش چینی‌ها به این طرح ایران گفت: چینی‌ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفتند.

 

وی درباره تکلیف حضور چینی‌ها در توسعه میدان یادآوران نیز گفت: درباره میدان یادآوران نیز با شرکت سینوپک چین مذاکره شده و قرار است برای توسعه این میدان نیز مناقصه بین‌المللی برگزار شود.