نشست بررسی وضعیت «صندوق جسورانه آرمان آتی» و شرکت «گز سکه» برگزار شد

برای حضور در فرابورس نشست بررسی وضعیت «صندوق جسورانه آرمان آتی» و شرکت «گز سکه» برگزار شد مسعود طاهری- سرمایه‌گذاری جسورانه یا venture capital مدلی برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت به‌زودی با پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی کلید می‌خورد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، دیروز فرابورس در […]

برای حضور در فرابورس

نشست بررسی وضعیت «صندوق جسورانه آرمان آتی» و شرکت «گز سکه» برگزار شد

مسعود طاهری- سرمایه‌گذاری جسورانه یا venture capital مدلی برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت به‌زودی با پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی کلید می‌خورد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، دیروز فرابورس در راستای معرفی صندوق سرمایه‌گذاری جسوارنه یکم آرمان آتی میزبان اعضای هیأت مدیره این صندوق بود و در ادامه مدیران این صندوق به پرسش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ گفتند.

علی‌اسلامی‌بیدگلی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی مختصری در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر یا جسورانه در دنیا ارایه کرد و اظهارداشت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت بوده و منبع بسیار مهمی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی است که کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند به بازار سرمایه و یا بانک‌ها دسترسی داشته باشند؛ کسب و کارهایی که عموماً ریسک بالا داشته و به تبع آن بازدهی بالایی نیز برای آن متصور است.

وی افزود: صندوق فعلی در حوزه IT و ICT اقدام به سرمایه‌گذاری خواهد کرد و از بین ۱۰ شرکت مورد مذاکره، با ۳ پروژه در حوزه‌های Fin Tech، شبکه‌های اجتماعی و ساخت ربات توافقاتی جهت سرمایه‌گذاری به عمل آمده است تا با حضور شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاری اولیه بر روی این شرکت‌های نوپا، طرح‌های خلاقانه و نوآورانه آن‌‌ها توسعه یافته و به شانس موفقیت برسند.

وی ادامه‌داد: این صندوق با هدف سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه کسب و کار‌‌ها در سری A فعال خواهد بود و چون طرح‌ها در مراحل اولیه خود به سر می‌برند، انتظار می‌رود بازده بالاتری هم نسبت به طرح‌های سری B و C محقق کنند که پیش‌بینی می‌شود از متوسط بازدهی بازار سرمایه هم بالاتر باشد.

وی تأکیدکرد: البته بایستی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد با بخشی از سرمایه خود در این صندوق‌‌ها فعال شوند و دید بلندمدت داشته باشند.

وی اندازه این صندوق را ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که در ابتدا ۱۰ درصد از این مبلغ تأدیه خواهد شد و در مراحل بعدی حداکثر ۳۰ درصد از این مبلغ، تأدیه می‌شود تا در این بازه روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب دیگر وارد شویم.

اسلامی‌بیدگلی همچنین گفت: چنان‌چه مراحل ثبت صندوق انجام شود، پذیره‌نویسی ۱۰ درصد از واحدهای آن نیز به‌زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد و برای مابقی واحدهای آن در بازه‌های مختلف همزمان با مراحل پیشرفت پروژه‌ها فراخوان داده خواهد شد.

این مقام مسؤول تأکیدکرد: به جرأت می‌توان گفت اگر تعداد این صندوق‌‌ها افزایش یابد، به‌زودی می‌توانند محل مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز باشند.

وی در ادامه به سیاست‌های ورود و خروج صندوق به طرح‌های خلاقانه پرداخت و گفت: چارچوب این صندوق به‌گونه‌ای طراحی شده که به نوعی مؤسسین کل وجوه آن را متعهد شده‌اند، اما مذاکرات با سازمان بورس در حال پیگیری است تا معاملات پیوسته نیز برای واحدهای آن از طریق فرایندی مشابه بازارگردانی، برقرار شود.

وی در خاتمه از افراد دارای ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های IT و ICT درخواست کرد طرح‌های خود را جهت سرمایه‌گذاری و اجرا به این مجموعه معرفی کنند.

مجوز تولید گز بدون سرطان گرفته شد

دومین نشست خبری سازمان فرابورس با حضور محمدگوهریان، مدیرعامل شرکت گز سکه برگزار شد. این شرکت که قرار است در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) فرابورس درج شود، احتمالاً طی چند روز آینده ۵ درصد از سهام این شرکت عرضه اولیه خواهد شد.

گوهریان در خصوص وضعیت اقتصادی این شرکت گفت: شرکت گز سکه هم‌اکنون سرمایه ۵ میلیارد تومانی دارد که با ۲۰۰ پرسنل حدود ۶۰ سال است که در اصفهان مشغول فعالیت است. در سال ۳۳، یک قنادی در اصفهان با نام گوهریان تأسیس شد. در سال ۶۴ با تلاش محمدگوهریان، به سهامی خاص تبدیل شد.

گوهریان با اشاره به این‌که گز سکه با هدف شفافیت بیش‌تر وارد بازار بورس شده است، گفت: طی چند روز اخیر و البته با تلاش حدود ۳ ساله، این شرکت به سهامی خاص تبدیل شد که قرار است سهامش در بورس عرضه شود. البته در مرحله اول ۵ درصد بوده که قرار است با بررسی‌های بیش‌تر به ۲۰ درصد ارتقا یابد. این شرکت که به عنوان اولین شرکت پذیرش شده در حوزه دانش‌بنیان‌هاست، در جهت افزایش شفافیت و ارتباط بیش‌تر با سهامداران، وارد بازار فرابورس شده است.

وی تأکیدکرد: عمده فعالیت این شرکت صادرات محصولات مختلف از جمله گز، عسل، شیرینی، گز سکه و آب‌نبات است که به‌طور میانگین سالانه رقم یک میلیون دلار صادرات گز دارد. فروش سال ۹۵ نیز تا به امروز حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده که هدف سال ۹۶، حدود ۲۰ میلیارد تومان است.

گوهریان در رابطه با کشورهای هدف صادرات این شرکت گفت: تا چند وقت اخیر، یک دفتر در اربیل عراق داشتیم که فعلا به دلیل حضور داعش، فعالیت خاصی ندارد. همچنین با کشورهای انگلستان، سوئد، سوئیس و اخیراً فرانسه قرارداد نوشتیم که به این کشور‌‌ها نیز صادرات داشته باشیم. در آمریکا نیز یک شرکت اعلام آمادگی برای خرید محصولات شرکت گز سکه کرده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده و با ورود به بورس، درآمد صادراتی ما حدود ۲ برابر شود.

مدیرعامل شرکت گز سکه اضافه‌کرد: هم‌اکنون محصولات این شرکت، محصولات بدون قند با نام Boss، ۲۵ نوع روغن که شاخه‌های دارویی و بهداشتی دارد و گز ضد سرطان است که محصولات بدون قند هم در داخل و هم در خارج از کشور استفاده می‌شود. گز ضد سرطان نیز از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته که خط تولید آن احتمالاً تا پایان سال به بهره داری خواهد رسید.

 

در پایان متذکر می‌شود شرکت گز سکه اصفهان که از سال ۱۳۳۳ مشغول فعالیت است، اخیراً به فرابورس منتقل شده و قرار است به عنوان اولین SME سهامش عرضه شود. SME‌‌ها واحدهای اقتصادی ویژه‌ای هستند که در تولید ملی، اشتغال‌زایی و جلب سود برای سهامداران نقش مهمی را ایفا می‌کنند. همچنین غالباً مالکیت و اداره کرد مستقلی دارند و مدیران معمولاً خود صاحبان سرمایه و مالکین اینگونه مؤسسات هست