در شرایطی که با انعقاد قراردادهای جدید صنعت هوایی ایران خود را آماده میکند تا بیشترین استفاده را از فضای به وجود آمده پس از لغو تحریمها داشته باشد، صحبتهای اخیر وزیر راه و شهرسازی نشان از امید این وزارتخانه برای حرکت تمام شقوق حملونقل در مسیر توسعه دارد. به گزارش ایسنا، در کنار […]
در شرایطی که با انعقاد قراردادهای جدید صنعت هوایی ایران خود را آماده میکند تا بیشترین استفاده را از فضای به وجود آمده پس از لغو تحریمها داشته باشد، صحبتهای اخیر وزیر راه و شهرسازی نشان از امید این وزارتخانه برای حرکت تمام شقوق حملونقل در مسیر توسعه دارد.
به گزارش ایسنا، در کنار بندر چابهار که در طول سالهای گذشته در مرکز توجهات سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار گرفته و با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک خود از سوی بسیاری از خارجیها با قدرت پیگیری میشود، قطعاً هنوز بزرگترین و محوریترین بندر اقتصادی ایران بندر شهید رجایی به حساب میآید. بندری که در سالهای اوج گرفتن تحریمها با مشکلاتی مواجه شد و حالا آماده پشت سر گذاشتن تمام آن مشکلات است.
هرچند هنوز این بندر کار خود را با دو اپراتور موقت ادامه میدهد و پس از لغو قرارداد با شرکت تاید واتر که در فهرست تحریمها قرار گرفت و ورود کشتیها به بندر شهید رجایی را متوقف کرد هیچ اپراتور رسمی در این بندر کار خود را آغاز نکرده و زمانبندی چند باره سازمان بنادر نیز برای زمان اجرای این مناقصه راه به جایی نبرده است، اما از هم اکنون بسیاری از سرمایهگذاران خارجی خود را برای حضور در این بندر آماده کردهاند.
وزیر راه و شهرسازی در صحبتهای اخیر خود از مذاکره با ۹ سرمایهگذار خارجی که داوطلب حضور در بندر شهید رجایی هستند خبر داده و گفته ایران پیشبینی میکند با توجه به شرایط خاصی که این بندر دارد در آیندهای نزدیک تعداد سرمایهگذاران در این حوزه افزایش پیدا کند.
در کنار سرمایهگذاری در حوزه امکانات زیرساختی مانند افتتاح فاز جدید بندر رجایی در سالهای آینده احتمالاً بخشی از سرمایهگذاریها در این بندر به بحثهای جانبی مانند تکمیل امکانات موردنیاز برای تخلیه و بارگیری، افزایش زیرساختهای بندر برای رفت و آمد با سرعت بیشتر خودروهای باربر و حتی بهبود زیرساخت اتصال ریلی اختصاص پیدا کند.
شرایط مطلوب بندر رجایی در کنار صحبتهای امیدوار کنندهای از بنادری مانند چابهار، امام، امیرآباد و نوشهر میشود، نشان از آن دارد که ایران حرکت خود برای توسعه دریایی را پس از سالها درجا زدن دوباره از سر گرفته و میتوان امید داشت با استفاده از توان مشترک سرمایهگذاران داخلی و خارجی گامی مهم در این حوزه برداشته شود، گامی که میتوان امید داشت با ورود کشورهایی مانند دانمارک و سوئیس که از قطبهای دریانوردی جهان به حساب میآید با سرعت بیشتری برداشته شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.