سرخابی‌ها و خطری بزرگی به نام حذف از آسیا

برچسب غیرقابل فروش روی نام سرخابی‌ها!

علی غلام‌فراهانی- پرسپولیس و استقلال دو غول سنتی فوتبال آسیا هستند؛ غول‌هایی که به‌واسطه سوء‌مدیریت‌ها چند دهه از آخرین قهرمانیشان در آسیا گذشته و این در حالی است که مدعیان فتح آسیا همچون عربستانی‌ها طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی را در این خصوص به انجام رسانده‌اند. از الهلال عربستان گرفته که با چهار عنوان قهرمانی […]

علی غلام‌فراهانی- پرسپولیس و استقلال دو غول سنتی فوتبال آسیا هستند؛ غول‌هایی که به‌واسطه سوء‌مدیریت‌ها چند دهه از آخرین قهرمانیشان در آسیا گذشته و این در حالی است که مدعیان فتح آسیا همچون عربستانی‌ها طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی را در این خصوص به انجام رسانده‌اند. از الهلال عربستان گرفته که با چهار عنوان قهرمانی آسیا لقب پرافتخار‌ترین تیم قاره را یدک می‌کشد و با به خدمت گرفتن بازیکنانی چون نیمار و نوس و میتروویچ ردای قهرمانی مجدد در آسیا را دارد تا النصر دیگر تیم عربستانی که بهترین هفت تاریخ یعنی کریستیانو رونالدو را به خدمت گرفته و در کنارش بازیکنانی همچون سادیومانه و تالیسکا را در ترکیبش گذاشته تا چشم تمام دنیا را به لیگی که به لیگ روشن معروف است، جذب کند. اما سرخابی‌ها همچنان بعد از دهه‌ها نه‌تنها مدعی قهرمانی قاره نیستند، بلکه در ادامه لیگ قهرمانان آسیا حضور هم ندارند و ممکن است باز هم از حضور در معتبر‌ترین لیگ قهرمانی آسیا باز بمانند!

مشکلی همیشگی به نام مالکیت مشترک!

به جرأت می‌توان گفت که هیچ دولتی تاکنون نتوانسته از سرخابی‌های تهران دل بکند و از آنان همچون سرجهیزیه خود مراقبت می‌کند! در واقع تمام دولت‌ها بر خصوصی‌سازی این دو تیم بین‌المللی تأکید کرده‌اند اما همچنان طلسم سرخابی‌ها پابرجاست. دولت قبل مزایدات چهارگانه‌ای را برای واگذاری آنان به انجام رساند اما با بهانه‌هایی همچون عدم اهلیت خریدار و… مانع خصوصی شدن آن‌ها شد و دولت فعلی نیز بار‌ها بر لزوم خصوصی شدن آنان تأکید کرده اما در عمل تنها ۱۰ درصد سهام آنان واگذار شده و حتی واگذاری بلوکی سهام آنان نیز ناکام مانده تا همچنان برچسب غیرقابل فروش به روی آنان قرار بگیرد.

هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هشدار داده و این‌بار باید فکری اساسی برای حل این مشکل شود. موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وارد فاز جدیدی شده است. دو باشگاهی که همچنان با مالکیت وزارت ورزش به کار خود ادامه می‌دهند و همین موضوع دیگر نگرانی‌‌ها را بابت حذف این دو تیم از آسیا افزایش داده است. فدراسیون فوتبال سال گذشته در مذاکره با کنفدراسیون فوتبال آسیا مستنداتی از روند خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به این کنفدراسیون ارائه و توضیح می‌دهد که تاکنون ۱۰درصد از سهام این دو باشگاه از طریق بورس به فروش رفته و روند واگذاری مابقی سهام نیز در حال انجام است. فدراسیون فوتبال مدارکی از روند خصوصی‌سازی سرخابی‌‌ها را از وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی دریافت کرده و عیناً این مدارک را در اختیار AFC قرار داده است. براساس آن، کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته از بحث مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس چشم‌پوشی کرد و در نهایت نیز مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس صادر شد اما مجوز آبی‌پوشان به دلیل بدهی خارجی صادر نشد. همچنان روند واگذاری دو باشگاه در وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی مسکوت مانده و تنها موضوع رخ داده اظهارنظر وزیر ورزش و انتشار آگهی واگذاری است اما اینکه در این شرایط اقتصادی و با توجه به وضعیت بسیار بد مالی و بدهی پرسپولیس و استقلال خریداری پیدا شود جای ابهام دارد. به نظر می‌رسد مسئولان باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند تا کار به روزهای آخر کشیده نشود و تضمین خطرناکی که داده‌ شده به خوبی اجرایی شود تا شاهد حذف دو تیم پرطرفدار نباشیم.