استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، گفت: چینیها نسبت به این حقیقت آگاه هستند که برای رقابتپذیری باید با جهان ارتباط داشته باشند و همین ترتیب روابط خود را با آمریکا و آلمان حفظ کردهاند. توسعه صنعت خودرو بدون ارتباطات جهانی امکانپذیر نیست. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین کاکایی؛ افزود: اگر تحریمهایی که به صنعت خودروی […]
استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، گفت: چینیها نسبت به این حقیقت آگاه هستند که برای رقابتپذیری باید با جهان ارتباط داشته باشند و همین ترتیب روابط خود را با آمریکا و آلمان حفظ کردهاند. توسعه صنعت خودرو بدون ارتباطات جهانی امکانپذیر نیست. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین کاکایی؛ افزود: اگر تحریمهایی که به صنعت خودروی ایران تحمیل میشود، به اقتصاد و صنعت کشوری مانند ژاپن تحمیل میشد، در کمتر از یک ماه تعطیل میشد؛ چون این کشور حتی مواد اولیه صنعت خود را هم نداشت. این استاد دانشگاه، به اهمیت ارتباط با جهان برای رشد خودروسازی ایران اشاره کرد و تصریح کرد: اولین قرارداد واقعی برجامی مربوط به خودروسازی بود و خودروسازان با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه به ایران آمدند که اتفاق بزرگی بود. اگر قرارداد برجام یک سال دیگر دوام میآورد، پنج شرکت خودروسازی برای ورود به ایران برنامه داشتند و نهتنها در صنعت خودرو، بلکه در قطعهسازی نیز جهشی رخ میداد. امیرحسن کاکایی؛ توضیح داد که صنعت خودروی ایران چگونه تحتتأثیر چین قرار گرفت. او در همین رابطه میگوید: دهه ۶۰ در ایران با جنگ و تورم همراه بود ولی سال ۱۳۶۹ بزرگان جنگ و صنعت، برنامهای طراحی کردند اما اوضاع بدی داشتیم و کشور تخریب شده بود و حدود سال ۱۳۷۳ حرکتهای جدی برای توسعه و خودکفایی انجام شد، هفت سال طول کشید و به حداقلی رسیدیم و با طراحی خودرو با کمک خارجیها مالکیت خودرو و موتور را به دست آوردیم و صنعت خودرو رشد کرد اما به تمسخر گرفته شد و متأسفانه مسئولان هم به این حرفهای سطحی توجه نشان دادند. این کارشناس صنعت خودرو، افزود: قرار بود سالی یک خودروی جدید معرفی و هر پنج سال پلتفرم جدیدی معرفی شود، اما در دهه ۸۰ سیاستها تغییر کرد، تحتتأثیر درآمد بادآورده نفتی واردات از چین به صرفه بود و تا جایی ادامه پیدا کرد که قطعهسازان ایرانی از داخل کشور به چین سفارش میدادند که تا سال ۱۳۹۱ تحریمها رخ داد و ما متوجه شدیم که در داخلیسازی ضعف داریم. کاکایی؛ افزود: بازار باید رقابتی ولی صنعت خودرو باید انحصاری باشد؛ صنعت خودرو یک صنعت مقیاس بالا البته به جز مورد خاص چین که قابل الگوبرداری برای ما نیست؛ در دنیا خودروسازان بیشتر وابسته به شرکت خارجی بزرگ هستند و حدود ۶۰ برند مهم داریم که تحت امر ۱۴خودروسازی هستند. شرکتها در جهان روابط جهانی به شدت به هم پیوستهای دارند که در عین رقابت با هم همکاری نیز دارند. او در همین رابطه با طرح این موضوع که کرهجنوبی تنها یک خودروسازی دارد، توضیح داد: این کشور در مقطعی صاحب پنج خودروسازی دوو، کیا، هیوندای، سامسونگ رنو و ستانگ یانگ بود و در مقطعی، چهار شرکت ورشکسته شدند و نیمی از دوو برای یک شرکت آمریکا بود. این استاد دانشگاه، در آسیبشناسی صنعت خودروی ایران، گفت: بالغ بر ۳۷ خودروساز عضو انجمن خودروسازان و بیش از ۱۱۰ پروانه بهرهبرداری صادر شده است ولی دو خودروساز اصلی کشور را زمین زدهاند که با حسابی سرانگشتی حدود پنج تا هشت میلیارد دلار ضرر و زیان متحمل شدهایم. کاکایی؛ افزود: ما الان در یک قفل سیاسی گیر کردهایم و کلافی سردرگم شده که صنعت خودرو تبدیل به تأمیناجتماعی شده است. ما باید تکلیف خودمان را روشن کنیم در صنعت خودرو میخواهیم کجای بازی باشیم.
متأسفانه به دلیل اینکه هنوز به بلوغ در حکمرانی نرسیدهایم، در بسیاری از مواقع سیاستگذاران و سیاسیون، سلیقهای عمل میکنند و هیچ ثباتی در رویهها وجود ندارد. به گزارش ایلنا، عدم هماهنگیها در صنعت خودرو را میتوان ناشی از چند عارضه در کل این صنعت برشمرد که اولین عارضه و مهمترین آن به عدم حکمرانی […]
صنعت خودرو به بحران اقتصادی ناشی از تصدیگری خصولتی در دولتهای مختلف تبدیل شده است. بهزودی دولت چهاردهم روی کار خواهد آمد و میراثدار زیان هنگفت، تقاضای کاذب و قیمت افسارگسیخته خواهد شد، شاید اصلیترین چالش دولت آینده کاهش شکاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار باشد. کارشناسان صنعت خودرو، معتقد هستند که عدم تدوین […]
مهدی قرهداغلی –تا امروز سیاستهای دولتیها بر صنعت خودرو نتیجهای جز آشفتگی بازار نداشته است. ارزیابیها بیانگر آن است که تولید خودرو در کشور در حال کاهش است و در حالحاضر صنعت خودرو توان تولید به اندازه میزان عرضه ندارد؛ نشان به آن نشان که میزان نیاز سالانه بازار خودرو در کشور ۱٫۵ میلیون دستگاه […]
گروه خودرو- وزیر صنعت،معدنوتجارت، مدعی شد که تا پایان سال، سه میلیون خودروی برقیِ داخلی آماده عرضه به بازار میشود. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو، اظهار داشت: صنعت خودرو در جهان بسیار بااهمیت است که بیش از ۱۰ درصد […]
دیدگاه بسته شده است.