نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده آغاز شد

رییس اتاق اصناف ایران نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده آغاز شد فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران از آغاز نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی گفت: طی نشستی با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت صنعت، […]

رییس اتاق اصناف ایران

نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده آغاز شد

فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران از آغاز نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی گفت: طی نشستی با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده اتاق اصناف ایران، شرکت ایران خودرو، ستاد مدیریت حمل‌و نقل و سوخت و نیروی انتظامی (پلیس راهور) این جمع بندی حاصل شد که ۱۵ هزار وانت فرسوده حمل‌و نقل عمومی مورد نوسازی قرار گیرند.

وی هزینه بالای سوخت و استهلاک در وانت‌بارهای فرسوده و همچنین تشدید آلودگی هوا را مورد اشاره قرارداد و در عین حال متذکر شد: متأسفانه موضوع نوسازی وانت‌بارهای فرسوده حوزه حمل و نقل شهری بسیار دیر عملیاتی شد.

فاضلی افزود: میزان تسهیلات بانکی برای هر متقاضی و دارنده وانت فرسوده حداکثر معادل۲۰۰ میلیون ریال با نرخ بهره ۱۶ درصد است و بازپرداخت در اقساط ۴۸ ماهه صورت می‌گیرد.

رییس اتاق اصناف ایران در عین حال تصریح ‌کرد: نوسازی به وانت‌بارهای شهری و درون شهری محدود نمی‌شود و هدف این است که نوسازی در سایر ناوگان‌های حمل‌ و نقل عمومی نیز انجام پذیرد.

وی همچنین این نکته را مورد تأکید قرارداد که هزینه قابل توجه سوخت و نرخ استهلاک خودروها باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: مسؤولیت کلیه پیگیری‌های مورد نیاز طرح از زمان ثبت‌نام تا تحویل وانت جایگزین با پلاک (ع) برعهده اتحادیه صنفی حمل ‌و نقل بار سبک شهری است و صدور پلاک‌(ع) توسط نیروی انتظامی منوط به اخذ نامه تأییدیه از اتحادیه می‌باشد.

به گفته وی، دارندگان وانت‌بارهای فرسوده با مراجعه به اتحادیه صنفی ‌و معرفی پلاک می‌توانند نسبت به جایگزینی خودروهای فرسوده خود اقدام کنند.

به گفته فاضلی، اگرچه براساس برآوردهای صورت گرفته، بیش از ۳۰ هزار خودروی فرسوده وجود دارد اما هم اینک توان نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده از سوی ایران خودرو وجود دارد اما این برنامه تمامی ناوگان‌های حمل‌ و نقل عمومی را در برخواهد گرفت.

در ادامه این نشست، محسن طاقدار، رییس اتحادیه حمل ‌و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری در مورد طرح جایگزینی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده ضمن اعلام این مطلب که برای اولین بار در کشور نوسازی ۱۵ هزار وانت‌بار فرسوده بر عهده ‌اتحادیه‌های کشوری واگذار شده است، گفت: اعضای صنف بار حمل‌ و نقل بار سبک شهری سراسر کشور با مراجعه به مراکز اسقاط و اخذ گواهی مربوطه و تأییدیه اتحادیه صنفی به خودروساز معرفی می‌شوند.

وی در عین حال افزود: دارندگان وانت فرسوده که عضو اتحادیه حمل ‌و نقل بار سبک شهری هم نیستند، با مراجعه به اتحادیه صنفی می‌توانند نسبت به جایگزینی خودروهای فرسوده خود اقدام کنند.

رییس اتحادیه حمل ‌و نقل بار سبک شهری نیز در مورد خودروی جایگزین وانت‌بار فرسوده نیز گفت: وانت آریسان دوگانه‌سوز و تندر ال۹۰ به عنوان خودروی جایگزین وانت فرسوده در نظر گرفته شده است که اعضا می‌توانند با پرداخت ۵ الی ۱۰ میلیون تومان نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام نمایند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجودِ معایب بسیار در خودروی آریسان گفت: معایب این خودرو برطرف شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

طاقدار به هزینه سوخت و استهلاک در خودروهای فرسوده اشاره کرد و در مورد ارزش گواهی اسقاط وانت‌های یک تن و پایین‌تر و وانت‌بار بالاتر از یک تن نیز اظهارکرد: وانت‌بار یک تن و پایین‌تر که وانت‌بار مزدا و پیکان را در برمی‌گیرد، با ارایه گواهی اسقاط مشمول ۲۰ میلیون ریال تخفیف و وانت یک تن و بالاتر نیز مشمول ۳۰ میلیون ریال تخفیف می‌شوند.

 

به گفته وی، تکمیل پرونده در سامانه نوسازی (قبل از صدور پلاک) برای آن دسته متقاضیانی که شخصاً نسبت به فروش گواهی اسقاط خودروی خود در مراکز اسقاط اقدام می‌کنند، پس از تأیید اصالت گواهی اسقاط صادره توسط نیروی انتظامی و اتحادیه ‌صورت می‌پذیرد.