یکی از مهمترین دلایلی که مصرف سوخت در ایران را نسبت به کشورهای دیگر بالا برده، وجود خودروهای فرسودهای است که برنامه دقیقی برای اسقاط آنها وجود ندارد. به گزارش ایرنا، در پی افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف […]
یکی از مهمترین دلایلی که مصرف سوخت در ایران را نسبت به کشورهای دیگر بالا برده، وجود خودروهای فرسودهای است که برنامه دقیقی برای اسقاط آنها وجود ندارد. به گزارش ایرنا، در پی افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف سوخت بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ بهطوری که میانگین مصرف بنزین در دی امسال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسید که این مقدار در نیمه نخست سالجاری نیز از مرز روزانه ١١۶ میلیون لیتر بنزین فراتر رفته بود. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودروی فرسوده باعث کاهش مصرف دو هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. هر خودروی فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده ۱۴٫۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالیانه ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط شوند، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۱۶٫۲ هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. همچنین اگر قیمت هر لیتر بنزین را ششدهم دلار حساب کنیم، وجود هر خودروی فرسوده در سطح شهر سالیانه باعث خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت میشود. براساس آمارهای وزارت صنعت،معدنوتجارت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی هستند؛ آماری که نشانگر فرسودگی و در حال فرسودگی ۵۹ درصد از کل خودروهاست. در این بین، بیشترین سهم فرسودگی در وسایل نقلیه موتوری به موتورسیکلتها با ۹۰ درصد اختصاص دارد. پس از فرسودگی موتورسیکلتها، مینیبوسها با ۸۶ درصد، اتوبوسهای درونشهری با ۸۲ درصد، اتوبوسهای برونشهری با ۵۷ درصد و تاکسیها با ۴۸ درصد بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص دادهاند. همین وضعیت نه فقط باعث افزایش بیرویه مصرف بنزین شده، که مانعی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک نیز است. آمارها نشان میدهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شمارهگذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیدهاند. همچنین ۱۲٫۵ میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسودهاند و عموماً نیز کاربراتوری هستند. سن فرسودگی موتورسیکلت شش سال تعیین شده و سن فرسودگی خودرو نیز متفاوت است؛ بهطور مثال خودروی سواری ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، در حالی که شاهد تردد حجم زیادی خودروی فرسوده در سطح کلانشهرها هستیم. به اعتقاد کارشناسان، یک خودروی فرسوده چه سواری و موتورسیکلت و چه کامیون تقریباً دو برابر خودروی نو سوخت مصرف میکند. اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد ما واردکننده سوخت خواهیم شد و شاید هم کیفیت سوخت پایین بیاید؛ بنابراین باید مدیریت مصرف سوخت را با سیاستگذاریهای درست، توسعه حملونقل عمومی برقی و استفاده از فناوریهای خودروهای کممصرف و برقی جبران کنیم تا هم شاهد کاهش مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی هوا باشیم.
اقدامات مهم برای بهبود ناترازی بنزین
طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در اجرای برنامه هفتم توسعه قرار است سالیانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شوند. ناگفته نماند که سال گذشته یکمیلیون و ۴۷۰ خودروی جدید وارد حوزه حملونقل شده است. جواد اوجی؛ وزیر نفت، پیشتر درباره مدیریت ناترازی بنزین گفته بود: «بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم، بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث که دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی میکنیم.» با این تفاسیر، اگر خودروهای فرسوده از ناوگان حملونقل خارج شوند و جای آنها را خودروهای نو و برقی بگیرند، بستر مناسب برای صادرات بنزین فراهم میشود، اما با روند کنونی و افزایش مصرف نسبت به تولید احتمال واردات بنزین زیاد است.
مهدی قرهداغلی – رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور، درخصوص جدیدترین آمار اسقاط خودرو در سالجاری، اعلام کرد:، با وجود اینکه هشت ماه از سال میگذرد، ۲۳۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی اسقاط تاکنون نسبت به یکساله ١۴٠٢، بودهایم. به […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع تردد خودروهای فرسوده در خیابانهای کشور و هدررفت سرمایه ملی توسط آنها، باید برای جلوگیری از این فاجعه هرچه سریعتر چارهای اندیشید تا از بهوجود آمدن مشکلات دیگر در آینده نهچندان دور جلوگیری گردد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و […]
دیدگاه بسته شده است.