به بهانه بارش برف در استان‌های کشور

خبر خوش از آسمان رسید!

هانیه قنادزاده– امسال نه‌تنها برای ایران، بلکه بنابر اعلام معتبر‌ترین منابع هواشناسی جهان، گرم‌‌ترین سال تاریخ بود! در این بین ردپای توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه به خوبی هویداست. کشورهای پرجمعیتی همچون چین و هند در کنار غول‌های اقتصادی جهان همچون آمریکا و آلمان و… باعث شدند تا کره‌زمین سالی گرم داشته باشد. در […]

هانیه قنادزاده– امسال نه‌تنها برای ایران، بلکه بنابر اعلام معتبر‌ترین منابع هواشناسی جهان، گرم‌‌ترین سال تاریخ بود! در این بین ردپای توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه به خوبی هویداست. کشورهای پرجمعیتی همچون چین و هند در کنار غول‌های اقتصادی جهان همچون آمریکا و آلمان و… باعث شدند تا کره‌زمین سالی گرم داشته باشد. در واقع تغییرات اقلیمی هشداری برای جهان بود تا محیط‌زیست این دهکده جهانی را بیشتر ارج نهاده و برایش تلاش کنند. کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبود و بعد از گذر از گرم‌‌ترین بهار و تابستان تاریخ، گرم‌‌ترین پاییز سال را نیز پشت سر گذاشت؛ کار به جایی رسید که بسیاری در پاییز که معمولاً پربارش‌‌ترین فصل کشورمان است، مسئولان مدام از بی‌آبی سال آتی بگویند. پس از مواضع مسئولان، همه چشم‌ها به زمستان خیره شد تا بلکه بتواند سال آینده را قابل تحمل کند اما با گذر از دو ماه اول فصل زمستان یعنی دی و بهمن، امید‌ها برای بارش باران و خصوصاً برف به یأس تبدیل شده بود و اصطلاحاً سرمای زمستان جایش را به گرمای زمستان خصوصاً در کلانشهرهایی همچون تهران و اصفهان داده بود! اما با ورود به آخرین ماه فصل زمستان یعنی اسفند درهای رحمت الهی باز شد و طی چند روزی که از آغاز اسفند گذشته، گزارش‌ها از بارش‌های مناسب خبر می‌دهند تا خبر خوش این بار به جای وعده‌ها از آسمان بیاید؛ مثلاً در شهر یزد که شهری کویری به حساب می‌آید تنها طی ۷۲ ساعت قبل، بارش‌ها توانسته ۳۹ درصد سال زراعی این شهر را پوشش دهد یا سد ریزدان در چابهار در آستانه سرریز شدن است. در زنجان، مدارس تعطیل شد و هشدار یخبندان اعلام شد.

بارش‌ها ادامه دارد

سازمان هواشناسی کشور از تداوم بارش باران و برف و هوای سرد تا پایان هفته جاری در کشور خبر داد و اعلام کرد: امروز (سه‌شنبه ۸ اسفند) بارش‌‌ها در مناطق مذکور به صورت پراکنده تداوم خواهد داشت و از اواخر وقت روز سه‌شنبه موج جدید بارشی از سمت غرب و جنوب‌غرب وارد کشور می‌شود که در این مناطق سبب بارش خواهد شد. روز چهارشنبه (۹ اسفند) فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور تقویت شده و تقریباً برای بیشتر استان‌های کشور به ویژه غرب سواحل دریای خزر و نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان سبب بارش برف و باران و وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود. سامانه بارشی روز پنجشنبه به جز مناطقی از شمال‌غرب، غرب و جنوب کشور در سایر مناطق کشور به فعالیت خود ادامه خواهد داد و شاهد تداوم بارش برف و باران و وزش باد نسبتاً شدید در نیمه شرقی کشور خواهیم بود. شدت بارش در روز پنجشنبه در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. روز جمعه (۱۰ اسفند) از گستردگی فعالیت سامانه بارشی کاسته خواهد شد و بارش‌‌ها با شدت کمتر تنها در شرق سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال‌شرق، شرق و جنوب‌شرق کشور پیش‌بینی شده است.