دستمزد‌ها با مخارج همخوانی ندارد

احتمال ویرانی کامل اقتصاد با فرار کارگران!  

مرضیه نیکخواه ـ حتماً در خبر‌ها و یا در شبکه‌های اجتماعی خوانده یا شنیده‌اید که بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی بدون کارگر مانده‌اند؛ خبری که از یک طرف این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که مگر می‌شود در کشوری که میلیون‌ها نفر بیکار دارد، واحدهای تولیدی یا کارخانجات بدون کارگر مانده باشند؟ برای […]

مرضیه نیکخواه ـ حتماً در خبر‌ها و یا در شبکه‌های اجتماعی خوانده یا شنیده‌اید که بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی بدون کارگر مانده‌اند؛ خبری که از یک طرف این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که مگر می‌شود در کشوری که میلیون‌ها نفر بیکار دارد، واحدهای تولیدی یا کارخانجات بدون کارگر مانده باشند؟ برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به دریافتی کارگران در این واحد‌ها یا کارخانه‌ها داشته باشیم و سپس این رقم را با رقم خط فقر فعلی مقایسه کنیم. طبق حداقل دستمزد یک کارگر در سالی که در آن هستیم پنج‌میلیون و ۳۰۸ هزار تومان است! رقمی که با توجه به مخارج فعلی جامعه همچون یک جوک می‌ماند. رقمی که باعث شده تا بسیاری از کارگران بعد از پایان کار خود به کار دیگری برای ارتزاق خانواده خود پیدا کنند. از سوی دیگر طبق گفته مسئولان رقم خط فقر برای یک خانواده چهار نفره از ۲۵ میلیون تومان فراتر رفته است! با یک حساب دو دوتا چهارتا نیز می‌توان فهمید که با حقوق پنج میلیون تومانی نمی‌شود شکم یک خانواده چهار نفری را حتی به شرطی که خانم خانه نیز شاغل باشد، پُر کرد! در واقع تورم در جامعه‌ای به حدی افزایش یافته که بسیاری از کارگران قید حضور در کارخانجات و واحدهای تولیدی را می‌زنند و به مشاغل کاذب روی می‌آورند. حال در این وسط تنها اقتصاد است که با سرعت زیاد سقوط می‌کند زیرا وقتی کارگری نباشد، تولیدی نیست و وقتی تولیدی نباشد، نیاز به واردات است و وقتی که ارزی برای واردات نباشد، قیمت کالاهای وارداتی با ارز آزاد سر به فلک می‌زند و این چرخه غلط و معیوب سال‌هاست که اقتصاد ما را ویران کرده است!

حقوق کارگر توان تأمین حتی ۵۰ درصد معیشت آن را ندارد

در همین رابطه، حمیدرضا امام‌قلی‌تبار؛ بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، درباره مشکلات کارگران گفت: فرآیند و موضوع دستمزد هر ساله کارگران یک نمایشی است که توسط دولت‌‌ها اداره و مدیریت می‌شود و دستمزد کارگران وابسته به تصمیم نمایندگان دولت‌‌هاست. دستمزد کارگران وابسته به هیچ معیار علمی نیست و صرفاً اراده حکومتی در تعیین دستمزد دست دارد. وی ادامه داد: سناریوی مضحکی که بیان می‌شود دستمزد باعث تورم است، سال گذشته با افزایش ۲۷ درصدی مزد و تورم ۴۵ درصدی شکست خورد و ثابت کرد که افزایش دستمزد ربطی به تورم ندارد. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خط فقر برای یک خانواده چهارنفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فرار رفته است، اظهار داشت: حقوق کارگر توان تأمین حتی ۵۰ درصد معیشت آن را ندارد. موضوع مهم دیگری وجود دارد و آن اخذ وام تعداد زیادی از کارگران از سیستم‌های بانکی و متعاقب آن قبول تعهد در پرداخت بهره و اقساط وام می‌باشد که جهت جبران عقب‌ماندگی مزدی سنوات گذشته برای تأمین معیشت و یا برای سایر مواردی که اصلاً در سبد معیشت مدنظر قرار نمی‌گیرد، دریافت شده است.