انتشار اوراق خزانه اسلامی جابه‌جایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر انتشار اوراق خزانه اسلامی جابه‌جایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است گروه بانک، بیمه و بورس- ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس، ۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کرده‌اند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، عیسی رضایی، مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر در نشست خبری که […]

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر

انتشار اوراق خزانه اسلامی جابه‌جایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است

گروه بانک، بیمه و بورس- ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس، ۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، عیسی رضایی، مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر در نشست خبری که صبح دیروز ۵ دی‌ماه ۹۵ در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر برگزار شد؛ به اقدامات اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: دولت اعلام کرده است که به یک رشد ۷٫۴ دهم درصدی رسیده‌ایم و این گفته درستی است. اگر تنها مبحث فروش نفت را مقایسه کنیم، یک رشد غیرقابل تصوری از گذشته تا به امسال داشته‌ایم.

رضایی ادامه داد: رشدی که صورت گرفته است، درست است؛ منتهی چون در انتقال پول به کشور مشکلاتی وجود دارد و یا برخی بدهی‌های قبلی باقی مانده است؛ هنوز اثر سرمایه‌گذاری‌های این درآمد بر کاهش رکود مشاهده نشده است که امیدواریم از این حیث برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با بیان این‌که انتشار اوراق خزانه اسلامی به نوعی جابه‌جایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است و کماکان معضل نقدینگی را برطرف نخواهد کرد؛ اظهارداشت: اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ وضعیت ۹ ماهه قبلی برای پایان سال شدت بیش‌تری خواهد گرفت. معادلات جهانی پیچیده‌تر شده است و انتخاب ترامپ هم به دلیل ناشناخته بودن شخصیت وی مزید بر علت است.

رضایی با تأکید بر این‌که دنیا به سمت بن‌بست اقتصادی پیش می‌رود؛ اظهارداشت: اگر به شاخص‌های اقتصادی بیش‌تر کشورهای اروپایی نگاه کنید؛ شاخص‌هایی مانند رشد اقتصادی و تورم ارقام صفر یا منفی را نشان می‌دهند. این موارد بسیار خطرناک است؛ یعنی اگر یک بخش عظیمی از جهان دچار رکود شود، محرکی برای برون‌رفت از این بحران نیاز است که معمولاً بهترین گزینه‌ها در چنین شرایطی، جنگ است.

به گفته وی؛ باید دعا کرد که مجدداً منطقه خاورمیانه را به عنوان کاندیدا معرفی نکنند؛ هرچند که کشور روسیه در حال نزدیک کردن خود به آمریکا است. یکی از گزینه‌ها اوکراین و منطقه بالتیک بود که به نظر می‌رسد آشوب‌ها در این منطقه فروکش کند؛ ولی منطقه ما کماکان منطقه مساعدی برای هرگونه درگیری در این زمینه‌ها تلقی می‌شود. در این راستا نظام جمهوری اسلامی هوشیاری خوبی را تا به الان، به خرج داده است که البته هوشیاری بیش‌تری لازم است تا از گزند حوادث آتی در امان بمانیم.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مؤسسه یک مبلغی را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس و وزارت اقتصاد وارد پروسه سرمایه‌گذاری در بورس از طریق شرکت‌ها کرده است؛ گفت: باید گفت که بورس به عنوان یک مکان ریسک‌پذیر در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه نظام بانکی یک نظام Free Risk برای سپرده‌گذار است. سؤال اینجاست که الان میانگین بازدهی بورس، با تمام اوصاف و با رونقی که امروز پیدا کرده است، چقدر است؟ غیر از این است که بازدهی این بازار ۱۲٫۵ درصد است حال آیا این موضوع در قیاس با سود بانکی توجیه پذیر است تا افرادی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس بروند؟

رضایی تصریح کرد: دورنمای سوددهی و بازدهی شرکت‌ها چیست؟ اکنون کدام شرکت‌ها به غیر از شرکت‌های پتروشیمی و یا فولادی که متأثر از قیمت‌های جهانی و نه بازدهی خود هستند دارای بازدهی مناسب هستند؟ نکته دیگر این‌که گفته می‌شود در بورس مشارکت کنید تا نقدشوندگی بالایی داشته باشد، در حالیکه همین امروز اعلام می‌شود که به عنوان مثال ۲۰ نماد بسته می‌شود، حال این نماد‌ها چه زمانی باز می‌شوند، معلوم نخواهد بود. مشخص نیست که سرمایه‌گذار خردی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند چه زمانی به پول خود می‌رسد.

وی ادامه داد: این موارد از جمله ابهاماتی است که اگر بورس برطرف نکند و شرکت‌ها به بازدهی مناسب و رشد پایداری نرسند و همچنین از اعمال سلیقه بر بستن و بازگشایی نماد‌ها خودداری نشود، این بازار به رونق نخواهد رسید. وگرنه با چنین شرایطی عقل سلیم حکم می‌کند که سپرده‌گذاران کماکان در بانک بمانند چراکه ایمن‌تر هستند.

رضایی با بیان این‌که شرایط خوبی در بازار سرمایه حاکم نیست؛ گفت: مگر این‌که نقدینگی از یک مکان درست به این بازار تزریق شود که در این حالت مجدداً حبابی می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر تصریح‌کرد: بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت‌ها باشد که از اول تأسیس بورس در ایران این مسأله وجود نداشته است. بیش‌تر انگیزه‌های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه‌های درآمدی.

وی در رابطه با اقدامات مؤسسه در زمینه بانکداری الکترونیک نیز گفت: در برنامه استراتژیک مؤسسه در سال ۸۹، حداقل تاسیس ۵۰۰ شعبه در دستور کار قرار گرفته است، اما فکر می‌کنید چه انگیزه‌هایی باعث شده که بیش از ۴ سال ما تعداد شعبه خود را از ۳۵۰ مورد افزایش ندهیم، یعنی ۳ سال دیگر ما عملاً گسترش شعب را از دستور کار خود به‌طور عملی خارج کردیم، مگر این‌که به ندرت بخواهیم این امر را انجام دهیم.

رضایی با اشاره به این‌که رویکرد ما در مؤسسه اعتباری کوثر استفاده از دفاتر خدماتی از جمله دفاتر خدماتی دولت و دفاتر خدماتی که بعضاً سازمان‌های بازنشستگی مانند سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتش و .. دارند، می‌باشد؛ اظهارداشت: مهم تر از این، استفاده مشارکتی از امکانات بخش خصوصی است؛ در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه «ای تی ام» ما مشارکتی است به گونه‌ای که افراد خریداری کرده‌اند و مؤسسه ما در بخشی از درآمد سهیم است.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر گفت: یک شعار محوری که در مجموعه ما طراحی شده است؛ این است که به مرور و برای دو سال آینده، شعار آینده از آن ما است به شعار آینده در دستان من است، تبدیل شود. یعنی تمام فعالیت‌های بانکی باید بر تلفن همراه متمرکز شود و این به معنای گسترش خدمات الکترونیکی و کاهش هزینه‌هایی دیگر است.

 

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار اخبار پولی مالی در رابطه با این‌که چه زمانی مؤسسه به بانک تبدیل می‌شود؛ گفت: ما آمادگی لازم برای این امر را داریم؛ منتهی تنها ما در این قصه تصمیم گیرنده نیستیم. الان سیاست بانک مرکزی این است که برخی از بانک‌هایی که دارای ناهنجاری هستند را سامان دهد. در این راستا بانک مرکزی باید به یک چشم‌اندازی برسد. فعلاً به ما گفته شده است که صبر کنیم البته ما پیگری‌های خود را انجام می‌دهیم و سعی می‌شود از بالادستی‌ها کمک بگیریم تا هر چه زودتر به این مهم برسیم و به اعتقاد من این مسأله در یک پروسه زمانی مشخصی حل خواهد شد. هرچند که مؤسسه ما از دو سال قبل هم این آمادگی را دارد. به هرحال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد بالادستی باید تصمیم بگیرد.