مدیرعامل ایرانایر اوفک اعلام کرد در ایجاد ابهامات منظوری نداشته است مدیرعامل ایرانایر با بیان این که این شرکت در شرایط احتمالی تحریمها، هیچ جریمهای را برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند اما امکان تحویل آنها به ایرانایر وجود ندارد را نمیپردازد، گفت: اوفک اعلام کرده است که در بحث ایجاد ابهامات «کدشیرینگ» ایرانایر […]
مدیرعامل ایرانایر
اوفک اعلام کرد در ایجاد ابهامات منظوری نداشته است
مدیرعامل ایرانایر با بیان این که این شرکت در شرایط احتمالی تحریمها، هیچ جریمهای را برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند اما امکان تحویل آنها به ایرانایر وجود ندارد را نمیپردازد، گفت: اوفک اعلام کرده است که در بحث ایجاد ابهامات «کدشیرینگ» ایرانایر و ایرلاینهای خارجی منظوری نداشته است.
فرهاد پرورش در گفتوگو با ایلنا درباره وقوع شرایط احتمالی و برگشت تحریمها و یا وضع تحریمهای جدید و تأثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس گفت: در قرارداد بوئینگ پیشبینی شده است که پیشپرداختها البته بدون بهره به ایرانایر بازگردانده شود.
وی ادامه داد: همچنین درباره هواپیماهایی که در خط تولید هستند و هنوز به ایرانایر تحویل داده نشدهاند هم پیشبینیهایی در قرارداد شده است.
مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه در وقوع شرایط احتمالی مانند بازگشت تحریمها در قراردادها پیشبینی کردیم برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند فرصت مذاکره برای دوطرف بگذاریم، گفت: قرار بر این است برای هواپیماهایی که هنوز تحویل ایرانایر نشدهاند و در خط تولید هستند در شرایط برگشت تحریمها، ایرباس یا بوئینگ به طرفیت از ایرانایر مشتری جدید برای هواپیماها پیدا کند و یا اینکه ایرانایر خود مشتری به این شرکتها معرفی کنند.
وی تأکید کرد: نکته مهم این است که قرار نیست ایرانایر در شرایط برگشت تحریمها برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند ولی شرکتها امکان تحویل آن را به ایرانایر ندارند، جریمهای بپردازد.
پرورش با تأکید بر این که نکته مهم این است که شرایط احتمالی یعنی برگشت تحریمها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قرار بر این است که پیشپرداختها به ایرباس و بوئینگ از ۰٫۵ درصد شروع شود و۱٫۵درصد، ۵ درصد تا ۲۰ درصد هم در بازههای زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیشپرداخت به شرکتهای سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد حال این که ممکن است تحریمها در هر کدام از این مراحل برگردد که برای هر کدام از این حالات پیشبینیهایی را در قرارداد گنجاندهایم.
وی افزود: طبق متنی که اوفک ۱۵ دسامبر منتشر کرده است تحریمهای جدید عطف ماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده میشود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جدا است.
پرورش با بیان این که تمام دستگاهها خواستههای خود را در بحث مذاکره برای قراردادهای پس از برجام به وزارت امور خارجه منتقل میکنند، گفت: چندی پیش طبق مذاکراتی که وزارت امور خارجه برای روشن شدن برخی از ابهامات قرارداد با اوفک انجام داده بود، اوفک متنی را منتشر کرد که برخی از ابهامات در آن متن رفع شد.
مدیرعامل ایرانایر با اشاره به مشکل «کدشیرینگ» که برای شرکت هواپیمایی ایرانایر با شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد شده بود، گفت: اخیراً اوفک متنی را منتشر کرده بود که در آن ابهاماتی وجود داشت و برای شرکتهایی که با آنها کدشیرینگ داشتیم به این معنا که در این قراردادها برخی از خدمات ایرلاینها که از سوی یکدیگر پشتیبانی میشود، مشکلاتی ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: در قالب کدشیرینگ برخی از ایرلاینها با یکدیگر طبق تفاهماتی بر روی یک سیستم بلیت میفروشند که اوفک با اظهاراتی راجع به پرواز به ایران ابهاماتی را برای ایرلاینهای خارجی که در این تفاهم با ایرانایر هستند ایجاد کرده بود.
پرورش تأکید کرد: پس از انتقال این مشکل به اوفک، این سازمان متنی را منتشر کرد که در این متن جدید ابهامات کد شیرینگ برطرف شد و به ما اعلام کردند منظوری نداشتهاند و متن را اصلاح کردند حال اینکه واقعاً منظوری نداشتند یا اینکه شیطنت کردند، یک بحث جداگانه است.
مدیرعامل ایرانایر ادامه داد: اوفک اعلام کرد در قضیه کدشیرینگ هدفش تسهیل شرایط همکاری ایرلاینهای خارجی با ایرانایر بوده اما این تسهیل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود.
وی درباره شرایط برگشت تحریمها و تأثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما گفت: اوفک به ما اعلام کرده است که تحریمهای جدید شامل قراردادهای گذشته نمیشود حال این که چقدر به این تعهد خود پایبند باشد را نمیدانیم و اینکه ایرانایر در چه بازه زمانی و حضور در دادگاهها بتواند از حقوق خود دفاع کند.
پرورش تأکید کرد: نمیتوانیم بگوییم چون ۵ سال آینده چه اتفاقی میافتد و آینده برای ما روشن نیست بنابراین نباید در شرایط پسابرجام هواپیما بخریم. واقعیت این است که شرایط برای چند سال دیگر برای ما مشخص نیست اما باید حداکثر توان خود را بگذاریم تا در این شرایط پیش آمده به نفع کشورمان اقدام کنیم.
وی ادامه داد: تیم حقوقی ایرانایر و دو مشاوره حقوقی بیرون از مجموعه ایرانایر و یک شرکت مشاوره حقوقی خارجی، تمام جوانب و ریسکهای قرارداد خرید هواپیما را بررسی کردهاند و سعی کردیم ریسکها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
پرورش درباره استفاده از مشاوره خارجی گفت: در بسیاری از بحثهای این قرارداد از مشاوره یک شرکت خارجی استفاده کردهایم اما واقعیت این است که شرکت خارجی برخی از مسایل مربوط به ایران را نمیفهمد و درکی از بازگشت تحریمها ندارد. در این موضوعات مشاوران داخلی ورود کردهاند و جوانب را سنجیدهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.