«آسمان» اولین مشتری ایرانی سوخو

«آسمان» اولین مشتری ایرانی سوخو در حالی چند روز از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ برای ایرلاین ملی می‌گذرد که خبر می‌رسد هواپیمایی آسمان تفاهمنامه خرید هواپیما را با شرکت هواپیماسازی سوخو برای هواپیماهای سوپرجت ۱۰۰ این شرکت امضا کرده است. به گزارش تسنیم، طی سال ۹۴ و ماه‌های سپری شده از […]

«آسمان» اولین مشتری ایرانی سوخو

در حالی چند روز از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ برای ایرلاین ملی می‌گذرد که خبر می‌رسد هواپیمایی آسمان تفاهمنامه خرید هواپیما را با شرکت هواپیماسازی سوخو برای هواپیماهای سوپرجت ۱۰۰ این شرکت امضا کرده است.

به گزارش تسنیم، طی سال ۹۴ و ماه‌های سپری شده از سال ۹۵ هر زمان بحث خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ جدی‌تر می‌شد تحرک روس‌‌‌ها نیز در راستای فروش هواپیما سوخو ۱۰۰ به شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیش‌تر می‌شد.

تابستان سال ۹۴ اخبار متعددی در خصوص خرید هواپیمای سوخو ساخت روسیه توسط ایرلاین‌های ایرانی منتشر شد تا آن‌که وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور همان سال در این‌باره گفت: چنین هواپیمایی (سوخو) هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تأیید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

حدود دو هفته پس از اظهارنظر آخوندی، نوبت به معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری رسید. عابدزاده با بیان این‌که تاکنون درخواستی از ایرلاین‌‌ها برای خرید هواپیمای سوخو نداشته‌ایم، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگوی تقاضای ایرلاین‌های تجاری در رابطه با اظهار نظر فنی در خصوص این هواپیما است.

وی با بیان این که هیچ هواپیمایی را به لحاظ فنی نمی‌توان رد کرد گفت: هواپیمایی که ساخته می‌شود تمام مجوزهای پروازی را دارد و خرید هر هواپیمایی بستگی به برنامه ایرلاین‌های هوایی دارد.تمام هواپیماهایی که سامانه ایمنی را رعایت کرده‌اند بر اساس ظرفیت آنها استفاده می‌شود و منعی در این زمینه نداریم.

این در حالی بود که نیمه‌ پاییز سال گذشته پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز به نقل از رییس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه از گفت‌وگو با ایرلاین‌های ایرانی برای فروش هواپیماهای سوخو ۱۰۰ خبر داد.

ایلیا تاراسنکو در این‌باره به پایگاه مذکور گفته بود: «این شرکت ممکن است پس از لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران، حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپرجت سوخوی ۱۰۰ به ایران تحویل دهد. علاقه‌مندی بالایی وجود دارد. ما انتظار داریم حدود ۱۰۰ فروند هواپیما تحویل دهیم… ما در مورد این تحویل‌‌ها با ایرلاین‌های احتمالی ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم و انتظار داریم حدود ۱۰۰ فروند هواپیما (تحویل داده شود.)»

وی افزود: همچنین ممکن است پس از بررسی ظرفیت‌های صنعتی ایران و کسب مجوزهای لازم، این کشور در فرایند تولید سوخوهای سوپرجت ۱۰۰ مشارکت کند. به گفته تاراسنکو، تهران ممکن است اجزایی برای بدنه هواپیماهای سوخوی سوپرجت ۱۰۰ تولید کند و خدمات پس از فروش مربوط به آنها را ارایه دهد.

در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ادعای رییس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه مبنی بر تحویل ۱۰۰ فروند هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی پس از لغو تحریم‌ها گفت: بحث جدی در خصوص خرید هواپیمای سوخو در سطح شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.