دلار را از مبادلاتمان حذف کنیم و به سراغ ارزهای دیگر برویم

عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهد دلار را از مبادلاتمان حذف کنیم و به سراغ ارزهای دیگر برویم روشنک عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهد گفت: اگر ما از رفت‌وآمدهای موجود نتیجه‌ای نمی‌گیریم به خاطر این است که مشکلات داخلی و زیرساختی زیادی در اقتصاد داشته و هنوز نتوانستیم شرکای خارجی‌مان را برای سرمایه‌گذاری در ایران متقاعد […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهد

دلار را از مبادلاتمان حذف کنیم و به سراغ ارزهای دیگر برویم

روشنک عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهد گفت: اگر ما از رفت‌وآمدهای موجود نتیجه‌ای نمی‌گیریم به خاطر این است که مشکلات داخلی و زیرساختی زیادی در اقتصاد داشته و هنوز نتوانستیم شرکای خارجی‌مان را برای سرمایه‌گذاری در ایران متقاعد کنیم.

محمد‌حسین‌روشنک کارآفرین با اشاره به وجود مشکلات داخلی در اقتصاد ایران درباره تأثیرات تمدید قانون داماتو علیه ایران به تراز گفت: در سال‌های گذشته حتی بخش‌های مهمی از قانون داماتو هرگز از سوی خود آمریکا نیز اجرا نشد. ضمن این‌که کشورهای چین، روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی از همان ابتدا هم به مفاد قانون داماتو پایبند نبوده و آن را الزام‌آور نمی‌دانستند.

وی افزود: بسیاری از این کشور‌‌ها و شرکت‌های خارجی در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی را در صنایع نفت ‌و گاز ایران داشتند که خود این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتقاد این کشور‌‌ها به قانون داماتو است.

این کارآفرین با انتقاد از عدم تعهد طرف آمریکایی به تعهدات خود تصریح کرد: به نظرم تمدید این قانون اگر چه نشان دهنده دشمنی آمریکا با کشور ایران است اما هیچ تأثیری بر تفاهمنامه‌ها، موافقتنامه‌ها و رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری به ایران نداشته و نخواهد داشت.

این فعال اقتصادی در تشریح این موضوع بیان ‌کرد: اگر ما از رفت‌وآمدهای موجود نتیجه‌ای نمی‌گیریم به خاطر این است که مشکلات داخلی و زیرساختی زیادی در اقتصاد داشته و هنوز نتوانستیم شرکای خارجی‌مان را برای سرمایه‌گذاری در ایران متقاعد کنیم.

وی با ذکر این جمله که بسیاری از کشورهای اروپایی و شرق آسیا برای قوانین آمریکایی هیچ ارزشی قایل نیستند اظهار‌ کرد: موضوع مهمی که باعث ایجاد تزلزل شرکت‌های خارجی در ورود به ایران شده است یکی موضوع ارز و دیگری بوروکراسی‌های موجود در اقتصاد ایران است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد در این زمینه افزود: ما در حالی می‌خواهیم معاملات خودمان را دلار انجام دهیم که کشور دارنده این ارز ما را تحریم کرده و اجازه استفاده ایران از ارز آن کشور را نمی‌دهد.

وی در ادامه پیشنهاد داد: بهتر است ما به سمت سایر واحدهای پولی مانند یورو، یووان و روپیه رفته و از ادامه معاملات تجاری خود با دلار فاصله بگیریم.

 

این فعال اقتصادی در خاتمه خاطرنشان‌ کرد: ما هنوز نتوانستیم به شرکای طرف قرارداد خارجی‌مان به خصوص اروپایی‌‌‌ها اطمینان دهیم. یعنی طرف مقابل بیش از این‌که نگران قانون داماتو باشند نگران این هستند که بر اساس بوروکراسی‌های موجود و بالا بودن ریسک اقتصادی در داخل ایران مشکلاتی برای آنها ایجاد شود.