دبیر انجمن خودروسازان ایران، با بیان اینکه اکنون نرخ محصولات ایرانخودرو و سایپا کمتر از قیمت تمام شده تولید است، عنوان کرد: خوشبختانه وزارت صمت نیز به این نتیجه رسیده است که خروج دو شرکت خودروساز بزرگ از زیاندهی مستلزم این است که بهای خودرو در سال ۱۴۰۳ براساس قیمت تمام شده تولید به همراه […]
دبیر انجمن خودروسازان ایران، با بیان اینکه اکنون نرخ محصولات ایرانخودرو و سایپا کمتر از قیمت تمام شده تولید است، عنوان کرد: خوشبختانه وزارت صمت نیز به این نتیجه رسیده است که خروج دو شرکت خودروساز بزرگ از زیاندهی مستلزم این است که بهای خودرو در سال ۱۴۰۳ براساس قیمت تمام شده تولید به همراه سود معقول و متناسب با هزینههای تولید تعیین شود. به گزارش خبرخودرو، احمد نعمتبخش؛ با اشاره به برگزاری جلسات وزارت صمت با خودروسازان به منظور افزایش سقف تیراژ تولید و قیمت کارخانهای خودرو در سال ۱۴۰۳ و درخصوص پیشبینی میزان افزایش تولید و قیمت خودرو به منظور تنظیم بازار در سال آینده، اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تعیین میشود و از طرفی بهای خودرو در کارخانه تحتتأثیر نرخ مواد اولیه، دستمزد و حقوق کارگری، نهادههای انرژی و سایر هزینههای تولید قرار دارد. لذا نمیتوان پیشبینی دقیقی از میزان افزایش بهای خودرو در سال آینده داشت. وی ضمن اشاره به ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور، افزود: با توجه به عدم تأمین ارز کافی در صنعت خودرو، پیشبینی سقف تولید در سال آینده نیز بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود. دبیر انجمن خودروسازان ایران، در ادامه با بیان اینکه اکنون نرخ محصولات ایرانخودرو و سایپا کمتر از قیمت تمام شده تولید است، تأکید کرد: خوشبختانه وزارت صمت نیز به این نتیجه رسیده است که خروج دو شرکت خودروساز بزرگ از زیاندهی مستلزم این است که بهای خودرو در سال آینده براساس قیمت تمام شده تولید به همراه سود معقول و متناسب با هزینههای تولید تعیین شود. نعمتبخش؛ بهترین روش برای ایجاد تعادل در بازار خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار عنوان و بیان کرد: متأسفانه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار که از تبعات منفی قیمتگذاری دستوری است، خودرو را به کالای سرمایهای تبدیل کرده و نقدینگی جامعه که بیش از هفت هزار همت است موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو شده است. وی با استناد به اینکه حدود ۸۰ درصد تقاضا برای خودروهایی که اختلاف قیمت فاحش با نرخ بازار دارند، کاذب است و جنبه سرمایهگذاری دارد، افزود: طبق اعلام پلیس راهور به شرکت خودروسازی سایپا ۷۰ درصد از خودروهای نو شمارهگذاری شده این شرکت که نسبت به محصولات ایرانخودرو اختلاف قیمت کمتری با نرخ بازار دارند در همان سال اول تغییر پلاک پیدا میکنند و به مراتب خرید خودرو با هدف سرمایهگذاری در رابطه با تولیدات ایرانخودرو که اختلاف قیمت بیشتری با نرخ بازار دارند، محسوستر است. دبیر انجمن خودروسازان ایران، ادامه داد: همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای پلاک شده به دلیل عدم تردد در خیابانها توسط دوربینهای راهور نیز رصد نمیشوند و این نشان میدهد این تعداد خودرو با هدف سرمایهگذاری خریداری شده و در پارکینگ منازل دپو شده است. نعمتبخش؛ با اشاره به اینکه هر کالای دو نرخی منشأ رانت و فساد است، اضافه کرد: با فروش خودرو در حاشیه بازار، قیمت خودرو تکنرخی شده و تقاضاهای کاذب در بازار خودرو که ناشی از فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار است، حذف شده و تولید یک میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال نیز پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود. در چنین شرایطی این خودروسازان هستند که برای مشتریان خود فرش قرمز پهن کرده و از تسهیلات مختلف مانند فروش لیزینگ، افزایش گارانتی محصولات و… برای فروش محصولات خود استفاده خواهند کرد. وی در ادامه، با بیان اینکه شهامت آزادسازی قیمت خودرو در دولتمردان وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون که این شهامت در دولت وجود ندارد باید در سال آینده به خودروسازان اجازه دهند تا محصولات خود را براساس قیمت تمام شده و سود معقول به فروش برسانند. دبیر انجمن خودروسازان ایران، ضمن ابراز مخالفت نسبت به عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش ادامه داد: همانگونه که در گذشته شاهد بودیم خودروسازان به مناسبت دهه فجر فروش ویژهای برای خریداران اعلام مینمودند و متأسفانه این اختیارات از شرکتهای خودروسازی سلب شده است در حالی که طبق قانون تجارت، قیمت و شیوه فروش خودرو باید براساس اساسنامه و نظر اعضای هیئت مدیره شرکتهای خودروسازی تعیین شود که البته میتوان در زمینه قیمتگذاری براساس چارچوب قیمتی سازمان حمایت عمل کرد و شیوه فروش را به شرکتهای خودروسازی واگذار کرد. نعمتبخش؛ عرضه خودرو در بورس کالا را از دیگر روشهای مناسب برای کشف قیمت و فروش خودرو عنوان و بیان کرد: برخی با فروش خودرو در بورس به این دلیل که مردم آشنایی لازم برای خرید خودرو از بورس در شهرهای کوچک و نقاط دور افتاده را ندارند، مخالف هستند در حالی که میتوان قیمت خودرو را در بورس کالا کشف و به همان قیمت کشف شده به مشتریان شهرهای کوچک و نقاط دوردست کشور عرضه کرد.
رئیس پلیس راهور کشور، گفت: تبدیل منازل مسکونی به واحدهای صنفی و تجاری بدون در نظر گرفتن جای پارکینگ موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان و بروز ترافیک شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدکمال هادیانفر؛ درخصوص معضل جای پارکینگ در کلانشهرها، اظهار داشت: متأسفانه شهرداریها واحدهای مسکونی را بدون رعایت مبلمان شهری و تأمین پارکینگ، […]
دیدگاه بسته شده است.