مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی

نقش دولت در موضوع اکتشافات در اختیار گذاشتن اطلاعات به بخش‌خصوصی است

محمد قره‌داغلی -مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، گفت: در موضوع اکتشافات نقش دولت در اختیار گذاشتن اطلاعات به بخش‌خصوصی می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا جدیدی؛ در دومین همایش تخصصی اکتشافات استیل پرایس؛ افزود: در موضوع […]

محمد قره‌داغلی -مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، گفت: در موضوع اکتشافات نقش دولت در اختیار گذاشتن اطلاعات به بخش‌خصوصی می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا جدیدی؛ در دومین همایش تخصصی اکتشافات استیل پرایس؛ افزود: در موضوع اکتشافات نقش دولت در اختیار گذاشتن اطلاعات به بخش‌خصوصی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. وی گفت: در سال‌های گذشته تولید اطلاعات روند مناسبی نداشته و قاعده‌گذاری و مدیریت درستی نداشته‌ایم، بر این اساس به چند مشکل اساسی از جمله محدودیت منابع معدنی و تربیت نیروی انسانی متخصص برخورده‌ایم. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی، ادامه داد: برای سال‌های سال حکمرانان ما به دنبال کوچک‌سازی دولت بوده‌اند، اما شاهدیم نه توسعه بخش دولتی اتفاق افتاده و نه بخش‌خصوصی؛ لذا امروز برای تولید اطلاعات پایه متخصص نداریم. جدیدی؛ اضافه کرد: وقتی بحث می‌شود که حاکمیت باید به تولید اطلاعات پایه بپردازند، به موازات آن نظام برنامه‌ریزی کشور باید به فکر ظرفیت‌سازی در حوزه شرکت‌های مهندسین مشاور و دانش‌بنیان باشد و باید اجازه فعالیت‌های مالی به دانش‌بنیان‌‌ها بدهد. وی با تأکید بر اینکه در حوزه اکتشاف حتی باید ساختارشناسی را حتی از کشورهای دیگر بیاموزیم، افزود: باید سازمان زمین‌شناسی، نظام مهندسی معدن، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و… با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و نباید التقاط وظیفه ایجاد شود. جدیدی؛ اظهار داشت: چالشی که وجود داشت و از سال ۱۴۰۰ سعی در رفع آن کردیم، پوشش کشور در بحث نقشه‌های کوچک‌مقیاس یک۲۵۰ هزارم و یک‌صدهزارم بود. جدیدی؛ توضیح داد: مقیاس اکتشاف برای دولت مقیاس کوچک است، بر این اساس از تجهیزاتی استفاده می‌کند که با بخش‌خصوصی متفاوت است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی، تأکید کرد: باید از هواپیما، بالگرد و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و چنانچه مجموعه‌های دانش‌بنیان راهکارهایی در این موضوعات بدهند حتماً استقبال خواهیم کرد. وی یادآور شد: کار سازمان زمین‌شناسی در جهان، فعالیت در مقیاس بزرگ یا معرفی معدن نیست، بلکه به دنبال تولید اطلاعات و کم کردن ریسک ورود بخش‌خصوصی است. وی گفت: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده، سعی کردیم پوشش کشور را در قالب ۴۲۰ بلوک ۱۵۰ هزارم (هر بلوک ۶۲۵ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد) انجام دهیم که خراسان‌جنوبی اولین مقصد ما بود. پس از آن کردستان، استان مرکزی و امروز بلوک استان یزد را مورد پیمایش قرار می‌دهیم. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی، خاطرنشان کرد: اکنون پیشرفت طرح تحول بیش از ۲۵ درصد است و در برنامه هفتم توسعه در نظر داریم در اولویت اکتشافی کشور تکلیف حدود ۲۶۰ هزار کیلومترمربع را از طریق اطلاعات پایه مشخص کنیم که این اطلاعات پایه شامل نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی ۵۷ عنصری و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی است. جدیدی؛ در خاتمه بیان داشت: در بخش دولتی طبق توافقنامه سه‌جانبه بخش معدن، تفکیک وظایف را بین بخش‌های دولتی قائل شده‌ایم.

دولت به دنبال کاهش موارد بازدارنده و موانع در اکتشافات است

در ادامه، امید کشاورزپور؛ سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با بیان اینکه دولت به دنبال کاهش موارد بازدارنده و موانع در اکتشافات است، گفت: نص صریح قانون، صلاحیت فنی و مالی را به ما تکلیف کرده است. تا قبل از آن صلاحیت فنی یا صلاحیت مالی به‌تنهایی لحاظ می‌شدند اما برای اینکه کار ورود به حوزه اکتشاف تسهیل شود، سعی کردیم یک حداقلی را در هر یک از آن‌ها در نظر بگیریم. وی افزود: تا پیش از آن بخش عمده معدنکاری ما به صورت سنتی انجام می‌شد، اما همین حداقل‌های یاد شده سبب شد تا حوزه اکتشافات ما بسیار تخصصی‌تر انجام شود. سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صمت، بیان ‌داشت: در سال‌های گذشته شاهد تعدد دستورالعمل‌‌ها و قوانین حاکم بر حوزه اکتشاف و پراکندگی آن‌ها بودیم، اما در سال‌های اخیر دستورالعمل جامع معدنی تدوین شد و همه بخش‌هایی که با قانون معادن یا آیین‌نامه اجرایی تعارض داشت، مورد ویرایش قرار گرفت و هر چند ماه یکبار نسخه جدیدی؛ از آن منتشر می‌شود. کشاورزپور؛ تأکید کرد: همه تلاش ما در حوزه اکتشاف این است که موارد بازدارنده یا کاهنده در اکتشافات را تعدیل کنیم. وی با بیان اینکه دغدغه‌ها و سختی‌های کار اکتشاف برای ما ملموس است، خاطرنشان کرد: آغوش دفتر اکتشاف همواره برای اخذ نظرات از کارشناسان دولتی‌ و بخش‌خصوصی باز است و از پیشنهادات کارشناسی برای رفع قوانین دست و پاگیر یا پیشنهاداتی برای تعدیل در موضوع اکتشاف که مغایرت قانونی نداشته باشد، استقبال می‌کنیم. وی یادآور شد: کتابچه قانون و آیین‌نامه اجرایی فعلی خط حرکت را برای ما نشان داده و باید در همان چارچوب سیر کنیم. حتی معتقدیم همان دستورالعمل و قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی هم نیاز به ویرایش جدید دارد که در دستور کار وزارتخانه است. سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صمت، خاطرنشان کرد: در این راستا همه پیشنهادات خانه معدن و اتاق بازرگانی به‌عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی اخذ شده و با همکاری آن‌ها اصلاحات انجام و اعمال خواهد شد.