ایران‌اکسپو فرصتی برای توسعه هنر- صنعت گوهرسنگ‌ و صادرات

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان، سازمان توسعه تجارت نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود را رویداد و فرصت مناسب برای حضور فعالان حوزه گوهرسنگ دانست و افزود: فعالان این حوزه توانمندی‌های صادراتی خود را به هیئت‌های خارجی بازدیدکننده، معرفی‌ خواهند کرد. به گزارش ایرنا، محمدرضا کریم‌زاده؛ افزود: جمهوری […]

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان، سازمان توسعه تجارت نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود را رویداد و فرصت مناسب برای حضور فعالان حوزه گوهرسنگ دانست و افزود: فعالان این حوزه توانمندی‌های صادراتی خود را به هیئت‌های خارجی بازدیدکننده، معرفی‌ خواهند کرد. به گزارش ایرنا، محمدرضا کریم‌زاده؛ افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود منابع معدنی متنوع و ظرفیت‌های مناسب در حوزه گوهر سنگ‌ها، همچنین کارشناسان و متخصصان زبده در زمینه طراحی، ساخت و صادرات می‌تواند بهره مناسبی را از طریق صادرات این محصولات کسب کند. سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت، با تأکید بر الزام همکاری بین بخش‌های سیاستگذار دولتی و بخش‌خصوصی، بیان‌داشت: همکاری توامان به رشد و توسعه این هنر-‌ صنعت کمک خواهد کرد. همچنین بهره‌گیری از تجربیات کشورهایی نظیر چین، تایلند، ایتالیا و هند که ظرفیت‌های خوبی در حوزه گوهرسنگ دارند، مهم ارزیابی شده و قرار است که در نشست بعدی با مطالعه بازارهای خارجی، داده‌های بازار مناسب‌تری تهیه و در اختیار فعالان حوزه گوهر سنگ قرار گیرد. وی با اشاره به ضرورت توسعه لابراتورهای تخصصی حوزه گوهرسنگ و بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته تراش، گفت: باید بر فرآوری محصول و توسعه بخش آموزش نیروی متخصص متناسب با استانداردهای روز جهان تمرکز کنیم. این مقام مسئول، خاطرنشان ‌کرد: سازمان توسعه تجارت آماده است تا در زمینه برندسازی به فعالان این حوزه کمک کند تا خود را با شرایط بازارهای جهانی منطبق کنند. به گفته سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت، این سازمان در نظر دارد در آینده نزدیک همایش و کارگاه آموزشی بسته‌بندی، بازاریابی و برندسازی مختص فعالان این حوزه را برگزار کند. وی با بیان اینکه از ظرفیت دفاتر و رایزن‌های بازرگانی و سفارتخانه‌های فعال در کشورهای هدف می‌توان برای ایجاد فرصت صادراتی گوهرسنگ‌‌ها استفاده کرد، ادامه‌داد: ظرفیت‌های گردشگری و اجرای رویدادهای دوره‌ای نیز برنامه مکملی است که می‌تواند به فعالیت حوزه گوهرسنگ برای در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های‌ تولید، ساخت و طراحی به فعالان خارجی کمک کند. کریم‌زاده؛ در ادامه اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های صادرات ترکیبی، حوزه نشریات ارائه شده در هتل‌‌ها و هواپیمایی، تبلیغات و رسانه و افراد مشهور داخلی و خارجی، برگزاری رویدادهای خارجی در گالری‌های معتبر، حضور در هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ریزی برای حضور در هیئت‌های اعزامی به کشور‌ها و نمایشگاه‌های خارجی، از دیگر فرصت‌های توسعه صادرات گوهرسنگ است. وی با اشاره به توسعه شرکت‌های مدیریت صادراتی، گفت: فعالان این حوزه که ظرفیت تولید و صادرات بالایی ندارند، می‌توانند در فرآیند صادرات و تجارت بین‌الملل کمک و در انجام کارهای پژوهشی و علمی چراغ راه فعالان حوزه گوهرسنگ باشند؛ از این‌رو باید ظرفیت‌های فعال به کار گرفته شود و پژوهش‌‌های کاربردی انجام گیرد، همچنین در این ارتباط حضور بخش‌های مختلف دانشگاهی و دانشکده‌های تخصصی می‌تواند بسیار مغتنم باشد.