دردهای موضعی استخوان را جدی بگیرید

دردهای موضعی استخوان را جدی بگیرید استادیار رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که تومورهای بدخیم استخوانی از شیوع نادری برخوردار است، خاطرنشان‌کرد: این تومور‌ها اغلب با دردهای موضعی استخوان در بزرگسالان و درد و لنگش در کودکان تظاهر می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط‌عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، مرضیه لشکری، استادیار رادیوتراپی […]

دردهای موضعی استخوان را جدی بگیرید

استادیار رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که تومورهای بدخیم استخوانی از شیوع نادری برخوردار است، خاطرنشان‌کرد: این تومور‌ها اغلب با دردهای موضعی استخوان در بزرگسالان و درد و لنگش در کودکان تظاهر می‌یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده از روابط‌عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، مرضیه لشکری، استادیار رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران از برگزاری سمینار یکروزه تازه‌های تشخیص و درمان تومورهای استخوان خبر داد و گفت: این سمینار ۹ دی ماه در سالن کارون هتل پارسیان اوین برگزار خواهد شد.

گروه هدف این سمینار متخصصان رادیوتراپی انکولوژی، هماتولوژی انکولوژی، ارتوپدی، پاتولوژی، رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و جراحان عمومی خواهند بود.

دکتر لشکری خاطرنشان‌کرد: این سمینار به منظور ارایه تازه‌‌ترین روش‌های تشخیصی و درمانی تومورهای استخوان و با هدف افزایش ارتقای سطح علمی گروه‌های هدف برگزار می‌گردد.

وی با بیان این‌که تومورهای استخوان در اکثر موارد خوش‌خیم است، اظهارکرد: با این وجود میزان شیوع آن‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست. چرا که اغلب آن‌ها بدون علامت است و به صورت اتفاقی کشف می‌شود.

دکتر لشکری در ادامه تصریح‌کرد: تومور‌های بدخیم استخوان یک بیماری نادر است که کم‌تر از ۰٫۲ درصد از همه سرطان‌‌ها را شامل می‌شود.

استادیار رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان‌کرد: استئوسارکوم، کندروسارکوم و یویینگ سارکوما شایع‌ترین تومورهای بدخیم استخوان را تشکیل می‌دهند. استئوسارکوم و یویینگ سارکوما بیش‌تر در بالغین جوان و کودکان و کندروسارکوما بیش‌تر در افراد میانسال دیده می‌شود.

وی درباره ریسک‌ فاکتورهای تومورهای استخوانی، گفت: ریسک فاکتورهای تومورهای بدخیم استخوانی به‌طور کلی شامل سابقه رادیوتراپی، مصرف برخی از دارو‌های کموتراپی، عوامل ژنتیکی و اختلالات کروموزومی، برخی ضایعات خوش خیم استخوانی مانند پاژه، استئومیلیت مزمن، استئوکندروما، انکندروما و … است.

دکتر لشکری در ادامه تصریح کرد: علائم بالینی اغلب به صورت درد لوکالیزه در استخوان خواهد بود که در بچه‌ها می‌تواند به صورت لنگش تظاهر یابد. همچنین ممکن است این درد با ادم بافت نرم و شکستگی استخوان همراه باشد.

 

وی افزود: درمان در تومورهای بدخیم استخوانی شامل جراحی با هدف رسیدن به مارژین منفی و حداقل موربیدیتی برای بیمار و انجام کموتراپی و رادیوتراپی برحسب نوع تومور، مرحله آن و مارژین جراحی خواهد بود.