سبقت هزینههای جاری دولت از بودجه عمرانی با سرعت غیرمجاز نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که دولت یازدهم نه تنها هزینههای جاری خود را کاهش نداده بلکه با عدم اجرای مصوبه مجلس در حذف یارانه پردرآمدها، این هزینهها در بودجه ۹۶ نیز افزایش یافته است. لایحه بودجه سال آینده کل کشور به عنوان آخرین سند […]
سبقت هزینههای جاری دولت از بودجه عمرانی با سرعت غیرمجاز
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که دولت یازدهم نه تنها هزینههای جاری خود را کاهش نداده بلکه با عدم اجرای مصوبه مجلس در حذف یارانه پردرآمدها، این هزینهها در بودجه ۹۶ نیز افزایش یافته است.
لایحه بودجه سال آینده کل کشور به عنوان آخرین سند دخل و خرج سالانه دولت یازدهم در شرایطی تقدیم مجلس شده که قرار است ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور یعنی حدود ۵٫۵ برابر بودجه عمرانی کشور، صرف امور جاری شود.
این درحالی است که رقم هزینههای جاری دولت در سال ۹۱ کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.براین اساس هزینههای جاری دولت از سال ابتدایی تا آخرین سال فعالیت دولت یازدهم حدوداً ۳ برابر شده است.
همچنین؛ مطابق گزارش بانک مرکزی، در ۴ ماه اول سال ۹۵ هزینههای جاری دولت یازدهم به ۶۰٫۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آخرین عملکرد دولت دهم در ۴ ماه اول سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۵۰ درصد افزایش نشان میدهد.
از ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم تصدی قوه مجریه را بر عهده گرفت تا ابتدای مردادماه امسال، یعنی در ۳ سال اول عملکرد این دولت، بهطور میانگین هر ماه ۱۳ هزار میلیارد تومان صرف هزینههای جاری دولت شده است. این در حالی است که میانگین ۸ ساله دولتهای نهم و دهم ۵۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. مقایسه این آمارها نشان میدهد هزینههای جاری دولت یازدهم ۱۰۳ درصد نسبت به دولت دهم افزایش یافته و به عبارتی بیش از دو برابر شده است.
بیشتر درآمد کشور صرف پرداخت حقوق ۳ میلیون کارمند دولت میشود
به گزارش خانه ملت، عبدالرضامصری با اشاره به افزایش هزینههای جاری دولت در بودجه ۹۶ و رسیدن آن به ۲۳۶ هزار میلیارد تومان گفت: در همه جا دولت تشکیل میشود برای کارکردن و خدمت برای ملت؛ اما متأسفانه در کشور ما این مردم هستند که منابع دولت را تأمین میکنند.
وی با بیان اینکه این ساختار در کشور ما وجود دارد، افزود: کشور ما به لحاظ تعداد نیروی انسانی دولتی جزو اولین کشورها در دنیا است، بهطوری که ما شاید بیش از۲۰ برابر اروپا کارمند دولت داشته باشیم؛ به عنوان مثال کشوری همچون دانمارک ۸ هزار کارمند دولتی دارد و همه کارها در اختیار مردم است.
مصری ادامه داد: کشور ژاپن با این همه جمعیت و پراکندگی ۳۵۰ هزار کارمند دولتی دارد و در آمریکا ۸۰۰هزار کارمند در بخش دولتی مشغول بهکار هستند حال آنکه ما در ایران با یکچهارم جمعیت آنها، ۳ میلیون کارمند دولتی داریم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که دولت با همین شاکله و ساختار بودجه را مینویسد، ابتدا هرچه درآمد کسب میکند باید به عنوان حقوق ماهیانه به کارمندان خود بدهد.
عضو کمیسیون تلفیق بررسی برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: منظور از دولت، دولت کلامی نیست بلکه دولت به معنای حاکمیت است، یعنی همه کسانی که از خزانه کشور حقوق میگیرند و تا این ساختار برقرار است ما هرچه نفت بفروشیم و هرچه مالیات بگیریم، فقط باید دولت را نگه داریم.
مصری با بیان اینکه در بودجه دو مورد به عنوان ناچاری وجود دارد گفت: یکی حقوق و دستمزد است که پرداخت آن اجتناب نا پذیر است و زمانی که پول در خزانه وجود دارد، اول باید این هزینهها را پرداخت کنیم و اگر چیزی باقی ماند، برای اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی سرمایه در نظر میگیریم.
دخل و خرج دولت باهم نمیخواند
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای سلامی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد بخش تملک دارایی بودجه تخصیص پیدا میکند، تصریح کرد: ممکن است در بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومان بنویسیم، اما در فضای عملی تبدیل به ۲۰ هزار میلیارد تومان میشود؛ ولی هزینهای که در بودجه مینویسیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در عمل ۲۲۰ هزار میلیارد تومان میشود و معکوس عمل میکند؛ از این رو تا این ساختار وجود دارد و دخل و خرج ما اصلاح نشود با هردولتی، محکوم به شرایط بد اقتصادی فعلی هستیم و بقیه حرفها هم شعار است.
هزینههای جاری دولت سر به فلک کشیده است
یحییکمالیپور در گفتوگو با خانه ملت، با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۶ کل کشور ایرادات متعددی دارد، گفت: متأسفانه در لایحه بودجه ۹۶ کل کشور به اسناد بالادستی توجه نشده که این در آینده مشکلات بسیاری برای اقتصاد ما رقم خواهد زد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بالا بودن ردیف هزینههای جاری کشور در بودجه ۹۶ یکی دیگر از نواقص این لایحه است، افزود: در این لایحه به چابکسازی دولت و ضرورت کوچکسازی آن توجهی نشده؛ در حالی که کشورهای پیشرفته برای رسیدن به توسعه فعلی این مسیر را در پیش گرفتهاند.
وی با تأکید بر اینکه بیتوجهی به اصل قانون هدفمندی یارانهها با هدف کاهش افراد دریافت کننده یارانه نقدی دیگر ایراد وارده به لایحه مذکور است، تصریح کرد: در این لایحه ۴۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی درنظرگرفته شده که این یک تخلف آشکار بوده و نشان میدهد دولت ارادهای برای حذف دهکهای پردرآمد ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ردیف هزینههای جاری دولت به ۲۳۶ هزار میلیارد رسیده که این نشان از این مهم دارد که دولت برنامهای برای بهینه مصرف کردن بودجه ندارد.
کمالی پور با بیان اینکه متأسفانه بیتوجهی دولت به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اقتصاد ما را هرروز با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد کرد، گفت: در لایحه بودجه ۹۶ کل کشور سهم درآمدهای نفتی بالا دیده شده که این یعنی وابستگی بودجه سال آتی به نفت که تبعات بیشماری به همراه خواهد داشت.
تعیین تکلیف وابستگی بودجه به نفت و یارانهبگیران در کمیسیون تلفیق بودجه
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ کل کشور از تلاش این کمیسیون برای کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی خبر داد و افزود: باید کشور را با درآمدهای مولد اداره کنیم.
وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ کل کشور تعیین تکلیفی در خصوص دهکهای پردرآمد در بحث دریافت یارانه صورت خواهد گرفت.
نایبرییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با حذف دهکهای پردرآمد از دریافت یارانه، بخش اعظمی از بودجه کشور آزاد شده و صرف امور دیگر خواهد شد.
دولت با کاهش هزینههای جاری خود درآمد حاصل از آن را صرف بهبود معیشت مردم کند
نادرقاضیپور در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به افزایش هزینههای جاری دولت در بودجه ۹۶ گفت: باتوجه به اینکه مردم در فشار اقتصادی قرار دارند و معیشت شان هدف قرار گرفته باید در تمام وزارتخانهها کاهش هزینههای جانبی داشته باشیم.
نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس با تأکید بر اینکه مبلغ حاصل از کاهش هزینههای دولت را باید در بهبود معیشت مردم هزینه کنیم، تصریح کرد: حقوق۸۴۰ هزارتومان برای یک کارگر حقوق بسیاری ناچیزی است، همچنان که مستمری ۵۰ هزارتومانی برای افراد تحتپوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، مبلغ بسیار ناچیزی است و کفاف خرج زندگی آنها را نمیدهد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار داریم دولت الگو بشود و زرق و برقها را بزند، خاطرنشان کرد: متأسفانه هر وزیر در دفتر خود ۴۰ مشاور دارد که معلوم نیست کجاست، چه میکند و خارج از تشکیلات ساختاری و سازمانی وارد دولت شده است.
قاضیپور تأکید کرد: هرچه ساختار دستگاه دولت کاهش پیداکرده و کوچکتر شود، سالمتر خواهد بود و هرچه این ساختار و تشکیلات حجیمتر شده و افزایش یابد به مراتب فساد نیز در آن بیشتر خواهد شد.
۹۰درصد بودجه کشور صرف هزینههای جاری میشود
ابوالفضل ابوترابی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به اختصاص ۴۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای پرداخت یارانهها در بودجه ۹۶ و اینکه گفته میشود؛ به این ترتیب دولت قصد حذف دهکهای پردرآمد را ندارد.
گفت: اولاً اینکه افزایش بودجه پیشنهادی دولت برای پرداخت یارانهها از ۴۳ به ۴۸ هزار میلیارد تومان خلاف قانون است، چراکه ما در مجلس مصوب کردیم که دولت حداقل ۳ دهک را کاهش دهد و دولت طبق آماری که ارایه داده تعداد کمی یعنی حدود ۳ میلیون نفر را حذف کرده است؛ لذا افزایش یارانهبگیران به هیچ عنوان توجیهپذیر نیست.
وی افزود: ضمن اینکه دولت قانون بودجه سال ۹۵ را رعایت نکرد و ما این گلایه را داریم و دولت باید در این مورد توضیح دهد که چرا قانون را رعایت نکرد و انتظار داشتیم ۴۳ هزار میلیارد تومان در سال کاهش پیدا کند؛ اما الان دولت تقاضای افزایش آن را داشته است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد بودجه سالیانه در صورت تحقق، صرف هزینههای جاری میشود و ۱۰ درصد از آن به پروژههای عمرانی اختصاص پیدا میکند این در حالی است که با این بودجه و این زیرساختهای فرسوده سیستم حمل و نقل، آب و برق و… نمیشود کشور را این گونه اداره کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.