ادامه مشکلات ناشی از سیل در دومین استان پهناور کشور

سیستان و بلوچستان را دریابید…

گروه اجتماعی– حتی دومین استان پهناور کشور بودن هم باعث نشده تا امکانات درخور شأن مردمان آن دیار برایشان فراهم شود. دیار رستم و اسفندیار در هر سال مشکلات عدیده‌ای را تجربه می‌کند که مبتلا شدن به یکی از آن‌ها می‌تواند زندگی یک خانواده را تا مدت‌ها تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از هوای سمی و […]

گروه اجتماعی– حتی دومین استان پهناور کشور بودن هم باعث نشده تا امکانات درخور شأن مردمان آن دیار برایشان فراهم شود. دیار رستم و اسفندیار در هر سال مشکلات عدیده‌ای را تجربه می‌کند که مبتلا شدن به یکی از آن‌ها می‌تواند زندگی یک خانواده را تا مدت‌ها تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از هوای سمی و آلوده و طوفان‌های موسمی تا سیل‌هایی که هرازگاهی هزاران نفر را آواره می‌کنند. اما همچنان راهکاری برای مقابله با آن‌ها یافت نشده است! سرزمین خشکی که بعضاً با سیل‌هایی عجیب و غریب مواجه می‌شود؛ آن هم در جایی که یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم کمبود آب است! به هر شکل سیلی که حدود دو هفته قبل در این استان پهناور آمد، مشکلات عدیده‌ای را برای دیار سیستان و بلوچستان به وجود آورده است. تصاویری که از شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها دست به دست می‌شود، نشان‌دهنده عمق بلایی که بر سر مردمان این دیار آمده است. بنابر گزارش‌ها بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان در یک قرن اخیر کم‌سابقه بوده و ۸۰ درصد این آب برای استفاده در سایر فصول در بخش شرب، صنعت و کشاورزی راهی سد‌ها و منابع آب زیرزمینی شده است. بارندگی در ایستگاه پیرسهراب واقع در جنوب سیستان و بلوچستان تنها طی ۴۸ ساعت از ۲۵۰ میلی‌متر فراتر رفت؛ بارشی دو روزه که معادل بارندگی متوسط یک سال ایران بود!

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

از بین رفتن راه دسترسی، آبگرفتگی منازل مردم، عدم امدادرسانی به‌موقع، کمبود آب آشامیدنی و غذا، از بین رفتن اراضی کشاورزی و سرمای هوا، برخی از مشکلات پیش‌روی مردم است، اما در این میان مسئولین استانی و کشوری نیز طی چند روز اخیر بازدیدهایی از منطقه داشته‌اند و برخی امدادرسانی‌ها شکل گرفته ولی هنوز کافی نیست و مردم دچار مشکلات زیادی هستند. در همین رابطه، ایوب کرد؛ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با ایسنا، افزود: بر اثر بارش‌های هفته گذشته و جاری شدن سیلاب ۳۰۰ میلیارد ریال به راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل خسارت وارد شده است. سیدمحمدرضا سیدحسینی؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز، میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیرکشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرد و افزود: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان بوده است. وی در نشست ستاد بحران استان که با حضور وزیر کشور، در چابهار برگزار شد، افزود: بیش‌ترین خسارت به ۱۸ هزار ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبورعسل، ۲۷۱حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل‌آسا وارد شده است.