یک طرح و صد روایت

این طرح کالابرگ یارانه‌ای فجرانه هم برای خودش مثنوی هفتاد من کاغذی شده است، هر باری که یکی از مسئولین مربوطه در مورد این طرح صحبت می‌فرماید، بخش جدیدی از روش و نحوه اجرای این طرح را متوجه می‌شویم، حالا نمی‌دانم، این‌ها که گفته می‌شود، تغییرات نوظهور و خلق‌الساعه است و یا از اول کار […]

این طرح کالابرگ یارانه‌ای فجرانه هم برای خودش مثنوی هفتاد من کاغذی شده است، هر باری که یکی از مسئولین مربوطه در مورد این طرح صحبت می‌فرماید، بخش جدیدی از روش و نحوه اجرای این طرح را متوجه می‌شویم، حالا نمی‌دانم، این‌ها که گفته می‌شود، تغییرات نوظهور و خلق‌الساعه است و یا از اول کار همین قرار بوده است ولی ارائه اطلاعات سبک و شیوه درست‌درمانی نداشته و به‌نظر می‌رسد قطره‌چکانی عمل شده است.

به هرحال می‌خواهید باور کنید، می‌خواهید باور نکنید، ما که می‌گوییم باور کنید که از هر ۱۰ نفر کاسب و فروشگاه طرف قرارداد این طرح و از هر چند هزار نفر شهروند یارانه‌بگیر به دنبال فجرانه کالابرگی، به‌زور می‌توانی یک نفر را پیدا کنید که صفر تا صد قصه را بداند و شیوه و روش دریافت آن را فوت آب باشد (باور بفرمایید خیلی ملاحظه کردم و این درصد را خدمتتان تقدیم کردم، ما که می‌گوییم غیر از عزیزان مسئول و متولی وزارت کریمه کار، کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که روایت درست و درمانی از آن داشته باشد) به هرحال فی‌الحال که اینطور است و معلوم نیست وقتی برخی کسبه و فروشگاه‌ها، فرمایش می‌کنند که حتماً باید همه یارانه را از ما خرید کنید، یا فلان مبلغ را باید بخرید و پول در کارت داشته باشید تا یارانه فجرانه به شما تعلق بگیرد و الا و لابد باید فلان کالا هم در سبد خریدتان باشد یا از بهمان کالا نمی‌توانی بیشتر از یک عدد ‌برداری و یا کارمزدی از مبلغ یارانه برای خودشان برمی‌دارند و یا اینکه هیچ فروشگاهی اصرار ندارد که حتماً باید از همان ۱۱ قلم مشمول یارانه کالابرگی خرید کنید و هر چیزی بخرید مورد قبول است و… معلوم نیست طبق قاعده و مقررات و شیوه‌نامه مصوب است و یا من‌درآوردی فروشگاه و کسبه محترم حواس‌جمع!

البته همان‌طور که عرض شده همین عزیزان فروشنده هم تقصیری ندارند، صدی به نود گیج و مبهوت روایت‌های مختلف هستند (حالا چقدرش ناشی از ندانستن است و چقدرش فیلم و نمایش است، خدا می‌داند) ولی به هرحال این وسط فروش این بزرگواران یکدفعه چند برابر شد و در این وانفسای رکود بازار و رخوت خریداران، به‌خصوص کسادی بازار و عدم اقبال مردم از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این کالابرگ فجرانه در این شب عیدی، رونقی به کسب و کار‌ها داد و اگر نگوییم آب یک ساله را در این یکی، دو ماه جمع می‌کنند، پربیراه نگفته‌ایم ولی قطع به‌یقین این کالابرگ برای برخی حکم معجزه را داشت که کسب و کارشان را از سراشیبی رو به سقوط و شاید هم ورشکستگی نجات خواهد داد. (ما که بخیل نیستیم و لااقل این اتفاق را مبارک می‌دانیم) و ایضاً رونق دیگر بخش‌های بازار را هم به دنبال خواهد داشت، به هرحال پولی شروع به چرخش کرده و به کم و بیش بقیه را هم منتفع می‌کند!

نمی‌دانم به کجا بر می‌خورد یا چطور می‌شد اگر عزیزان متولی، چند خطی به‌صورت خوانا و مَنِ عامی فهم، صفر تا صد این طرح فجرانه را به رشته تحریر در می‌آوردند و از طریق رسانه‌های میلی و ملی و جمعی و خصوصی و مجازی و واقعی آن را منتشر می‌کردند و ایضاً فروشگاه‌های طرف قرارداد را ملزم می‌کردند آن را پرینت گرفته و در جایی جلو چشم مشتریان قرار بدهند تا دیگر نه ابهام و ایجازی در کار باشد و نه اما و اگری و این وسط برخی نادانسته حقی را ضایع نکرده و مدیون نشوند. باز جای شکرش باقی است که چند ماهی به‌صورت آزمایشی آن را در برخی شهر‌ها به اجرا درآورده بودیم!

البته هنوز هم دیر نشده و متولیان گرانقدر از ما می‌شنوند، دستور اکید دهند، یک بازخوردی از آنچه در حال وقوع است گرفته شود، آن را آسیب‌شناسی کرده و براساس نتیجه به دست آمده، طرح، روش اجرا و یا نحوه اطلاع‌رسانی را چکش‌کاری کرده و یک کار شسته رفته و تر و تمیز که صدر تا ذیلش شیک و مجلسی است را به اجرا درآورند تا همگان حظ‌وافر ببریم!