تکمیل پروژههای عمرانی نیمهتمام نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدیدترین گزارش کمیسیون تخصصی برنامهوبودجه شورای شهر تهران از روند اجرای پروژههای شهری حکایت از عقب بودن ۵۰ درصدی آنها از برنامه دستکم در ۶ ماه اول امسال دارد. مسألهای که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر و ایجاد بار ترافیکی، زیانهای اقتصادی نیز برای […]
تکمیل پروژههای عمرانی نیمهتمام نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
جدیدترین گزارش کمیسیون تخصصی برنامهوبودجه شورای شهر تهران از روند اجرای پروژههای شهری حکایت از عقب بودن ۵۰ درصدی آنها از برنامه دستکم در ۶ ماه اول امسال دارد. مسألهای که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر و ایجاد بار ترافیکی، زیانهای اقتصادی نیز برای شهر در پی دارد.
به گزارش صما، بررسیها نشان میدهد که تمرکز اصلی مدیریت شهری در تزریق منابع نقد به پروژههای عمرانی (غیرمستمر) و بزرگمقیاس و البته غیرضروری پایتخت اختصاص داشته است؛ بهطوری که اگرچه عقبماندگی پروژههای عمرانی در نیمه نخست امسال بهطور میانگین در حدود ۵۰ درصد ثبتشده است اما این میزان عقبماندگی برای پروژههای نگهداشت و مستمر شهری (همچون آسفالت خیابانها، ترمیم معابر و…) بیش از ۶۷ درصد از حد مورد انتظار عقبتر هستند.
«عدم حصول انتفاع اجتماعی» در نتیجه نیمهکاره ماندن طرحهای شهری و از همه مهمتر نقش حبس سرمایهها در پروژههای نیمهتمام در «تشدید زمینههای رکود ساختمانی و معاملاتی در بازار مسکن و سایر انواع کاربریهای ساختمانی» از دیگر تبعات این پدیده محسوب میشود.
در این خصوص سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دولت بهتنهایی قادر به اتمام پروژههای نیمهتمام عمرانی در کشور نیست و با رایزنیهای انجامشده این پروژههای نیمهتمام به بخش خصوصی واگذار میشود.
صدیف بدری در گفتوگو با صما، اظهار داشت: هماکنون پروژههای عمرانی نیمهتمامی در کشور است که دولت بهتنهایی قادر به اتمام این پروژهها نیست و با برنامهریزیهای اساسی و رایزنیهای انجامشده بین دولت و مجلس درصدد هستیم این پروژهها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا روند اجرای عملیات پروژههای عمرانی نیمهتمام در کشور سیر صعودی به خود گیرد.
وی بابیان اینکه متأسفانه در بخشهای مختلف شاهد خیل عظیم پروژههای نیمهتمام در کشور هستیم، افزود: این امر مشکلات زیادی را برای دولت به وجود آورده و در حال حاضر با توجه به محدودیت مالی که دولت با آن روبهرو است امکان اتمام این پروژهها بهتنهایی توسط دولت وجود ندارد.
نماینده مردم اردبیل، نیز، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: از گذشته بسیاری از پروژههای بزرگ اقتصادی در کشور فقط کلنگزنی شدهاند و تنها این پروژهها پیشرفت بسیار کمی داشتند و هماکنون برای اتمام این پروژهها نیازمند هزاران میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید در این زمینه بخش خصوصی ورود یابد.
بدری با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی بری اتمام پروژههای نیمهتمام عمرانی یک اولویت اساسی برای مجلس است، افزود: در این زمینه کمیسیون عمران نیز اقدامات لازم را انجام داده تا بتوانیم روند اجرای پروژههای عمرانی در کشور آر با حمایت بخش خصوصی شتاب دهیم.
وی بابیان اینکه تکمیل پروژههای عمرانی نیمهتمام وزارت راه و شهرسازی نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: اختصاص این مبلغ بههیچوجه توسط دولت قابل تأمین نیست و تنها راه تحقق اجرای عملیات اجرایی این طرحها منوط به ورود بخش خصوصی است که باید در این زمینه همگان اهتمام ویژهای داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال آینده بیشترین اختصاص اعتبار مربوط به بخش ریلی بوده است و انتظار میرود با اختصاص این اعتبارات گام بزرگی در اجرای عملیات بخش ریلی برداشته شود و راهآهن اردبیل-میانه نیز مستثنا از این امر نیست.
بدری اظهار کرد: هماکنون هیچ پروژه جدیدی در کشور اجرا نمیشود چراکه اتمام پروژههای نیمهتمام بهویژه پروژههایی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد از اولویت اساسی برای دولت و مجلس برخوردارند.
دلایل گره خوردن پروژههای عمرانی
همچنین یک کارشناس مسکن با بیان اینکه شهرداریها با ارایه تفکر جهادی بدون پشتوانه منطقی باعث گره خوردن پروژههای عمرانی شدهاند گفت: متأسفانه در کشور ما نیازسنجی دقیقی بر پروژهها، نحوه تأمین مالی و برآوردهای سرمایهگذاری برای اجرای هر پروژه انجام نمیگیرد.
افشین پروین پور با بیان مطلب فوق، افزود: در حال حاضر اغلب پروژههای شهری بدون انجام مطالعات و نیازسنجیهای دقیق اقتصادی بارگذاری شده که نهتنها سودی برای شهر ندارند بلکه باعث هدر رفت انرژی و سرمایه نیز شدهاند.
این کارشناس مسکن گفت: در چند سال گذشته در اکثر شهرهای ایران ابتدا کلنگ پروژههای زدهشده بعد به فکر اهمیت پروژه و نحوه تأمین مالی آن افتادند.
پروینپور با بیان اینکه عدم مدیریت شهر بهواسطه فروش تراکم بدترین بخش تأمین مالی پروژههای عمرانی است. شهردار شهر را میفروشد تا شهر را حفظ کند. درحالیکه میتواند با تأمین مالی پایدار و اولویتدهی به پروژهها جلوی شهر فروشی را بگیرد.
این کارشناس گفت: هماکنون حجم قابلتوجهی از این پروژهها که به دلیل تنگناهای مالی، وسعت پروژه و سایر خصوصیتهای موجود، ممکن است سالها و حتی دههها بخش عمدهای از توان مالی و اجرایی مدیران شهری را مصروف خود کند وجود دارد که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.
پروین پور در ادامه تأکید داشت: در حال حاضر اکثر پروژهها بدون تأمین مالی و نقشه راه اجرایی میشوند و بدون تردید این فعالیتها شهرداری فعلی و آینده در قضایایی درگیر خواهد شد که برونرفتی در آن وجود ندارد.
وی درنهایت گفت: این پروژههای بدقواره فولادی و سیمانی بدون کار آیی مناسب بهجز هدر رفت سرمایههای ملی چیزی عاید کشور نمیکند.
نیمهکارههای پردردسر، دستپخت عدم مطالعات دقیق
همچنین کارشناس دیگر مسکن با بیان اینکه باید رابطه منطقی بین شروع پروژه و حجم سرمایهگذاری وجود داشته باشد گفت: تقدم بحث تأمین مالی در تعریف پروژهها مهمترین خصلت اقدامات مدیریت شهری در شهرهای پیشرفته دنیا محسوب میشود، این درحالیکه است که این روند در کشور ما کاملاً برعکس است.
مهدی سلطان محمدی با بیان مطلب فوق، افزود: نیمهکارههای پردردسر، دستپخت عدم مطالعات دقیق در اهمیت و نحوی سهمدهی بودجهها است.
وی در ادامه افزود: شهرداریها با فروش تخلف و اخذ جریمههای از مردم شهر بودجه شهر را از راه خلاف تأمین میکند
سلطان محمدی با بیان اینکه پروژههای نیمهکاره تمام رویکرد مدیریت شهری را برهم میزند، تأکید کرد: عملاً درگیر بودن مدیران شهری با پروژههای عمرانی باقیمانده از دوره قبل، مانع از اجرای رویکردها و سیاستهای جدید آنها میشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداریها بابت اجرای پروژههای عمرانی متعدد در سطح شهر درگیر بدهیهای کلانی به بانکها هستند. گفت: این ارگان مجبور به پرداخت سودهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی هستند و شهرداریها سادهتر ین راه پرداخت این بهرهها را در فروش تخلف میدانند و البته این رویه از شهر اصفهان شروعشده و با ورود به تهران الگوی سادهای برای تمام شهرهای ایران شده است.
وی گفت: بهطورکلی این حجم اضافه و تحمیلشده ناشی از پروژههای نیمهتمام شهری هیچ خروجی دیگری جز ضربه به اقتصاد شهر و در بسیاری موارد اقتصاد ملی ندارد
وی درنهایت گفت: هر بینظمی عملکرد نامطلوبی را در پی دارد. در حال حاضر بیتدبیری در تعداد، نحوی سرمایهگذاری به چالش بزرگی برای شهرداریها تبدیلشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.