عملکرد حوزه حملونقل ریلی در بخش زیرساختها نشان میدهد، دولت سیزدهم پنج پروژه را از جمله همدان- سنندج، بستانآباد – خاوران، خط دوم اهواز – اندیمشک، بافق – زرینشهر و متروی شهر جدید پرند احداث کرده و به بهرهبرداری رسانده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، دفتر آمار و پایش برنامهها و […]
عملکرد حوزه حملونقل ریلی در بخش زیرساختها نشان میدهد، دولت سیزدهم پنج پروژه را از جمله همدان- سنندج، بستانآباد – خاوران، خط دوم اهواز – اندیمشک، بافق – زرینشهر و متروی شهر جدید پرند احداث کرده و به بهرهبرداری رسانده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، دفتر آمار و پایش برنامهها و معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوه حملونقل ریلی در مدت دولت سیزدهم تا اسفند ۱۴۰۲ منتشر کرده که حاکی از پنج پروژه احداث و بهرهبرداری خطوط ریلی است. توسعه خطوط ریلی با اهدافی از جمله افزایش ظرفیت ترانزیتی و بهرهمندی از ظرفیتهای موجود کریدوری کشور برای درآمدهای ترانزیتی در مدت دولت سیزدهم و وزارت مهرداد بذرپاش در اولویت قرار گرفته است. به همین منظور در این مدت وزارت راهوشهرسازی همت و اراده خود را بر تکمیل خطوط ریلی احداث شده و اتمام پروژههای نیمهتمام در حوزههای مختلف حملونقل گذاشت.
احداث و بهرهبرداری از راهآهن همدان- سنندج
طول خط آهن تهران، همدان-سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان – سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی میشود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است. ساخت راهآهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر اواخر سال ۱۳۸۵ آغاز شد و قطعات ۱ و ۳ همدان-سنندج و چندی بعد قطعه ۴ پروژه تهران-همدان کلنگزنی و آغاز شد. راهآهن همدان- سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر به ارزش ۱۵ همت آبان ماه سالجاری با حضور رئیسجمهور و وزیر راه وشهرسازی افتتاح شد. پروژه راهآهن همدان-سنندج حدود ٢٠درصد در دولت نهم و دهم و حدود ۵٠درصد در دولت دوازدهم پیشرفت داشته است و ٣٠درصد باقیمانده آن در دو سال دولت سیزدهم تکمیل شد. برای این مسیر ریلی در سال اول، ظرفیت جابهجایی ۳۰۰ هزار مسافر و ۸۰۰ هزار تن بار پیشبینی شده که در افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر مسافر و سه میلیون تن بار میرسد.
احداث و بهرهبرداری از راهآهن بستانآباد- خاوران
مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستانآباد-خاوران به ارزش شش همت بهعنوان بخشی از پروژه راهآهن میانهـتبریز در خرداد ماه سالجاری با حضور رئیسجمهوری به افتتاح رسید. احداث راهآهن تبریز-بستانآباد-میانه از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حملونقل کشور و آذربایجانشرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابهجایی حجم قابلتوجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲سال وقفه در دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید. با افتتاح این بخش تکمیلی از راهآهن میانهـتبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش مییابد. این مسیر ریلی صرفنظر از محاسن زیستمحیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و… بهدست میآید. افزایش ظرفیتهای ترانزیتی معادل هفتمیلیون تن بار و دو میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیتهای این پروژه ریلی است. تمامی ریل به کار رفته در خطآهن بستانآباد-خاوران تراورسهای تولید داخل است.
احداث و بهرهبرداری از خط دوم اهواز- اندیمشک
پروژه ریلی دو خطهسازی محور اهواز- اندیمشک حد فاصله ایستگاه شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز چهار همت اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیسجمهورو وزیر راهوشهرسازی به بهرهبرداری رسید. کل مسیر راهآهن اهواز – اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه است. افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه محسوب میشود. همچنین با بهرهبرداری از این خط، ظرفیت حمل مسافر افزایش مییابد و در مصرف سوخت نیز صرفهجویی میشود.
بهرهبرداری از خط دوم راهآهن بافق – زرینشهر
بهرهبرداری از خط دوم راهآهن بافق-زرینشهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش سه همت از دیگر پروژههایی است که در این مدت به بهرهبرداری رسیده است.
احداث و بهرهبرداری از متروی شهر جدید پرند
احداث و بهرهبرداری از متروی شهر جدید پرند از دیگر پروژههایی است که در سال ۱۴۰۲ توسط دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، با اشاره به تأمین مالی ۲۵۰۰ کیلومتر خطآهن به روش تهاتر نفت، گفت: اقدامات مربوط به مجوزهای قرارداد لازم جهت برگزاری مناقصات، انتخاب پیمانکار و طراحی چهار پروژه ریلی انجام شد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ با اشاره به اخذ مجوزهای لازم جهت تأمین مالی چهار پروژه […]
دیدگاه بسته شده است.