راه‌اندازی مجدد ۲۸۵۵ واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی اعلام کرد راه‌اندازی مجدد ۲۸۵۵ واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید پرداخت ۱۳۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹۰۹۳ طرح واحد صنعتی رامین شاهی – مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی گفت: مبلغ ۱۳۱۰۰ میلیاردتومان تسهیلات برای ۱۹۰۹۳ طرح واحد صنعتی، پرداخت شده است که از این میزان […]

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی اعلام کرد

راه‌اندازی مجدد ۲۸۵۵ واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید

پرداخت ۱۳۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹۰۹۳ طرح واحد صنعتی

رامین شاهی – مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی گفت: مبلغ ۱۳۱۰۰ میلیاردتومان تسهیلات برای ۱۹۰۹۳ طرح واحد صنعتی، پرداخت شده است که از این میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای ۲۱۵۱طرح واحد داخل شهرک‌های صنعتی بوده است که ۳۶ درصد از کل مبلغ تسهیلات بوده است. در عین حال ۵۹۰۰ میلیارد تومان برای ۸۹۵۲ طرح توسط بانک‌ها ارایه شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌یزدانی در نشست خبری خود در خصوص گزارش عملکرد از آخرین دستاوردهای سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی اظهارداشت: ۲۸۵۵ واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید مجدداً راه‌اندازی شده است که ۸۳۲ واحد مربوط به ۹ ماهه اخیر بوده است که ٣٣ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

در دولت نهم و دهم تعدادی از شهرک‌های صنعتی در سفرهای استانی مصوب شد که از نظر اقتصادی توجیه فنی و اقتصادی لازم را نداشت؛ بنابراین تصمیم به توقیف طرح ٣٢ شهرک و ناحیه صنعتی و ابطال ۱۴ مصوبه ایجاد شهرک‌های صنعتی گرفته شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طی بررسی که در ۳ سال گذشته در خصوص شهرک‌های صنعتی مصوب صورت گرفت، نبود توجیهات اقتصادی، مشکلات زیست‌محیطی، مکان‌یابی، نبود آب و برق و مشکل در بخش زمین علی‌رغم وجود زمین صنعتی در نقاط دیگر از دلایل این شهرک‌های صنعتی بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ممکن است دولت بنا بر درخواست استانداران تقاضای ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی مطرح شود که ما هم از این مسأله حمایت می‌کنیم اما باید توجیه اقتصادی آن مد نظر قرار گیرد که در مورد ١٤ مصوبه دولت این شرایط وجود نداشت و در مورد برخی از آن‌ها حتی در خصوص جانمایی نیز با مشکل مواجه بودیم بنابراین رأی به ابطال این ١٤ مصوبه داده شد.

وی خاطرنشان‌ساخت: تا پایان آذرماه امسال ٣٩ هزار و ٨٧ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

حدود ۴۶ درصد واحدهای صنعتی کشور در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ٧٩٠ هزار و ٩٠٠ شغل ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه شدن منابع تسهیلات در بخش‌های خارج از واحد صنعتی، گفت: با طرح‌های نظارتی از هزینه شدن تسهیلات خارج از واحدهای صنعتی جلوگیری می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تفاوت این طرح با طرح بنگاه‌های زودبازده این است که در بنگاه‌های زودبازده تسهیلات اعطا می‌شد تا بنگاهی راه‌اندازی شود اما در طرح فعلی، تسهیلات به بنگاه‌های راه‌اندازی شده اعطا می‌شود. این امر از ورود منابع به بخش‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

یزدانی درباره این که برخی بانک‌ها نرخ تسهیلات را تغییر می‌دهند، گفت: بانک‌ها مکلف هستند براساس نرخ شورای پول و اعتبار تسهیلات خود را اعطا کنند و حتی آن‌ها مجاز نیستند تسهیلات جدید را به جای تسهیلات قبلی تسویه کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به پرسشی درباره واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخشش جریمه شرکت کره‌ای توسط گمرک، گفت: وزیر صنعت در این زمینه نظر داده است و خودشان باید صحبت کنند.

در ادامه این نشست یزدانی بیان کرد: واردات تا آنجا که حمایت از تولید و تکمیل‌کننده زنجیره تولید باشد مناسب است.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این‌که چه برنامه‌ای برای واحدهای تحت تملک بانک‌ها دارید، گفت: از کل یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تحت تملک بانک‌ها، یک هزار و ١٠٠ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارد.

یزدانی گفت: در این زمینه اطلاعات کاملی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه کرده‌ایم و به‌دنبال این هستیم که یا بانک واحد صنعتی تحت تملک را راه‌اندازی کند و یا واحد صنعتی توسط مالک قبلی مجدداً راه‌اندازی شود.

تأثیر لغو جریمه ۳ هزار میلیارد تومانی در واردات لوازم خانگی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد تأثیر لغو جریمه ۳ هزار میلیارد تومانی در واردات لوازم خانگی بر وضعیت تولیدکنندگان داخلی، با بیان این‌که درخواست معافیت برای واردکنندگان کالاهای مشابه تولید داخل جای سؤال دارد، گفت: این موضوع را از وزیر صنعت سؤال کنید.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وزیر صنعت در نامه‌ای به گمرک درخواست لغو جریمه ۳ هزار میلیارد تومانی شرکت کره‌ای واردکننده لوازم خانگی را داشته است، به نظر شما اینگونه رفتار‌ها چه تأثیری بر وضعیت صنایع کوچک تولیدکننده لوازم خانگی خواهد داشت، گفت: این سؤال را باید از وزیر صنعت بپرسید، اما من با وزیر صنعت جلسه دارم و سؤال شما را به ایشان منتقل خواهم کرد.

وی تأکیدکرد: واردات در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا جایی که به تولید داخل ضربه نزند و تکمیل‌کننده زنجیره تولید باشد، لازم است اما اگر واردات مشابه کالای داخلی باشد و معافیت نیز بخواهیم به واردکننده چنین کالایی بدهیم، جای سؤال دارد.

تلاش چینی‌‌ها برای حضور در صنعت خودرو، مصالح ساختمانی و نفت و گاز و پتروشیمی

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حضور شرکت‌های چینی در منطقه ویژه بم نیز گفت: خودروساز چری چین به این منطقه وارد شده و در حال حاضر ۲۰۰ هکتار زمین را در اختیار دارد که این میزان قابل افزایش تا ۴۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: شرکت چری با ۵ واحد تولیدکننده قطعات خودرو برای تولید رادیوپخش، صندلی خودرو و یکسری تجهیزات داخلی خودرو قرارداد بسته است.

وی ادامه داد: چینی‌‌ها قول دادند در سال ۲۰۱۷ در منطقه بم سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته یزدانی، شرکت‌های چینی برای حضور در زمینه مصالح ساختمانی و حوزه پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی نیز از ما اطلاعات خواسته‌اند که ما نیز این اطلاعات را به آن‌ها ارایه کرده‌ایم.

افزایش نرخ ارز به بنگاه‌های صادرکننده کالا کمک خواهد کرد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در مورد تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام‌ شده صنایع نیز گفت: افزایش نرخ ارز به بنگاه‌های صادرکننده کالا کمک خواهد کرد، اما در مورد بنگاه‌هایی که قابلیت صادرات ندارند، این طور نیست.

وی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی در جهت کنترل نوسان نرخ ارز اقدام کرده‌ است و یقیناً بازار به وضع سابق برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاری که پرسید اگر بازار به وضعیت قبل برنگردد چطور، فقط گفت: بگذارید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

بازگشت ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی

یزدانی ادامه داد: علاوه بر این با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس، در جهت حمایت از شهرک‌های صنعتی، ۳۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها که از داخل شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی وصول می‌شود، از سال آِینده به خود شهرک‌‌ها بازگردانده خواهد شد.

به گفته وی، بنگاه‌هایی که به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات خود مشمول جریمه شده بودند نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تخفیف قرار گرفته‌اند به‌طوری که تا ۹۰ درصد جرایم مشمول تخفیف شده و این طرح تا پایان سال نیز تمدید شده است.

 

وی در خصوص تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی از محل کمک‌های فنی و اعتباری نیز گفت: ۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و اجرای طرح نوسازی در قالب ۱۶۴۲ قرارداد و با اشتغال‌زایی ۱۳۴ هزار نفری از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۵ به متقاضیان پرداخت شده است.