معلوم نیست ارز دولتی واردات کود کجا می‌رود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران‌ معلوم نیست ارز دولتی واردات کود کجا می‌رود حسینی‌یزدی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: کود با کیفیت و با قیمت مناسب نداریم و معلوم نیست ارز دولتی به کجا می‌رود. سیدمهدی‌حسینی‌یزدی در اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به این‌که کود برای کشاورز با قیمت مناسب تمام […]

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران‌

معلوم نیست ارز دولتی واردات کود کجا می‌رود

حسینی‌یزدی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: کود با کیفیت و با قیمت مناسب نداریم و معلوم نیست ارز دولتی به کجا می‌رود.

سیدمهدی‌حسینی‌یزدی در اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به این‌که کود برای کشاورز با قیمت مناسب تمام نمی‌شود، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که دولت برای تأمین کود مورد نیاز ارز دولتی و در اصل یارانه اختصاص می‌دهد اما معلوم نیست یارانه کود چگونه مصرف می‌شود که قیمت برای کشاورز مناسب نیست.

وی تصریح‌ کرد: در تمام دنیا خاک مزرعه را آزمایش و با درنظر گرفتن شرایط کود مناسب را تجویز می‌کنند اما در ایران دولت کود وارد می‌کند و در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار می‌گیرد و بعد به دست کشاورزان می‌رسد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که آیا کود افزایش قیمت داشته است یا خیر، گفت: کشاورز باید برای خرید کود حدود ۵۰ درصد عوارض و دیگر هزینه‌های مربوط را پرداخت کند و در آخر کود بی‌کیفیت تحویل بگیرد بهتر است یارانه را از کود ‌بردارند و برای مدیریت مصرف و کنترل کیفیت در اختیار مؤسسات نظارتی قرار دهند.

حسینی‌یزدی افزود: در اصل یارانه برای شرکت‌های دولتی هزینه می‌شود و سودی برای کشاورز ندارد.

وی گفت: امروز شاهدیم شرکت‌های دولتی برای فروش انواع سم و کود مناقصه می‌گذارند و به عنوان شرکت دلال و با امکانات دولتی واردات انجام می‌دهند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از صدور کارت اعتباری انتقاد کرد و گفت: کشاورز به‌کارت اعتباری نیاز ندارد چون درحال حاضر بخش خصوصی کود و سم مورد نیاز را با مهلت زمانی ۶ تا ۷ ماه به کشاورز می‌فروشد.

حسینی‌یزدی افزود: کارت اعتباری کشاورز را مجبور می‌کند سم و کودی که شرکت‌های دولتی وارد می‌کنند‌، خریداری کند و به این ترتیب بخش خصوصی و کارخانجات تولید سم و کود تعطیل می‌شود.

وی گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد کودهای تک عنصری موجود را دولت وارد‌ند و بخش خصوصی کودهای تخصصی بخش باغبانی و گلخانه‌ها را وارد می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: امکان تولید کودهای تخصصی ویژه باغات و گلخانه‌ها در داخل وجود ندارد اما اعلام می‌کنند که این کود‌ها در داخل تولید می‌شود در صورتی که آنچه در داخل تولید می‌شود کودهای تخصصی نیست.

حسینی‌یزدی درباره روند اجرای طرح ارزیابی کیفی و صدور گواهی ثبت کود، گفت: طرح بسیار خوبی است اما آیا کودهایی که دولت در حجم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن وارد می‌کند هم آزمایش و کنترل می‌شود؟!

 

وی تصریح‌ کرد: طرح ارزیابی کیفی کود باید برای همه اجرا شود حتی در بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی و نباید تفاوتی باشد.