معاون اول رییس‌جمهور مطرح کرد:زمینه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت ایران

  معاون اول رییس‌جمهور در نشست نخست وزیر ترکیه، بازرگانان ترکیه و ایران در اتاق بازرگانی بر ضرورت استقرار پنجره واحد گمرکی بین ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: بخش خصوصی در دو کشور میدان‌دار توسعه اصلی و همکاری‌ دوجانبه خواهد بود. به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در گردهمایی هیأت تجاری ترکیه که با […]

 

معاون اول رییس‌جمهور در نشست نخست وزیر ترکیه، بازرگانان ترکیه و ایران در اتاق بازرگانی بر ضرورت استقرار پنجره واحد گمرکی بین ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: بخش خصوصی در دو کشور میدان‌دار توسعه اصلی و همکاری‌ دوجانبه خواهد بود.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در گردهمایی هیأت تجاری ترکیه که با حضور داوود اوغلو، نخست‌وزیر این کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: بخش خصوصی در دو کشور میان‌دار توسعه اصلی و همکاری‌های ما خواهد بود و ایران و ترکیه کشورهای بزرگ و تأثیرگذاری هستند که در همسایگی یکدیگر قرار دارند و روابط خوب و رو به ‌رشد ایران و ترکیه می‌تواند در سرنوشت منطقه تأثیرگذار باشد به ویژه در مقطعی که جهان اسلام با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو است و همه باید به روابط دوجانبه بیندیشیم.

جهانگیری با تأکید بر این‌که در سال‌های گذشته حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور هدفگذاری شده تصریح کرد: متأسفانه به دلایل متعدد از جمله تحریم‌ها روابط آن گونه که باید توسعه نیافته تا حدی که در سال ۲۰۱۵ حجم مبادلات نسبت به ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ بسیار پایین‌تر بوده است و به ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت که ما به نقش تأثیرگذاری ترکیه در مذاکرات و در دوران تحریم واقف هستیم و همواره قدردان بود و تشکر خود را اعلام کردیم، اکنون در دوران پساتحریم این گونه نیست که دوستان دوران سخت را فراموش کرده باشیم.

وی به ظرفیت منابع طبیعی ایران و قشر جوان تحصیلکرده اشاره کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی ایران و دسترسی به منابع آبی از جمله خلیج‌فارس در جنوب و دریای شمال سبب شده که ظرفیت خوبی برای مبادلات وجود داشته باشد.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در حوزه نفتی و در وزارت نفت طرح‌هایی آماده کرده‌ایم که زمینه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلار فراهم است.

معاون اول رییس‌جمهور کشورمان بر این نکته تأکید کرد که باید سالانه یک میلیون شغل در ایران برای جوانان ایجاد کنیم و باید در این زمینه شرکای مهمی پیدا کنیم که کار سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و از آن‌جایی که ایرانی‌‌ها فرهنگ مشترکی با ترکیه دارند علاقه‌مند هستند با سرمایه‌گذاران ترک کار کنند.

جهانگیری تأکید کرد که باید نقشه راهی برای ایران و ترکیه تدوین شود تا به سرعت حجم مبادلات تجاری افزایش یابد چرا که اکنون به دلیل بوروکراسی شدید در ایران ترکیه و موانع بانکی این کار آن طور که باید محقق نشده است.

وی تصریح کرد: نظام بانکی باید تغییر کند و هزینه انتقال پول باید به حداقل ممکن برسد.

اصلاح اسناد دولتی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از ضرورت‌هایی بود که معاون اول رییس‌جمهور به آن اشاره کرد و گفت: قانون جلب سرمایه‌گذاری متقابل و قانون مالیات مضاعف باید اصلاح شود که اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافقات خوبی که در زمینه نفت و گاز با ترکیه حاصل شده اشاره کرد و گفت: از افزایش برداشت و سرمایه‌گذاری مستقیم در این بخش استقبال می‌کنیم.