بانک‌ها ارز کافی برای عرضه به فعالان اقتصادی را در اختیار ندارند

رییس اتاق ایران و روسیه بانک‌ها ارز کافی برای عرضه به فعالان اقتصادی را در اختیار ندارند عسگراولادی رییس اتاق ایران و روسیه گفت: بانک مرکزی بانک‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد کرده است ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها برای خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد با […]

رییس اتاق ایران و روسیه

بانک‌ها ارز کافی برای عرضه به فعالان اقتصادی را در اختیار ندارند

عسگراولادی رییس اتاق ایران و روسیه گفت: بانک مرکزی بانک‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد کرده است

ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها برای خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد با توجه به منابع ارزی محدود بانک‌ها تا چه میزان قابل ‌اجراست؟

اسدا…عسگراولادی، رییس اتاق ایران و روسیه در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: معتقدم بانک مرکزی می‌تواند با تشویق صادرکنندگان به واسپاری ارز به بانک‌ها شرایط اجرایی شدن این ابلاغیه را تسهیل کند.

وی درباره دعوت بانک مرکزی از فعالان اقتصادی در تأمین ارز موردنیاز از بانک‌ها به نرخ بازار آزاد افزود: این اقدام بانک مرکزی در عمل منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود اما مقدمه‌ای برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز است و نباید در تحلیل‌‌ها آن را با تک‌نرخی شدن اشتباه گرفت.

عسگراولادی گفت: بانک مرکزی بانک‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد کرده است اما عمل به این ابلاغیه برای برخی از بانک‌ها از جمله بانک‌های خصوصی دشوار است. بسیاری از بانک‌ها از منابع ارزی لازم برای عرضه برخوردار نیستند. بانک‌ها می‌توانند در دو حالت منابع ارزی مورد نیاز برای معامله ارز با نرخ بازار آزاد را تأمین کنند. در حالت اول بانک مرکزی موظف است منابع لازم را در اختیار بانک‌ها قرار دهد و در حالت دوم باید شرایطی را ایجاد کرد تا صادرکنندگان تشویق به واگذاری ارز حاصل‌ شده به بانک‌ها با نرخ بازار آزاد و کارمزد پایین شوند.

 

رییس اتاق ایران ‌و چین گفت: دولت باید در ادامه‌ اجرایی کردن چنین مصوبه‌ای هرچه زودتر عرضه ارز مبادله‌ای را متوقف کند و ارز را تک‌نرخی کند. ارز با نرخ ۳۳۰۰ تومان نباید عرضه شود. دولت باید هرچه سریع‌تر نرخ مبادله‌ای ارز را لغو کند تا امکان رانت و استفاده برخی از ارز با نرخ مبادله‌ای وجود نداشته باشد.