هانیه قنادزاده ـ در آستانه عید نوروز و ایام ماه رمضان هستیم؛ دو مناسبتی که هر کدام به خودی خود میتوانند تنشی اساسی در اقتصاد بیمار کشورمان ایجاد کنند و باعث تلاطم قیمتها شوند. در خیابانها که قدم میزنی بعضاً قیمتهایی را میبینی که هوش را از سر میپراند! با رسیدن خط فقر به بالای […]
هانیه قنادزاده ـ در آستانه عید نوروز و ایام ماه رمضان هستیم؛ دو مناسبتی که هر کدام به خودی خود میتوانند تنشی اساسی در اقتصاد بیمار کشورمان ایجاد کنند و باعث تلاطم قیمتها شوند. در خیابانها که قدم میزنی بعضاً قیمتهایی را میبینی که هوش را از سر میپراند! با رسیدن خط فقر به بالای ۲۵ میلیون تومان، سفرهها خالیتر از گذشته شدهاند و حالا تقارن نوروز و ماه رمضان، کار را برای خانوادهها سختتر هم کرده است. حسین فرهیدزاده؛ سازمان حمایت از مصرفکنندگان، اعلام کرده که افزایش قیمتها تا بعد از ماه رمضان ممنوع است اما احوالات مردم حکایت دیگری را نشان میدهد. در حالحاضر هم قیمت کالاهای اساسی همچون مرغ و برنج و تخممرغ افزایش پیدا کرده و هم قیمت پوشاک برای استقبال از سال جدید و فرارسیدن نوروز.
۱۳گانه دولت جواب میدهد؟
حال با توجه به تقارن ماه رمضان و نوروز، دولت از ۱۳ برنامه برای مهار تورم شب عید رونمایی کرده است. وزارت اقتصاد، اعلام کرد که دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماههای اخیر آغاز کرده است و بهطور ویژه ۱۳ مسئولیت را برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته است. در این راستا، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که ضمن تهیه برنامههای عملیاتی اجرایی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماههای باقیمانده سال به اقداماتی برای دستگاههای ذیربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری میشود. این اقدامات شامل:
– کنترل قیمت میوهها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و ضرورت ذخیرهسازی و توزیع به موقع و مناسب آنها.
– ذخیرهسازی و تأمین به موقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی.
– راهاندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکیها و آشامیدنیها با هدف تقویت جریان عرضه و توزیع مناسب.
– کنترل قیمت، تولید مناسب و تأمین به موقع گوشت قرمز گوشت مرغ و تخممرغ در بازار.
– کنترل قیمت محصولات لبنی.
– کنترل قیمت خودرو لوازمیدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش عرضه این محصولات.
– افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال.
– کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی.
– ذخیرهسازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بهخصوص داروها و تجهیزات مستلزم فصل سرما.
– کنترل قیمت محصولات رستورانی.
– کنترل قیمت خدمات حملونقل در استان به ویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات پیشرو.
– کنترل اجارهبها با ابزارهایی مانند شناسایی و معرفی خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی، تقویت انگیزههای اجارهدهی و ساماندهی مشاورین املاک.
– کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش عرضه این محصولات به ویژه در شب عید سال نو.
طبق آنچه وزارت اقتصاد اعلام کرده است؛ در راستای این ابلاغیهها و نیز با عنایت به ضرورت تأمین به موقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و…)، شویندهها، پوشاک، کیف و کفش، خودرو، تأمین به موقع لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت ارائه خدمات حملونقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاههای اجرایی انجام شده و در دست انجام است.
دیدگاه بسته شده است.