تهران در تسخیر خودروهای تک سرنشین آلودگی هوا و خودروهای تک سرنشین دو واژهای است که این روزها بیش از پیش به هم گره خوردهاند، زمانی که نفس آسمان کلانشهرها به ویژه تهران به علت انباشت آلایندهها به شماره میافتد، انگشت اتهام به سمت خودروهای تک سرنشین اشاره میرود. بنابراعلام کارشناسان، خودروها و موتورسیکلتها به […]
تهران در تسخیر خودروهای تک سرنشین
آلودگی هوا و خودروهای تک سرنشین دو واژهای است که این روزها بیش از پیش به هم گره خوردهاند، زمانی که نفس آسمان کلانشهرها به ویژه تهران به علت انباشت آلایندهها به شماره میافتد، انگشت اتهام به سمت خودروهای تک سرنشین اشاره میرود.
بنابراعلام کارشناسان، خودروها و موتورسیکلتها به عنوان منابع متحرک سهم ۸۰ درصدی در آلودگی هوای شهر تهران دارد، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و دو میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت در حال تردد است که حجم زیادی آلودگی را وارد هوای کلانشهر میکنند اما اگر استاندارد یورو ۴ در ساخت آنها رعایت شود و یا تحت معاینه فنی یکپارچه قرار گیرند قطعاً از میزان انتشار آلایندگی کاسته میشود.
تا چند سال گذشته وقتی هوا آلوده میشد با بارش اولین باران به شرایط سالم میرسید اما امروزه حجم ورود آلایندهها به هوا به حدی زیاد است که دیگر هر بارندگی قادر به زدودن آن نیست، به اصطلاح توان خود پالایی طبیعت به پایان رسیده است.
امروز یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا، خودروهای تک سرنشین است که البته بنا به شواهد در سطح شهر چندان دور از واقعیت نیست که باید فکری به حال آنها کرد زیرا به اعتقاد برخی شهروندان تهرانی اگر این روند ادامه یابد قطعاً در آیندهای نه چندان دور با نسلی کاملاً بیمار مواجه خواهیم بود و باید سرمایه کلانی از کشور بابت درمان، هزینه شود.
یکی از شهروندان که مجبور است هر روز مسافت طولانی تهرانپارس تا میدان جهاد را برای رسیدن به محل کار طی کند میگوید زمانی که هوا آلوده میشود روز اول برای رفتن به محل کار از حمل و نقل عمومی استفاده میکنم اما به علت ناکارآمدی این سیستم و نداشتن ساعت دقیق برای رسیدن اتوبوس و حتی سواریها به ایستگاه با تأخیر در محل کار حاضر میشوم.
یکی از شهروندان تهرانی میگوید، دیر حاضر شدن در محل کار یک مشکل است، از طرف دیگر تعداد زیاد مسافر و فشار بیش از حد در اتوبوس هم دلیل دیگری است که موجب میشود تا روز دوم با خودروی شخصی از منزل خارج شوم.
یکی دیگر از شهروندان تهرانی میگوید: همه میدانیم که آلودگی هوا به ضرر خودمان به ویژه فرزندانمان تمام میشود اما وقتی که امکانات حمل و نقل عمومی وجود ندارد چه باید کرد؟
به گفته یک شهروند دیگر، میتوانم مسیر منزل تا محل کار را با مترو طی کنم اما عذابی که سوار شدن بر مترو به انسان وارد میکند، ترجیح میدهم آلودگی را تحمل کنم تا دست و پایم هر روز میان درهای مترو گیر نکند، بارها هم شده به حدی منتظر واگنی ایستادم که بتوانم سوار شوم که باعث شد تا دیر به محل کار برسم.
یکی دیگر از پایتختنشینان گفت: من باید هر روز فرزندم را به مدرسه برسانم و بعد از آن به محل کار بروم بنابراین مجبورم که از خودروی شخصی استفاده کنم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا از سرویس برای فرزندانتان استفاده نمیکنید، گفت: هزینه سرویس زیاد است و خودرویی هم که استفاده میکنیم قسطی است و ماهانه مبلغ زیادی بابت آن پرداخت میکنیم بنابراین دیگر پولی برای گرفتن سرویس باقی نمیماند.
وی تأکید کرد: البته اگر خودروهایی که در داخل کشور تولید میشوند از استانداردهای لازم برخوردار باشند قطعاً شاهد کاهش انتشار آلاینده در هوا خواهیم بود که این وظیفه مسؤولان و سازمان حفاظت محیطزیست به عنوان متولی و ناظر بر دستگاههای اجرایی است که باید جدی گرفته شود، البته باید در نظر داشته باشیم که اتوبوسها، مینیبوسها و برخی تاکسیها هم بسیار فرسوده هستند بنابراین حمل و نقل عمومی هم خود منبع آلودگی است.
یکی دیگر از شهروندان که بازنشسته است اما به گفته خود برای امرار معاش راننده تاکسی شده است، گفت: اینکه به محض آلوده شدن هوا از مردم میخواهند از خودروی شخصی استفاده نکنند امری است که نیاز به تأمل دارد.
وی افزود: من در روز با صدها نفر به عنوان مسافر مواجه میشوم که هر کدام در زمینه استفاده یا عدم استفاده از خودروی شخصی نظرات متفاوتی دارند، برخی از آنها معتقدند وقتی یک نفر با هزاران قرض و قسط یک خودرو خریداری میکند این مشقت زیر قرض رفتن را با هدف به دست آوردن آسایشی به نام خودروی شخصی تحمل میکند، بنابراین اینکه از وی خواسته شود زیر بار قرض برود اما از خودروی خود استفاده نکند زیاد جالب نیست.
چندی پیش هوای پاریس نیز به وضعیت قرمز رسیده بود که دولت آن برای کاهش آلودگی هوا تردد خودروهایی با کمتر از ۳ سرنشین را جریمه میکرد همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی رایگان شده بود حرکتی که هیچگاه در کشور ما شاهد آن نبودیم.
سازمان حفاظت محیطزیست در راستای وظایف خود لایحه هوای پاک را تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، کلیات آن تصویب شد و کمیسیونهای تخصصی در حال بررسی برخی از بندهای این لایحه هستند که در این لایحه موارد متعددی برای کاهش آلودگی هوا دیده شده است که خودروها را هم شامل میشود.
معصومه ابتکار، معاون رییسجمهوری و رییس سازمان حفاظت محیطزیست در مراسم روز جهانی تغییر اقلیم تأکید کرده بود که این سازمان در خصوص کاهش آلودگی هوا بسیار جدی است و با خودرویی که نتواند استاندارد یورو ۴ را کسب کند، هیچ مماشاتی نخواهیم داشت.
بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیطزیست، با اجرایی شدن برنامههای کاهش آلودگی هوا در بسیاری از شهرها در ۶ ماهه اول سالجاری وضعیت هوا روبه بهبود بود، مثلاً در تهران در ۶ ماهه اول سالجاری بهتر از ۶ سال گذشته بود، به ویژه آلودگی هوای ناشی از سوخت به دلیل توزیع سوخت استاندارد بهبود یافته است و به دلیل عدم استفاده نیروگاهها از مازوت، کیفیت هوا در بسیاری از شهرها بهبود داشت.
خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف یکی از برنامههای جدی دولت است که خروج بیش از ۲۰ هزار خودروی فرسوده از جمله این برنامهها است، ارتقای سطح استانداردها، متوقف شدن شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری و تولید موتورسیکلتهای انژکتوری از دیگر برنامههای دولت است که در آخرین جلسه هیأت دولت به ریاست دکتر روحانی تصویب شد که تسهیلات کم بهره نوسازی به تاکسیهای فرسوده کلانشهرها ارایه شود که این نشان از عزم دولت بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.