آزاد‌سازی ۷۰۰محدوده معدنی بلوکه شده خراسان‌جنوبی طی یک ماه آینده

با دستور وزیر صنعت معدن و تجارت آزاد‌سازی ۷۰۰محدوده معدنی بلوکه شده خراسان‌جنوبی طی یک ماه آینده  گروه معدن و زمین -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: ۷۰۰ محدوده ثبت شده بلوکه استان با رصد، شناسایی و همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت تحت یک ماه آینده از طریق سامانه کاداستر آزاد خواهد […]

با دستور وزیر صنعت معدن و تجارت

آزاد‌سازی ۷۰۰محدوده معدنی بلوکه شده خراسان‌جنوبی طی یک ماه آینده

 گروه معدن و زمین -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: ۷۰۰ محدوده ثبت شده بلوکه استان با رصد، شناسایی و همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت تحت یک ماه آینده از طریق سامانه کاداستر آزاد خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، داوود شهرکی اظهارکرد: بسیاری از طرح‌های مهم در حوزه استان در حال اجرا و پیگیر در برنامه بازدید بود و با توجه به اهمیت این قضیه در این سفر سعی شد پوششی از جنوب، شمال، مرکز و غرب مورد بازدید قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که متناسب با پیشرفت طرح‌ها بازدید‌های دیگری نیز انجام خواهد شد، افزود: با همکاری رسانه‌ها و با انعکاس نکاتی برای توسعه استان و شفاف‌سازی فضای سرمایه‌گذاری و تعریف درستی از استان می‌توانیم در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال به نتیجه برسیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در کنار این امر نیز نقد درست و سازنده راه‌گشا برای ادامه مسیر و رفع موانع است.

شهرکی تصریح‌کرد: حوزه گسترده صنعت معدن و تجارت و فاصله زیاد ما از استان‌های با سابقه و فعالیت در این بخش انتظار و توقع را بالا می‌برد تا کارهایی در حال انجام در استان فراتر از گذشته باشد.

وی بیان‌کرد: برای کاهش این فاصله و نزدیک شدن به استان‌های در حال توسعه لازمه آن سرمایه‌گذاری بیش‌تر و جذب سرمایه‌گذاری جدید جدا از نگاه درون استانی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی تأکیدکرد: باید نگاه به سرمایه‌های خارج از استان معطوف شده تا منابع وارد استان شود، چرا که با تکیه بر وضع موجود ظرفیت توسعه استان شکل نخواهد گرفت.

شهرکی یادآورشد: از رسانه‌ها توقع داریم که در ارتباط با پیگیری‌های این حوزه مشکلات و مسایل بخش صنعت و معدن و تجارت در جاهای دیگر نیز رصد و بازخورد دستگاه‌های دیگر در بخش تولید نیز منعکس شود.

وی با تأکید بر این‌که انتظار توسعه بخش صنعت و معدن توسط این سازمان به تنهایی امکان‌پذیر نیست، گفت: بخش صنعت و معدن با همه زیرساخت‌ها ارتباط مستقیم دارد و باید مسایل بخش سرمایه‌گذاری با تعامل با دستگاه‌ها رفع مشکل شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اظهارکرد: اقدامات حوزه اکتشاف به عنوان پایه شناسایی ذخایر معدنی بوده و غنای مواد معدنی در ذخایر شناسایی شده است.

شهرکی ادامه داد: براساس دستور وزیر مطالعات ژئوفیزیک هوایی در فاز یک، سال گذشته آغاز و تا اواخر تیر ماه در استان ادامه داشته که با تأکید در این سفر نتایج این مطالعات تا پایان سال در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: براساس این گزارش‌ها مناطق مستعد مواد معدنی شناسایی و به سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی یادآورشد: در سال جدید نیز براساس این فرایند فاز ۲ مطالعات ژئوفیزیک هوایی در ۴۰ هزار کیلومتر مربع از وسعت استان تحت پوشش قرار گرفته و در حال انجام است که امیدواریم نتایج این مطالعات نیز در اوایل سال آینده در اختیار استان قرار گرفته تا بتوانیم برنامه‌های خود را در بخش معدن تدوین کنیم.

وی تصریح‌کرد: براساس پیگیری‌ها و موافقت وزیر، تکمیل مطالعات و تعیین وضعیت ذخیره معدنی طلا در حوزه جنوب استان با سرمایه‌گذاری شرکت تهیه تولید و مشارکت سازمان زمین‌شناسی و توافق این سازمان مطالعات تکمیل و فاز اول انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اضافه‌کرد: براساس تصمیمات این سفر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با مجوز ما ۱۰ هزار تن برای تست فرآوری طلا را انجام داده تا در ادامه بحث طراحی کارخانه و اجرای آن در استان عملیاتی شود.

شهرکی یادآورشد: پیرو توافق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وزارت با استان قدس کارخانه مدرنی در حوزه نهبندان توسط استان قدس و همکاری وزارت خانه انجام خواهد شد و آمادگی داریم تا معادن مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه در اختیار استان قدس قرار گیرد.

وی از توافق احداث کارخانه فروسیلس خبرداد و افزود: اقدامات اولیه فراهم و توافقات بعدی برای عملیاتی‌شدن نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: در بازدید وزیر از ۳ معدن نهبندان، موانع پیش رو آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته که بحث زیرساخت‌ها در صورت تحقق منابع اعتباری بخشی از این امکانات با کمک سازمان‌های توسعه‌ای محقق شود.

شهرکی اظهارکرد: همچنین در ادامه سفر وزیر کارخانه چدن و فولاد خوسف مورد بازدید قرار گرفت که این پروژه براساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی در استان شروع شده و فاز اول طرح چدن بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی یادآور شد: تکمیل طرفیت چدن به فولاد ضرورت احداث فولاد را می‌طلبد که در این خصوص موافقت‌‌ها صادر و در بحث تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز مکاتبات وزیر صنعت با وزیر نیرو و نفت انجام خواهد شد تا زیرساخت مورد نیاز به ورودی شهرک برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی تصریح‌کرد: در بازدید از شاخص‌‌ترین واحد صنعتی در خصوص مشکلات تسهیلات دریافتی در گذشته مطرح پیگیر این امر مقرر شد.

شهرکی اضافه‌کرد: همچنین مکان‌سنجی اجرای چند طرح صنعتی دیگر برای استان مانند تولید کاغذ از سنگ‌آهک و اجرای طرح فروسیلیس در شهرستان طبس، فرآوری بنتونیت در شهرستان طبس، فردوس و بشرویه انجام شد تا در صورتی که این مکان‌سنجی منجر به ارزیابی اقتصادی شود، توسط سازمان‌های توسعه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در این شهرستان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی با اشاره به مجموعه گسترده و بزرگ معادن زغال سنگ طبس افزود: این مجموعه حوزه مهمی برای کشور و استان بوده که در حوزه زغال‌سنگ و فولاد به عنوان زنجیره خوبی از تولید در ابتدا و انتها است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حال حاضر فرآوری این بخش مازاد بر میزان استخراج زغال‌سنگ بوده که برای این امر طرح توسعه استخراخ زغال انجام شده است.

شهرکی ادامه‌داد: همچنین در حوزه زغال‌سنگ مطالعه امکان‌سنجی تولید pvc از زغال‌سنگ توسط وزیر ابلاغ شده تا توسط دفتر تحقیقات و پژوهش‌های پتروشیمی این امر انجام شود تا در آینده صنایع دیگری نیز بر پایه زغال‌سنگ در طبس داشته باشیم.

وی تصریح‌کرد: همچنین در خصوص مناطق بلوکه شده استان که در سنوات قبل بلاتکلیف بوده با رصد، شناسایی و همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت تحت یک ماه آینده از طریق سامانه کاداستر ۷۰۰ محدوده ثبت شده آزاد خواهد شد.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی یادآور شد: این ۷۰۰ محدوده حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع خواهد بود.