معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، گفت: در حالحاضر ایران در تأمین قطعات هواپیما به خودکفایی رسیده و تقریباً برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نیست هواپیماهایمان را به کشورهای خارجی بفرستیم. جواد مشایخ؛ در گفتگو با مهر، با اشاره به خودکفایی ایران در حوزه ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری که توسط محققان و متخصصان حاضر در […]
معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، گفت: در حالحاضر ایران در تأمین قطعات هواپیما به خودکفایی رسیده و تقریباً برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نیست هواپیماهایمان را به کشورهای خارجی بفرستیم. جواد مشایخ؛ در گفتگو با مهر، با اشاره به خودکفایی ایران در حوزه ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری که توسط محققان و متخصصان حاضر در شرکتهای دانشبنیان محقق شده است، اظهار کرد: در حوزه هواپیماهای تجاری و مسافربری، ایران قبلاً وابستگی زیادی در تهیه قطعات هواپیما حتی در لایه تأمین و نگهداری داشت و به واسطه تحریمهایی که اتفاق افتاد، اساساً این گزینه را روی میز نداشتیم که قطعات را از سایر تأمینکنندگان بینالمللی، تهیه کنیم. معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، افزود: بعد از اعمال تحریمها اتفاقی که افتاد این بود که بخشی از شرکتهای دانشبنیان ایرانی، توانشان را در بومیسازی قطعات خودرو، تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی به کار گرفتند. مشایخ؛ ضمن بیان این مطلب که پیچیدهترین عنصر تشکیلدهنده هواپیما، موتور هواپیماست و سطح بالایی از دانش فنی را برای تعمیر و نگهداری میطلبد، خاطرنشان کرد: این نوید را میدهیم که در حالحاضر در این زمینهها کشور ما به خودکفایی خوبی رسیده و تقریباً برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نداریم هواپیماهایمان به کشورهای خارجی برود و تعمیر و نگهداری در آنجا صورت گیرد. وی در ادامه، تصریح کرد: در حالحاضر شاهد این هستیم که برخی از کشورهایی که به دلایل مختلفی آنها هم تحریم شدند و امکان تأمین قطعات و گرفتن خدمت تعمیر و نگهداری ندارند، به ایران میآیند و هواپیمایشان را متخصصان ایرانی میسپارند. معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، افزود: بهطور مثال کشور روسیه به واسطه بحران اوکراین تحریمهای زیادی را در حوزه هوایی متحمل شده و به همین دلیل قراردادهای خوبی را برای گرفتن خدمات تعمیر و نگهداری با شرکتهای دانشبنیانی ایرانی منعقد کرده است. مشایخ؛ با تأکید بر اینکه سطح بالای استانداردهای این شرکتهای دانشبنیان ایرانی، مورد توجه طرفهای خارجی قرار گرفته است، گفت: هواپیمای مسافری یک وسیله نقلیه بسیار حساسی است و سطح بالایی از استانداردها را میطلبد و سازمانهای رگولاتوری مرتبط با این موضوع در کشورها، هرجایی را نمیپذیرند و باید استانداردها در سطح مطلوب بینالمللی باشد. وی بیان کرد: این موضوع نشان میدهد که شرکتهای دانشبنیان داخلی الحمدا… به آن سطح از توانمندی رسیدهاند که برخی کشورها از جمله روسیه که در حوزههای مختلف نظامی، تجهیزاتی و تسلیحاتی پیشرفته هستند، مسیر همکاری با شرکتهای دانشبنیان ایرانی را در پیش گرفتهاند.
دیدگاه بسته شده است.