به تازگی لایهای حاوی الماس مصنوعی ساخته شده که میتواند دمای قطعات الکترونیکی را کاهش داده و همچنین شارژ باتریهای خودروهای الکتریکی را نیز تسریع کند. به گزارش مناقصهمزایده، الماس به دلیل هدایت حرارتی فوقالعاده بالا شناخته شده است. این ماده برای خنک کردن قطعات الکترونیکی با چگالی توان بالا، مانند پردازندهها، لیزرهای نیمههادی یا […]
به تازگی لایهای حاوی الماس مصنوعی ساخته شده که میتواند دمای قطعات الکترونیکی را کاهش داده و همچنین شارژ باتریهای خودروهای الکتریکی را نیز تسریع کند. به گزارش مناقصهمزایده، الماس به دلیل هدایت حرارتی فوقالعاده بالا شناخته شده است. این ماده برای خنک کردن قطعات الکترونیکی با چگالی توان بالا، مانند پردازندهها، لیزرهای نیمههادی یا وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مناسب است. محققان در مؤسسه فرانهوفر موفق به ساخت غشائی شدند که حاوی الماس مصنوعی است. این نانوغشاء میتوانند در قطعات الکترونیکی استفاده شده و در نتیجه بار حرارتی را تا ۱۰ برابر کاهش دهد. این کار به بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید خودروهای الکتریکی کمک میکند و زمان شارژ باتری را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد. افزایش چگالی توان و در نتیجه اتلاف حرارت بیشتر در قطعات الکترونیکی نیازمند مواد جدید است. رسانایی حرارتی الماس چهار تا پنج برابر بیشتر از مس است. به همین دلیل، وقتی صحبت از قدرت خنککنندگی در حملونقل الکتریکی، سلولهای فتوولتائیک یا سیستمهای ذخیرهسازی به میان میآید، ماده بسیار جالبی است. تا پیش از این، سینکهای حرارتی ساخته شده از صفحات مسی یا آلومینیومی، سطح ساطعکننده حرارت را افزایش دادهاند، بنابراین از آسیب ناشی از گرمای بیش از حد جلوگیری میکنند. اما این غشاء حاوی الماس که از موی انسان باریکتر است میتواند قدم بلندی به سوی بهبود عملکرد شارژرهای خودرو باشد. این نانوغشاء پتانسیل کاهش بار حرارتی اجزای الکترونیکی مانند تنظیمکنندههای جریان در موتورهای الکتریکی را به میزان ۱۰ برابر دارد. در نتیجه بهرهوری انرژی، عمر مفید و عملکرد جادهای خودروهای الکتریکی بهطور قابلتوجهی بهبود مییابد. مزیت دیگر این فناوری آن است که هنگام استفاده در شارژر، سرعت شارژ پنج برابر بیشتر میشود. دکتر ماتیاس موهل؛ رئیس گروه فناوریهای الماس در فرانهوفر آمریکا، میگوید: «ما میخواهیم لایه مس را با نانوغشای الماسی خود جایگزین کنیم، که در انتقال گرما نسبت به مس بسیار مؤثرتر است. از آنجایی که غشای ما انعطافپذیر و آزاد است، میتوان آن را در هر نقطه از قطعه یا مس قرار داد یا مستقیماً در مدار خنککننده ادغام کرد.» موهل و همکارانش با رشد نانوغشاء الماس پلیکریستالی بر روی یک ویفر سیلیکونی مجزا، سپس جدا کردن و حکاکی کردن لایه الماس به این امر دست یافتند. این کار منجر به یک لایه الماس صاف و آزاد میشود که میتواند در دمای پایین در حدود ۸۰ درجه سانتیگراد گرم شود و به قطعه متصل شود. این نانوغشاء را میتوان در مقیاس ویفر (۴ اینچ و بزرگتر) تولید کرد که آن را برای کاربردهای صنعتی مناسب میکند. قبلاً یک پتنت برای توسعه این فناوری ثبت شده است. آزمایش روی اینورترها و ترانسفورماتورها در بخشهایی نظیر حملونقل الکتریکی و مخابرات امسال آغاز میشود.
مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، گفت: مطالعات مربوط به مؤلفههای معاینهفنی خودروهای برقی و هیبریدی توسط مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران انجام شده و این ستاد آمادگی دارد تا به منظور تدوین دستورالعمل مربوطه جهت اجرایی شدن در مراکز معاینهفنی، با وزارت کشور همکاری کند. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمحمدمهدی میرزاییقمی؛ با اشاره به روند […]
همزمان با رشد چشمگیر بازار جهانی خودروهای برقی، ایالات متحده با کاهش فروش، حذف معافیتهای مالیاتی و کُندی توسعه زیرساختها مواجه است. تسلا، جنرالموتورز و فورد در تلاش برای حفظ سهم خود، در برابر رقبای آسیایی و اروپایی عقبنشینی کردهاند. به گزارش مناقصهمزایده، وبسایت تحلیلی اویل پرایس، در گزارشی به افت فروش خودروهای الکتریکی در […]
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، از تعیین نرخ هزینه شارژ خودروهای برقی با نظر اکثریت موافق اعضای شورا خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سیدجعفر تشکریهاشمی؛ در جلسه شورای شهر تهران، از تصویب لایحهای درباره هزینه شارژ خودروهای برقی در ایستگاههای شارژ خبر داد و گفت: این موضوع یک پدیده نو است […]
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، تأکید دارد که تمام خودروهای وارداتی در سامانه عرضه شوند با این حال با توجه به مصوبه ۶۵۹ شورایرقابت، عرضه خودروهای برقی در سامانه الزامی نیست. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت هفته پیش اعلام کرد که «هرگونه فروش خودروهای وارداتی و خودروهای برقی […]
دیدگاه بسته شده است.