استقبال شرکت‌های ایرانی از حضور پیمانکاران چینی در میادین نفتی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی خبر داد استقبال شرکت‌های ایرانی از حضور پیمانکاران چینی در میادین نفتی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: اگر همزمان یک شرکت چینی و اروپایی پیشنهاد بدهند، شاخص‌های فنی و تخصصی در انتخاب شرکت، تعیین کننده است و نام شرکت مهم نیست. سلبعلی‌کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو […]

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی خبر داد

استقبال شرکت‌های ایرانی از حضور پیمانکاران چینی در میادین نفتی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: اگر همزمان یک شرکت چینی و اروپایی پیشنهاد بدهند، شاخص‌های فنی و تخصصی در انتخاب شرکت، تعیین کننده است و نام شرکت مهم نیست.

سلبعلی‌کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره این که آیا در قراردادهای جدید نفتی شاهد فصلی جدید بدون حضور چینی‌‌‌ها خواهیم بود، گفت: چین جزو شرکای راهبردی و یکی از خریداران عمده نفت ماست. ضمن این که شرکت‌های بزرگ چینی مثل CNPCI و ساینوپک فعلاً در پروژه‌های نفتی ما حضور دارند و در زمینه خرید نفت نیز فعالند.

وی افزود: چینی‌‌‌ها هم برای خودشان مدل و پلن سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند. ما نیز نه تنها از حضور شرکت‌های چینی ممانعت نمی‌کنیم بلکه استقبال هم می‌کنیم. قراردادهای جدید نفتی به معنی حذف چینی‌‌‌ها نیست.

کریمی تصریح کرد: در شرایط کنونی نیاز است که خود چینی‌‌‌ها به این مسأله توجه کنند، چون ما استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: نه تنها چینی‌‌‌ها بلکه هر شرکتی در سطح بین‌المللی که بتواند دانش فنی و تکنولوژی بر‌تر داشته باشد شرکت ملی نفت و شرکت‌های زیر مجموعه از جمله نفت مرکزی استقبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان این که ملاک ما برای همکاری با یک شرکت، مسایل فنی و تخصصی نفت است نه ملیت آن، اظهار داشت: اگر همزمان یک شرکت چینی و اروپایی پیشنهاد بدهند، شاخص‌های فنی و تخصصی در انتخاب شرکت، تعیین‌کننده است و نام شرکت مهم نیست. تیم فنی ما براساس برخی شاخص‌‌‌ها مشخص می‌کند که کدام شرکت اولویت دارد.

 

وی درباره اولویت دادن به شرکت‌های کشورهای مسلمان از جمله پتروناس مالزیایی، خاطرنشان کرد: کشورهای مسلمان ویژگی‌هایی دارند که ممکن است برای ما اهمیت داشته باشد. به‌طور مثال ما در اروندان و نفت مرکزی به‌عنوان رفرنس و ویژن ۱۴۰۴ پتروناس را انتخاب کردیم زیرا یکسری ویژگی‌ها و مشترکات وجود دارد که کار را راحت‌تر می‌کند اما این مسأله به عنوان شاخص نیست چون بیشتر شاخص‌های فنی و اقتصادی ملاک هستند اما کشور مسلمان بودن در ارتباطات می‌تواند اهمیت داشته باشد اما تعیین کننده نیست.