چالش سفرهای نوروزی؛ از بازارسیاه بلیت‌ها تا ممنوعیت تغییر قیمت خدمات گردشگری

هانیه قنادزاده ـ کمتر از ۱۰ روز به پایان سال ۱۴۰۲ باقیست و تا زمان آغاز سال جدید یکی از مهم‌ترین برنامه خانواده‌ها رفتن به سفرهای نوروزی است. خیلی از ما، از همین روز‌ها به فکر برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هستیم. معمولاً تصمیم گرفتن برای تعطیلاتی مثل عید نوروز که در سال تنها یک بار […]

هانیه قنادزاده ـ کمتر از ۱۰ روز به پایان سال ۱۴۰۲ باقیست و تا زمان آغاز سال جدید یکی از مهم‌ترین برنامه خانواده‌ها رفتن به سفرهای نوروزی است. خیلی از ما، از همین روز‌ها به فکر برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هستیم. معمولاً تصمیم گرفتن برای تعطیلاتی مثل عید نوروز که در سال تنها یک بار تکرار می‌شود کار آسانی نیست؛ هم باید هزینه‌های سفر را مدیریت کنیم و هم با پیدا کردن شهری مناسب به فکر لذت بردن از سفر باشیم. سفر در نوروز یکی از لذت‌بخش‌‌ترین کارهایی است که همه ما خاطرات خوشی از آن، از دوره کودکی داریم. اما رفتن به سفرهای نوروزی مستلزم داشتن هزینه‌ای مناسب است و افزایش قیمت‌ها کار را به جایی رسانده که از حالا خیلی از خانواده‌ها قید سفر را بزنند و در بسیاری از موارد نیز بازارسیاه به راه بیفتد!

بازار سیاه بلیت سفرهای نوروزی

در سال‌جاری شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی، شامل هواپیما، قطار و اتوبوس، در سفرهای بین‌شهری همواره دچار مشکل بودند. هرچند کمبود بلیت هواپیما به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها و در نتیجه کمبود هواپیما بیشتر در صدر اخبار بوده، اما حمل‌ونقل زمینی نیز وضعیت بهتری ندارد. در نتیجه چنین شرایطی، ماه‌هاست که به ویژه در مسیرهای پر رفت و آمد شاهد ایجاد بازارسیاه بلیت هستیم و این نگرانی وجود دارد که با توجه به افزایش تقاضا در آستانه نوروز، این نابسامانی در بازار بلیت حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری تشدید شود. ریشه این مشکلات کنترل نرخ بلیت‌‌هاست؛ چراکه قیمت بلیت متناسب با نرخ تورم تغییر نکرده و قیمت‌های فعلی با قیمت واقعی تفاوت زیادی دارد. این در حالی است که قیمت محصولات و قطعات مورد نیاز این صنف افزایش چشمگیر داشته است؛ برای مثال قیمت لاستیک به ۸۰ میلیون تومان هم رسیده است.

ممنوعیت تغییر قیمت خدمات گردشگری در نوروز

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تأکید کرد: تأسیسات گردشگری سراسر کشور مجاز به هیچ‌گونه افزایش نرخی در ایام نوروز ۱۴۰۳ نیستند. یحیی نقی‌زاده‌محجوب؛ گفت: براساس مفاد دستورالعمل نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، بازه‌زمانی اعتبار نرخ‌نامه تمام تأسیسات گردشگری از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد بوده و بر همین اساس معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخشنامه شماره ۱۹۵۰۵/۱۴۰۲۲۴۰۰ مورخ ۲۹/۹/۱۴۰۲ با اعلام سقف افزایش نرخ تأسیسات گردشگری که با توجه به شعار سال و سیاست‌های دولت در امر مهار تورم و رشد تولید و با در نظر گرفتن شاخص نرخ تورم اعلام ‌شده از سوی بانک‌مرکزی تهیه و برای اجرا به ادارات کل استانی ابلاغ شده، تأکید شده است که تأسیسات گردشگری در بازه‌زمانی اعتبار نرخ‌نامه، مجاز به هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند بود. نقی‌زاده؛ ادامه داد: با توجه به الزام تأسیسات گردشگری به نصب نرخ‌نامه صادره در مکان مناسب و فراهم بودن امکان رؤیت مستقیم آن از سوی مشتریان، مسافران و گردشگران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۰۹۶۲۹ و یا تماس با شماره تلفن‌های قیدشده در نرخ‌نامه اقدام کنند. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، گفت: فروش خدمات مراکز اقامتی در سایت‌های رزرواسیون، فراتر از نرخ مصوب ابلاغ‌شده از سوی وزارت متبوع برخلاف مقررات بوده، در صورت مشاهده هرگونه تخلف علاوه بر مرکز رزرواسیون متخلف، با واحد گردشگری نیز برخورد خواهد شد. لذا به مدیران تأسیسات گردشگری توصیه اکید می‌شود قیمت‌های مندرج در سایت‌های طرف قرارداد را به‌صورت مستمر رصد کرده تا تبعات ناشی از گران‌فروشی سایت‌های رزرواسیون گریبان‌گیر آن‌ها نشود. نقی‌زاده؛ در پایان یادآور شد: با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای هموطنان عزیز، مراتب به ادارات کل استانی نیز ابلاغ شده تا ضمن تشدید نظارت‌های میدانی، موضوع برخورد با گران‌فروشی و افزایش قیمت نامتعارف مراکز اقامتی را به‌صورت ویژه و با قید فوریت در دستور کار قرار دهند.