یک وکیل دادگستری، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی نه استفاده از تخلفانگاری و نه جزای نقدی است؛ بلکه توسل به شیوههای آموزشی در آموزش رانندگان حین اخذ گواهینامه و پس از آن است. به گزارش ایسنا، عباس تدین؛ درباره تخلفانگاری رفتارهای مرتبط با وسایل نقلیه، گفت: به نظر میرسد […]
یک وکیل دادگستری، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی نه استفاده از تخلفانگاری و نه جزای نقدی است؛ بلکه توسل به شیوههای آموزشی در آموزش رانندگان حین اخذ گواهینامه و پس از آن است. به گزارش ایسنا، عباس تدین؛ درباره تخلفانگاری رفتارهای مرتبط با وسایل نقلیه، گفت: به نظر میرسد که در حوزه تخلفانگاری رفتارهایی که در حین رانندگی با وسایل نقلیه اتفاق میافتد، مقررات راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی از سال ۸۹ بهبعد و اصلاحاتی که در این مقررات اعمال شده است، تخلفانگاری شده است و به نظر نمیرسد که در حوزه تخلفانگاری رفتارهای مرتبط با وسایل نقلیه با چالش یا خلأیی مواجه باشیم؛ مگر اینکه در حوزه مجازاتهای نقدی یا جزای نقدی احساس شود که مبالغ با توجه به وضعیت تورمی در جامعه نیازمند به بازنگری و اصلاح داشته باشد که باز هم تخلفانگاری و تعیین ضمانت اجراهای بیش از حد نقدی نمیتواند ابزار مناسبی برای پیشگیری از وقوع تخلفات راهنمایی و رانندگی باشد. وی افزود: همانطور که در حوزه جرمانگاری هم اعتقاد بر این است، جرمانگاری بیش از حد باعث تورم قوانین و در نهایت ناکارآمدی قانون میشود. به نظر نمیرسد در بحث مقررات راهنمایی و رانندگی، ما با خلأ و یا کمبودی مواجه باشیم. آنچه که به نظر میرسد جای دقتنظر و توجه و حتی اصلاح داشته باشد، بحث ناایمن بودن جادهها و هندسه غیراستانداردی که بر جادهها و بزرگراههای ما حاکم است؛ اعم از زیرساختهایی مثل آسفالت مناسب و یا استفاده از تجهیزات و وسایلی که در طول مسیر برای هدایت رانندگان یا ایمنی آنها باید نصب شود که به نظر میرسد نیازمند عزم و همکاری نهادهای مختلف و وزارتخانههای مختلف در این خصوص است که زیرساختهای جادهها و وسایل ایمنی در جادهها را به نحو شایسته و بایسته تهیه کند. این وکیل دادگستری، گفت: نکته دیگر بحث هوشمند نبودن جادهها هم موضوع قابلتوجهی است که نظارت بر عملکرد جادهها از طریق سیستم هوشمندی که در جادهها مستقر میشود، قطعاً میتواند در پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی و مساعدت و کمک به رانندگان مؤثر باشد که این هم باز نیازمند همکاری دستگاههای مختلف اجرایی با پلیس به منظور استفاده از ابزارها و تجهیزات لازم در مسیرهای تردد شهروندان است. وی افزود: نکته دیگر عدم ایمنی وسایل نقلیه است که قطعاً این نمیتواند ارتباط مستقیمی با عملکرد پلیس داشته باشد. ما امروزه در جامعه شاهد تولید متأسفانه وسایل نقلیه بیکیفیتی هستیم که در تصادفات رانندگی میزان ناایمن بودن و نااستاندارد بودن آنها بیش از پیش آشکار میشود و نیازمند به یک نگرش و بازنگری اساسی در تولید وسایل نقلیه داخلی دارد و یا کمک و تلاش برای اصلاح پلتفرمهای مربوط به این وسایل نقلیه و تدابیر و تجهیزات لازم برای جلوگیری از ناایمن شدن این وسایل است که یک امر تخصصی است که باید کارشناسان اظهارنظر کنند و ابزارهای ایمن کردن وسایل نقلیه را به کار گیرند. تدین؛ ادامه داد: عدم آموزش کافی به رانندگان وسایل نقلیه بعد از اخذ گواهینامه در طول سنواتی که گواهینامه در اختیار آنهاست و در آن موعدی که گواهینامه اعتبار دارد میباشد که بعد از اینکه اشخاص در آزمونهای مربوط به اخذ گواهینامه شرکت میکنند، بعد از آن به نظر نمیرسد نظارتی بر عملکرد آنها در حوزه آموزش و همچنین سنجش میزان مهارت آنها صورت بپذیرد. به نظر میرسد خلأیی است که نیازمند اصلاح است و بعد از اینکه شخصی گواهینامهای میگیرد، باید در طول سنوات منتهی به انقضای گواهینامهاش مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد و اگر در طول این دوره از میزان مهارت او کاسته شده یا بنا به دلایلی با مقررات و ضوابط راهنمایی و رانندگی را فراموش کرده یا به خاطر ندارد باید آموزش داده شود. وی در پایان تأکید کرد: یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی نه استفاده از تخلفانگاری و نه جزای نقدی است، بلکه توسل به شیوههای آموزشی در آموزش رانندگان در حین اخذ گواهینامه و پس از آن است که به نظر میرسد شاید با آموزش شهروندان و آشنا کردن آنها با ضوابط و مقررات جدید یا شیوههای جدید و راهکارهایی که به منظور رانندگی ایمنتر در سطح بینالمللی وجود دارد، بتوانیم هم از تخلفات راهنمایی و رانندگی پیشگیری کنیم و هم سلامت راننده و سرنشینان وسایل نقلیه را تأمین و تضمین کنیم. قطعاً پیشگیری بهتر از مجازات است و ما باید هم و غم و هدف اولیه خود را پیشگیری و جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی هم در بستر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی و هم در بستر نحوه صحیح رانندگی و به اصطلاح نحوه عملی رانندگی ایمن و مطمئن و ایمنسازی جادهها و هوشمندسازی نظارت بر عملکرد رانندگان دنبال کنیم. همچنین اصغر جهانگیر؛ دبیر شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم، ۱۵ اسفندماه سالجاری، گفت: در شرایطی که با توجه به ناامن بودن بعضی جادهها و همچنین عدم ایمنی کامل خودروها، شاهد آمار بالایی از تصادفات منجر به فوت در کشور هستیم، یقیناً «توسعه نظارتها و پایشهای تصویری و دوربینی» و «هوشمندسازی جادههای کشور» به ویژه در مبادی ورودی و خروجی شهرها، تأثیر قابلتوجهی در کاهش آمار تصادفات رانندگی و تلفات جادهای خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.