مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع فرسودگی ناوگان حملونقل و بهخصوص حملونقل عمومی شهر تهران، باعث شده تا عمر مفید این ناوگان که مدتهاست به پایان رسیده و ادامه خدماترسانی با اینگونه وسایل نقلیه عمومی، عوارض زیستمحیطی و عدم امنیت جانی شهروندان را در بر گیرد. براساس همین موضوع قرار بود که امسال شهرداری تهران […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع فرسودگی ناوگان حملونقل و بهخصوص حملونقل عمومی شهر تهران، باعث شده تا عمر مفید این ناوگان که مدتهاست به پایان رسیده و ادامه خدماترسانی با اینگونه وسایل نقلیه عمومی، عوارض زیستمحیطی و عدم امنیت جانی شهروندان را در بر گیرد. براساس همین موضوع قرار بود که امسال شهرداری تهران تعداد چشمگیری از خودروهای برقی را برای ناوگان تاکسیرانی به کار بگیرد که این امر تا آخرین روزهای سالجاری عملی نشده و فقط در حد وعده باقی ماند. به گزارش مناقصه مزایده، در همین خصوص علیرضا زاکانی؛ در حاشیه آیین رونمایی از ناوگان برقی جدید حملونقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه همه تلاش ما این است تا خدمت شایستهای به آنها ارائه کنیم، اظهار کرد: چند دسته کار در حال انجام است؛ یک اقدام در حوزه مترو مبنی بر اضافه شدن خطوط و ناوگان جدید است تا این ظرفیت دو برابر شود. وی ادامه داد: در بخش دوم ورود وسایل حملونقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی، ون و موتور است؛ قرارداد سه هزار اتوبوس برقی منعقد شده که دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و ۵۰۰ دستگاه داخلی است. قرارداد دو هزار دستگاه دیزلی داخلی نیز منعقد شده و تا پایان سال آینده به ناوگان اضافه خواهد شد. سرعت ورود خودروهای خارجی بیشتر است و تا انتهای شش ماه باید این اتوبوسها در تهران باشد. وی با بیان اینکه ۱۰ هزار دستگاه ون نیز طی ۱۰ ماه وارد میشود، گفت: قراردادها منعقد شده و مراحل مالی آن در حال انجام است و بانکمرکزی و بانکشهر و همچنین وزارتخانههای کشور، صمت و نیرو نیز اوج همکاری را داشتند. زاکانی؛ با بیان اینکه از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شاسیبلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است، گفت: ۲۷ هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیشبینی کرده و در مجموع به بیش از ۵۰ هزار تاکسی میرسد. تاکسیهای وزارت صمت جایگزین تاکسیهای فعلی میشود. تاکسیهای وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود. زاکانی؛ با اعلام اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و این تعداد به مرور اضافه میشود، گفت: برای سال آینده اتوبوسهای فعال چند برابر تعداد اتوبوسهایی میشود که وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم در تهران فعال بود و در مجموع به هشت هزار دستگاه خواهد رسید. وی با بیان اینکه دو هزار ون فعال مربوط به ۱۷ سال پیش در سطح شهر داریم، یادآور شد: ونهای وارداتی جایگزین ونهای فرسوده فعلی خواهد شد. شهردار تهران، یادآور شد: بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد. در تهران ۲٫۵ میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی ۱۵ هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی ۱۵۰ هزار دستگاه است. لذا اتوبوسها، تاکسیها و موتورها، داخلیسازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن میشود. زاکانی؛ همچنین تصریح کرد: تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد. لذا خودرویی که وارد میشود، غیر از هزینههای پلاکگذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ در حالی که در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است. بخشی از هزینههای یک میلیاردی را نیز دولت میدهد و قیمت به ۵۰۰ میلیون تومان میرسد. همچنین ۹۰ میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت میشود. وی با بیان اینکه وسایل نقلیه وارداتی ارزانتر از وسایل داخلی است، یادآور شد: هدف ما نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و اگر کار به انتها برسد سال آینده بهارِ حملونقل عمومی خواهد بود. همچنین محسن هرمزی؛ معاون شهردار تهران نیز، بر انجام بررسیهای فنی و دو سفر شهردار تهران و مدیران و کارشناسان حوزه حملونقل و ترافیک و وزارت صمت به چین و بررسی خودروهای برقی که در ناوگان تاکسیرانی شهرهای چین فعال است، تأکید کرد. وی ادامه داد: پس از انجام بررسیها نسبت به عقد قرارداد با سرمایهگذار چینی خودروهای شرکت GAC با برند Aion به عنوان خودروی سدان، خودروی SUV و وَن هایگر توسط شهرداری تهران اقدام شد. وی با اعلام اینکه از جمله ویژگیهای این خودروها، میتوان به پیمایش بالا با یک مرتبه شارژ و همچنین شیبروی متناسب با توپوگرافی تهران نام برد، افزود: در نظر است، در بازه زمانی مشخصی، ۲۵ هزار دستگاه سدان، دوهزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی SUV و ۱۰ هزار دستگاه وَن به حوزه حملونقل شهر تهران وارد شده و نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند. هرمزی؛ با اشاره به اینکه درمورد زیرساخت نیز در نظر است متناسب با برنامه زمانبندی ورود این خودروها، نسبت به تأمین ایستگاه شارژ توسط شهرداری تهران با همکاری شرکت مپنا اقدام شود، اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده از دولت محترم و بانک مرکزی، مقرر است یارانه صرفهجویی سوخت در راستای تحقق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و مصوبه شورای اقتصاد در این خصوص بهصورت پیشینی به منظور تأمین آورده اولیه و تسهیل در ورود این خودروها پرداخت شود. معاون شهردار تهران، با تأکید بر اینکه ورود سایر خودروهای برقی توسط شرکتهای خودروساز داخلی نیز با مشارکت وزارت صمت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و از خودروهای تولید داخل نیز به موازات خودروهای وارداتی مورد استفاده قرار خواهیم داد، اضافه کرد: ورود خودروهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی، علاوه بر تغییر مبلمان شهری و ارتقای سطح ارائه خدمات به شهروندان، موجب انتقال تکنولوژی تولید نیز خواهد شد که تأثیر بسزایی در سرعت تولید خودرو و بهروزرسانی صنعت خودرو خواهد داشت و علاوه بر آن، در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از آن نیز بسیار مؤثر است. همچنین شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حاشیه آیین رونمایی از جدیدترین خودروهای برقی ناوگان حملونقل شهر تهران، بیان کرد: پیرو قرارداد منعقده فیمابین شهرداری تهران و شرکتهای چینی مقرر شده است که ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی وارد کشور شود. وی با بیان اینکه تعدادی از این خودروها وارد تهران شدند، گفت: مابقی خودروها نیز ظرف شش ماهه آینده در سال ۱۴۰۳وارد کشور میشوند. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، گفت: با جایگزین شدن این خودروهای برقی با خودروهای فرسوده فعلی، شاهد تغییر و تحول در سطح شهر خواهیم بود. مالکی؛ ادامه داد: در حالحاضر ۳۰ دستگاه خودروی برقی و یک دستگاه ون برقی و یک دستگاه اتوبوس برای بازدید و در معرض دید اعضای شورای شهر قرار داده شده است. وی در مورد ورود این تاکسیها در خطوط حملونقل تهران، گفت: خطوط فعالیت این تاکسیها مشخص است و بعد از اخذ پلاک از سوی پلیس وارد خطوط فعالیت میشوند.
دیدگاه بسته شده است.