اعتبار تأمین و تجهیز دانشگاه‌ها بیش از اعتبار احداثی شد

برای نخستین بار و در سال جاری اعتبار تأمین و تجهیز دانشگاه‌ها بیش از اعتبار احداثی شد معاون امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن بیان این‌که برای اولین بار اعتبار تأمین و تجهیز در دانشگاه‌ها بیش‌تر از اعتبار احداثی بود، این موضوع را تأکیدی بر بحث نگهداشت بنا‌ها در دانشگاه‌ها عنوان کرد. […]

برای نخستین بار و در سال جاری

اعتبار تأمین و تجهیز دانشگاه‌ها بیش از اعتبار احداثی شد

معاون امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن بیان این‌که برای اولین بار اعتبار تأمین و تجهیز در دانشگاه‌ها بیش‌تر از اعتبار احداثی بود، این موضوع را تأکیدی بر بحث نگهداشت بنا‌ها در دانشگاه‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، شفیعی در دومین همایش تخصصی کارگروه‌های نظارت مناطق عمرانی کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن اشاره به بند ۳۴ و ۳۵ فصل ۲ قانون برنامه و بودجه و ماده ۲۴ و ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی، اظهار کرد: این مواد از قانون برنامه و بودجه مرتبط با بحث نظارت طرح‌های عمرانی است.

وی با بیان این‌که مراحل نظارت شامل ۳ بخش قبل، حین و بعد از اجرا می‌شود، گفت: هدف از نظارت قبل از اجرا جلوگیری از افزایش زیربنا، تغییر ماهیت پروژه و توجه دستگاه اجرایی به روال‌های قانونی است.

شفیعی ادامه داد: همچنین هدف از نظارت حین اجرا نیز اجتناب از تغییر مشخصات فنی فاقد توجیه منطقی، رعایت زمان‌بندی‌‌ها در پیشرفت فیزیکی پروژه و اعمال سیاست‌های حمایتی تشویقی یا تنبیهی است.

معاون امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هدف از نظارت بعد از اجرا نیز مشتمل بر نگهداری فضا‌ها و نحوه عملکرد اعتبارات تأمین و تجهیز است. نظارت از ابزارهای مهم در فرایندهای مختلف است و نظارت دفاتر مشتمل بر کنترل هدف، هزینه، زمان‌بندی، کیفیت اجرا و حداکثر بهره‌وری می‌شود.

شفیعی اظهار کرد: امسال برای اولین بار اعتبار تأمین و تجهیز در دانشگاه‌ها بیش‌تر از اعتبار احداثی بود که این مسأله تأکیدی بر بحث نگهداشت بنا‌ها در دانشگاه‌ها است.

همچنین، مهرا…رخشانی‌مهر، مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که کیفی‌کردن طرح‌های عمرانی شامل دو زمینه معماری و اجرای طرح‌های عمرانی می‌شود، اظهار کرد: به اعتقاد من موضوع اجرا مهم‌تر از موضوع معماری طرح‌های عمرانی است. تجربه نشان داده هر کجا که نظارت بر این دو حوزه کاهش یافته، فساد رخ داده است. به‌گونه‌ای که یا طرح به خوبی پیش نرفته و یا با بودجه بیش‌تری تکمیل شده است.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر در این حوزه آسیب‌شناسی انجام دهیم، متوجه می‌شویم کلید واژه کاهش کیفیت معماری و اجرای طرح‌های عمرانی «نظارت» است.

 

وی ضمن تأکید بر کیفی‌کردن گزارش‌های دانشگاه‌ها اظهار امیدواری کرد که گزارش‌های تیم‌های دانشگاه‌ها به سمت کیفی‌شدن پیش رود و بهبود کیفیت طرح‌های عمرانی خروجی این گزارش‌ها باشد.