معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، در تشریح اهم اقدامات این سازمان در سال گذشته، گفت: با اتصال ۹۷٫۵ درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پارسال بیش از یکهزار و ۸۰۰ خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد. جواد موحد؛ در گفتگو با ایرنا، به تبیین دستاوردهای حاصل در حوزههای مرکز ملی […]
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، در تشریح اهم اقدامات این سازمان در سال گذشته، گفت: با اتصال ۹۷٫۵ درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پارسال بیش از یکهزار و ۸۰۰ خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد. جواد موحد؛ در گفتگو با ایرنا، به تبیین دستاوردهای حاصل در حوزههای مرکز ملی تبادل اطلاعات، ابر دولت، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و پنجره واحد زمین، طی سالی که گذشت پرداخت.
آمادهسازی زیرساخت فنی و نرمافزاری ابردولت
وی درباره آمادهسازی زیرساخت فنی و نرمافزاری ابردولت، بیان داشت: زیرساخت یکپارچه دولت هوشمند، مهمترین پروژه دولت تا پنج سال آینده است که در برنامه هفتم توسعه نیز بسیار مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. وی گفت: در سالی که گذشت با همکاری چند دانشگاهها و پژوهشگاههای معتبر کشور، پیشنویس اسناد، قوانین، مقررات و دستورالعملهای مورد نیاز درباره چگونگی بهرهبرداری از خدمات ابر دولت تدوین شد. معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، افزود: در سال ۱۴۰۲ آمادهسازی زیرساخت فنی و نرمافزاری ابر دولت با هدف پیادهسازی و ارائه خدمات ابری بهمنظور مهاجرت دستگاهها از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. وی ادامه داد: در ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم توسعه، وزارتخانهها و مؤسسات دولتی موظف شدهاند به منظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل کنند.
تکالیف سهگانه برای دولت هوشمند
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در تشریح عملکرد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به انجام سه تکلیف که در قانون بودجه ۱۴۰۲ مشخص شده اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه الکترونیکی ۱۰۰درصد خدمات، هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات و انجام ۱۰۰درصدی استعلامات بیندستگاهی به صورت برخط، تکالیفی بود که برعهده این سازمان گذاشته شد و تاکنون عملکرد خوبی را در این زمینهها شاهد بودیم.
اتصال ۹۷٫۵ درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات هوشمند
موحد؛ ورود سه پروژه درگاه ملی مجوزها، پلتفرم مشارکت الکترونیکی دولت و پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهها به بخش مسابقه رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS2024) را رویدادی خوش دانست که در سال ۱۴۰۲ رخ داد و افزود: در اسفند سال گذشته، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۴۰ میلیون نفر عبور کرد. ۱۳۶ دستگاه اجرایی به این پنجره متصل شدند و بیش از یکهزار و ۸۰۰ خدمت ارائه شد. وی تصریح کرد: همچنین ۵۲ شهرداری و ۱۳۳ مرکز نوبتدهی بیمارستانی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدند و در یک کلام میتوان گفت؛ ۹۷٫۵ درصد دستگاههای اجرایی کشور با اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند اقدام به ارائه خدمات خود به کاربران کردهاند. موحد؛ اظهار داشت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که با نشانی my.gov.ir در اختیار همه کاربران قرار دارد و با یک بار احراز هویت و بدون مراجعه حضوری، همه خدمات دستگاههای دولتی و اجرایی کشور را ارائه میدهد.
افزایش ۸۱ درصدی دقت شناسایی تصاویر ماهوارهای به کمک هوشمصنوعی
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در ادامه تشریح عملکرد دولت الکترونیک در سال گذشته، از درگاه ملی مجوزها و پنجره واحد زمین بهعنوان سامانههایی یاد کرد که توانستهاند به نحو شایستهای به مردم خدمترسانی کنند.
ثبت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها
وی، بازطراحی و پیادهسازی صدور مجوزهای کشور به همراه تولید و تخصیص شناسه یکتای مجوز و نیز طراحی و پیادهسازی صدور مجوزهای اعلانی را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده درخصوص درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و افزود: در این درگاه که وزارت امور اقتصاد و دارایی بهرهبردار آن است، تاکنون افزون بر دومیلیون و ۸۰۰ هزار درخواست مجوز به ثبت رسیده است و نزدیک به چهارهزار و ۴۰۰ مجوز قانونی موجود در کشور را ارائه میدهد. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، سامانه پنجره واحد زمین را از بابت نقشی که در حفاظت از اراضی کشور و صدور مجوزهای زمین محور ایفا میکند، بسیار مورد توجه و حائزاهمیت دانست. موحد؛ عملکرد این سامانه را به دو زیرسامانه پایش اراضی و درگاه متقاضیان مردمی تقسیم و تصریح کرد: در سامانه پایش اراضی، شاهد انعقاد تفاهمنامهای با ماهواره خیام در سال گذشته با هدف دریافت با کیفیت تصاویر اراضی کشور بودیم. این سامانه با مقایسه قبل و بعد تصاویر ماهوارهای اراضی کشور و پردازش آنها به کمک هوشمصنوعی، قادر است تخلفاتی از جمله تغییر کاربریهای غیرمجاز را شناسایی کند.
ثبت ۳۷۸ هزار متقاضی دریافت خدمت و مجوز در پلتفرم زمین
وی افزود: اتفاق خوبی که در این حوزه رخ داد، این بود که دقت شناسایی تصاویر در ابتدای سالجاری ۳۶ درصد بود، با کمک شرکتهای دانشبنیان به ۸۱ درصد در پایان سال رسید و امیدواریم تا سال آینده به بالای ۹۰ درصد برسد. موحد؛ اصلیترین کارکرد سامانه درگاه متقاضیان مردمی را صدور مجوزهای حوزه زمین و انجام استعلامات رایگان بدون هرگونه موازیکاری و بینیاز از مراجعه حضوری دانست و گفت: این سامانه در همه استانهای کشور استقرار یافته است. تاکنون، نزدیک به ۲۴ دستگاه از ۴۷ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شدهاند و ۴۹۰ درخواست توسط بیش از ۳۷۸ هزار متقاضی دریافت خدمت و مجوز در پلتفرم زمین ثبت شده است. وی ادامه داد: این سامانه همچنین بهطور قابلملاحظهای تسریع در پاسخگویی به درخواست متقاضیان مجوز را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. بهعنوان نمونه، مجوز تغییر کاربری پیش از این نزدیک به ۴۴۰ روز به طول میانجامید که در سال گذشته به ۹۰ روز تقلیل یافت. این سامانه هماکنون به نشانی https://www.iraneland.ir آماده خدمترسانی به هموطنان است.
دیدگاه بسته شده است.