«مناقصه» تنها داور بازی رقابتی شرکت‌های خارجی در تصاحب میادین نفتی است

تکذیب دوباره زنگنه درباره ترک تشریفات پروژه‌های IPC «مناقصه» تنها داور بازی رقابتی شرکت‌های خارجی در تصاحب میادین نفتی است گروه انرژی -صنعت نفت ایران پس از امضای ۱۲ تفاهمنامه در مطالعات میادین نفتی و گازی در سراشیبی انعقاد ۱۲ تفاهمنامه دیگر قرارگرفته است. تاکنون شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفت و گاز […]

تکذیب دوباره زنگنه درباره ترک تشریفات پروژه‌های IPC

«مناقصه» تنها داور بازی رقابتی شرکت‌های خارجی در تصاحب میادین نفتی است

گروه انرژی -صنعت نفت ایران پس از امضای ۱۲ تفاهمنامه در مطالعات میادین نفتی و گازی در سراشیبی انعقاد ۱۲ تفاهمنامه دیگر قرارگرفته است. تاکنون شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفت و گاز با ۱۲ شرکت بین‌المللی همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، اینپکس ژاپن، گازپروم نفت روسیه و … تفاهمنامه مطالعاتی و همکاری امضا کرده است و براساس پیش‌بینی مسؤولان به زودی ۱۰ تا ۱۲ تفاهمنامه همکاری با سایر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت امضا شود؛ با توجه به چنین شرایطی وزیر نفت به بحث برگزاری مناقصه پرداخته است.

زنگنه با تأکید دوباره بر واگذاری میادین نفتی و گازی از طریق مناقصه بیان‌کرد: شرکتهای خارجی باید در مناقصه شرکت کنند و اگر قیمتهای آن‌ها خوب باشد در مناقصه برنده می‌شوند و دلیلی ندارد که در شرایط رقابتی به آن‌ها کار سپرده نشود.

وزیر نفت پیشتر نیز در واکنش به احتمال ترک تشریفات؛ واگذاری میدان آزادگان به فرانسه را تکذیب کرده بود و با بیان این‌که تمامی شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز در مناقصه بدون هیچ انحصاری می‌توانند شرکت کنند؛ چراغ سبز صنعت نفت را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران آن هم بدون محدودیت روشن کرد.

او در این باره که با آمدن شرکتهای حفاری خارجی، شرکتهای حفاری داخلی بیکار می‌شوند، گفت: شرکتهای حفاری خارجی اصلاً نیامدهاند، پیش از آمدن من به وزارت نفت در دوره جدید، چند دکل حفاری خارجی در خلیج‌فارس فعالیت میکردند که برخی به دلیل نیاز قراردادهایشان را تمدید کردیم اما گفتیم که در کارهای جدید از توان شرکتهای ایرانی بهره گیرند.

زنگنه تأکیدکرد: ورود شرکتهای خارجی برای توسعه میدانهای نفتی به ایران سبب ایجاد کار برای ایرانی‌ها میشود، شرکتهای خارجی باید در مناقصه شرکت کنند و اگر قیمتهای آن‌ها خوب باشد در مناقصه برنده می‌شوند و دلیلی ندارد که در شرایط رقابتی به آن‌ها کار سپرده نشود و بهطور حتم باید از طریق مناقصه برنده شوند. برگزاری مناقصات و انعقاد قراردادهای نفتی سرمایه عظیمی را در خزانه دولتی وارد خواهد کرد. این در حالی است که مسؤولان با گنجاندن نفت ۵۵ دلاری در بودجه ۹۶ درحالی یکی از نفتی‌‌ترین بودجه‌ها را نسبت به سایر کشورهای نفتی در دست اجرا دارد که با محقق شدن این امر درآمد نفتی کشور به حدود ۷۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

بنزین آلوده نداریم

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، بیژن‌ زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ما بنزین آلوده نداریم اما هنوز نمی‌توانیم در همه شهرهای کشور بنزین یورو ٤ توزیع کنیم، گفت: آلودگی هم تنها به بنزین مربوط نمیشود بلکه نداشتن معاینه فنی خودروها، مصرف بد سوخت در خودرو‌ها که باید از طریق معاینه فنی حل شود و نباید در این باره اغماض کرد، از جمله این دلایل به شمار میآیند.

وی بیان‌کرد: برخی خودروهای فرسوده که در تهران تردد میکنند را باید اسقاط یا از شهر خارج کرد، چنین مسایلی سبب آلودگی میشود، ما ٣٠ درصد تولید بنزین یورو ٤ داریم و در کلان‌شهر‌ها این بنزین توزیع میشود، بقیه شهر‌ها را هم به امید خدا با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اصلاح می‌شود اما چیزی به نام بنزین آلوده به هیچ وجه نداریم.

 

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره بحث کمبود گاز در برخی مناطق کشور گفت: هم‌اکنون ٨٨ تا ٨٩ درصد از جمعیت کل کشور در زمستان از گاز طبیعی بهره می‌برند و مشابه این شرایط در دنیا وجود ندارد، که ظرف یک سال و نیم آینده به ٩٤ تا ٩٥ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: ٩٤ تا ٩٥ درصد بخش شهری کشور از نعمت گاز برخودارند، اگر سیستان و بلوچستان به حساب نیاید این رقم به بالای ٩٧ تا ٩٨ درصد میرسد، ٧٠ درصد جمعیت ما شهری هستند و بیش از ٦٠ درصد روستاهای ما اکنون از گاز استفاده می‌کنند.

وزیر نفت تصریح‌کرد: تعدادی روستاهای پراکنده بسیار دور وجود دارد که نمی‌توانیم به آن‌ها گازرسانی کنیم و معیاری گذاشتیم که اگر هزینه یک علمک از ٦ میلیون تومان بالاتر رود ما آن‌ها را از گازرسانی با خط لوله خارج می‌کنیم و به روشهای دیگر گاز را به آن‌ها میرسانیم که این تعداد در کل کشور تنها حدود ۳ تا ۴ درصد است.

امسال ١٥٠ تن از نخبههای دانشجویان نفتی استخدام میشوند

زنگنه همچنین درباره استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: ما باید تفکر این که هر فردی که در دانشگاه نفت درس میخواند، لزوما باید در دولت استخدام شود را کنار بگذاریم، برای این که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و در دولت نیاز نداریم.

وی ادامه داد: پیش‌تر تعدادی از نخبگان دانشگاه صنعت نفت را استخدام می‌کردند که این با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است و ما برای ساماندهی این فرایند اقدام کردیم و اجازه گرفتیم که نه تنها نخبههای دانشگاه نفت بلکه نخبههای دیگر دانشگاه‌ها را در صورت نیاز بدون آزمون کتبی با مصاحبه استخدام کنیم.

وزیر نفت یادآور شد: برای امسال مجوز استخدام ١٥٠ نفر را دریافت کردیم، فکر کنم سال آینده هم بتوانیم برای تعدادی مجوز بگیریم، فرایند استخدامی برای نخبههای دانشگاه نفت اکنون به جریان افتاده است، ١٥٠ نفر را امسال و تعدادی را هم برای سال آینده استخدام می‌کنیم، اما همه به دنبال استخدام در دولت نباشند.

زنگنه گفت: اگر فعالیتهای نفتی در کشور جریان یابد و چرخش اقتصاد در کشور آغاز شود ما با کمبود نیرو هم روبهرو میشویم، این که همه به دنبال استخدام در دولت و آب باریکه‌ای هستند به این دلیل است که هنوز شاهد چرخش جریان اقتصادی در کشور آن چنان که باید باشد، نیستیم.

 

وی عنوان‌کرد: اگر ٥٠ میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری شود که رقم دور از ذهنی هم نیست و با ۵ تا ٦ قرارداد می‌توان چنین کاری کرد، ما برای این شرکتهایی که می‌خواهند در بخش نفت فعال شوند، با کمبود نیرو رو‌بهرو میشویم.