«چابهار» شاهراه توسعه اقتصادی ایران

   چابهار، به عنوان یکی از ١٠ نقطه منحصر به فرد از نظر ترانزیتی و کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق شناخته می‌شود و با احیای ظرفیت‌های آن می‌توان توسعه را برای ایران رقم زد. به گزارش مهر چابهار، این نقطه راهبردی ایران زمین طی چند سال اخیر همواره در شعاع دید مسؤولان […]

 

 چابهار، به عنوان یکی از ١٠ نقطه منحصر به فرد از نظر ترانزیتی و کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق شناخته می‌شود و با احیای ظرفیت‌های آن می‌توان توسعه را برای ایران رقم زد.

به گزارش مهر چابهار، این نقطه راهبردی ایران زمین طی چند سال اخیر همواره در شعاع دید مسؤولان کشوری به ویژه پس از نگاه خاص رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه سواحل مکران قرار گرفت، منطقه‌ای که به عنوان پل ارتباطی ایران با دنیا مطرح است باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد.

طی چند سال اخیر جدای از تکیه بر توان داخلی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای توسعه این تک بندر اقیانوسی کشور در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است تا شاید آینده‌ای بهتر برای این دیار رقم بخورد.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان-سرخس، توسعه اسکله شهید بهشتی و امکان پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر، توسعه راه‌های ارتباطی، پتروشیمی و غیره بخش‌هایی از توجه خاص نظام به بندر چابهاری است که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به زیبایی هر چه تمام‌تر در رفع نیازهای کشور، نقش‌آفرین بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران چندی پیش در سفر به چابهار گفت: ۳۴۲ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار در بخش‌های های مختلف اختصاص یافته است که با تحقق برنامه‌ها، چابهار را به مکان راهبردی تبدیل می‌کند.

محمد سعیدنژاد افزود: بندر شهید بهشتی چابهار قبل از آغاز طرح توسعه بنادر دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری داشته است، اما با نگاه ویژه مقام معظم رهبری و مسؤولان مبنی بر توسعه سواحل مکران طرح توسعه بنادر چابهار با هزینه ۳۴۱ میلیون دلاری آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۹۵ ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸ و نیم میلیون تن خواهد رسید.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با جذب منابع موجود تا یک سال آینده فاز نخست توسعه‌ای بندر چابهار به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد اما بدانید، بندر چابهار طرحی توسعه‌ای در ۵ فاز است که این ۵ فاز ۹۰ میلیون تن ظرفیت دارد و در فاز یک آن که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است ظرفیت آن را در این فاز به ۸ و نیم میلیون تن افزایش خواهیم داد.

به گفته این مقام مسؤول، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و سایر بنادر در خلیج‌فارس و تنگه راهبردی هرمز قرار دارد، این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.

جذب سرمایه‌های خارجی راهی برای توسعه بندر چابهار

در کنار توجه خاص، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای بندر چابهار به صورت جدی مورد توجه قرارداد به‌طوری که مسؤولان استانی پس از ظرفیت ایجاد شده پسابرجام توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه را به منظور تحقق این برآیند در دستور کار قراردادند.

سفرهای مکرر استاندار سیستان و بلوچستان و چند تن از وزرا به چابهار، سفرهای خارجی به کشورهای پاکستان و افغانستان به منظور تقویت این بندر و هدایت ترانزیت خارجی تجار افغان از طریق چابهار و حضور هیأت‌های خارجی در این خطه نوید آینده‌ای روشن را برای این دیار خواهد داد.

در کنار سفر دو وزیر کشور عمان به همراه ۵۰ فعال اقتصادی و معاون اجرایی دولت افغانستان به چابهار، دولت هند نیز چندی پیش در بازدید سفیر و فعالان اقتصادی از چابهار اعلام کرده بود که بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران قصد دارد ۱۵۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کند.

دولت هند در بیانیه‌ای رسمی ضمن تأیید این خبر گفت: بند چابهار محور اصلی تجارت آزاد اقیانوس هند و مسیر کالاهای هندی به پاکستان و افغانستان است.

همچنین همین جمله معاون سفیر استرالیا در ایران نیز بر موقعیت راهبردی چابهار کافی است که می‌گفت: چابهار با موقعیت راهبردی و دارا بودن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان ترانزیتی، تجاری و اقتصادی مکانی مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران استرالیایی است.

موقعیت راهبردی چابهار بستر مناسبی برای توسعه تجارت افغانستان است

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در همین رابطه اظهار داشت: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجار افغان دارد.

عبدا… عبدا… دی‌ماه امسال در سفر به چابهار به خبرنگار مهر گفت: در تلاش هستیم تا از ظرفیت این بندر که نزدیک‌‌ترین آب‌ها آزاد به افغانستان است به بهترین شکل بهره ببریم.

وی افزود: بندر چابهار برای افغانستان از لحاظ صادرات و واردات اموال بازرگانی مهم است و هر دو کشور یک‌جا با دیگر شرکای بازرگانی خویش تلاش نمایند تا از این بندر حداکثر استفاده صورت گیرد.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان، تجار ملی را تشویق خواهد کرد تا در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده و با استفاده از این راه، برای صادرات و واردات اموال و اجناس افغانستان راه نزدیک و مقرون به صرفه‌ای پیدا کنند.

عبدا… با بیان این‌که، بندر چابهار نه تنها برای افغانستان و ایران، بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز مهم و با ارزش است افزود: بندر چابهار از تمام بنادر دیگر برای وصل کردن افغانستان به دریا نزدیک‌تر و کم هزینه‌تر می‌باشد و راه را برای مرادوات اقتصادی با طرف هندی را نیز تسهیل‌تر می‌کند.

چابهار نقطه قوت تقویت روابط ایران و عمان است

وزیر صنعت و معدن کشور عمان نیز در نشست با استاندار، مسؤولان و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان اظهار‌داشت: دو کشور عمان و ایران از طریق چابهار فاصله دریایی نزدیکی دارند و این همجواری فرصت مناسبی برای توسعه روابط در تمام زمینه‌ها و پیشرفت و آبادانی است.

علی بن سعود السنیدی افزود: در تلاش هستیم تا با بیج کلیه امکانات روابط این دو همسایه به بهترین شکل ممکن بر قرار شود، چرا که یقین داریم توسعه روابط ایران و عمان امینت را افزایش می‌دهد.

وی به گسترش روابط میان ایران وعمان ابراز خوشبینی کرد و با بیان این‌که این کشور در دوران سختی در کنار ایران بوده است، افزود: بدون شک روابط دو کشور در دوران پساتحریم افزایش می‌یابد و ما در تلاش هستیم تا چابهار نقطه قوت این روابط باشد.

به گزارش مهر، هیأت اقتصادی عمان سفر خود را از طریق خط دریایی میان چابهار و عمان (کشتی هرمز) در حالی انجام دادند، که در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال مسؤولان کشوری و استانی قرار گرفتند.

 

بر اساس برنامه اعلام شده، این هیأت تجاری و اقتصادی که برای نخستین بار به ایران سفر کرده بازدید از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر و منطقه آزاد چابهار و تسهیل در مراودات تجاری، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و ترانشیب را در برنامه دارند.