اولین قطار بازیافت آسفالت گرم درجا ساخته متخصصان ایرانی، در کنار سایر دستاوردهای کشور در حوزه محیطزیست و انرژیهای تجدیدپذیر در طول برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی محیطزیست در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرارگرفت. بابک مؤمنی، مدیرعامل شرکت رامتک سازنده ماشینآلات در این زمینه در گفتوگو با ایرنا اظهارکرد: این شرکت فعالیت خود […]
اولین قطار بازیافت آسفالت گرم درجا ساخته متخصصان ایرانی، در کنار سایر دستاوردهای کشور در حوزه محیطزیست و انرژیهای تجدیدپذیر در طول برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی محیطزیست در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرارگرفت.
بابک مؤمنی، مدیرعامل شرکت رامتک سازنده ماشینآلات در این زمینه در گفتوگو با ایرنا اظهارکرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۹۲ با استخدام ۷۰ نفر از متخصصان ایرانی در زمینه تولید ماشینآلات شروع کرده است و پس از دو سال طراحی و ساخت، اقدام به تولید و بهرهبرداری اولین قطار بازیافت آسفالت گرم درجا در ایران کرده است.
وی با بیان اینکه تعداد شرکتهای فعال در این زمینه در دنیا انگشت شمار هستند، افزود: این شرکت ایرانی به عنوان یکی از این شرکتها توانسته این تکنولوژی را در ایران به مرحله تولید برساند.
مؤمنی در خصوص چگونگی کارکرد این دانش فنی و تکنولوژی در بازیافت آسفالت با اشاره به اینکه در دنیای امروز این دانش فنی از جانب شرکتها در حال استفاده است، بیان کرد: در روش سنتی که در دنیا مرسوم است و آن را سیستم mill and fill (کندن و پرکردن) مینامند، آسفالت را کنده و آن را با آسفالت جدید پر میکنند، در کشورهای پیشرفته و با توسعهیافتگی کمتر این آسفالتهای کنده شده را دور ریخته و از آسفالت جدید برای پر کردن استفاده میکنند.
وی افزود: این روش با مشکلات زیادی از جمله هدررفت سرمایههای میلیاردی برای تهیه آسفالت و همچنین دفع پسماند آسفالتهای کنده شده همراه است.
مؤمنی گفت: در این زمینه کشورهایی که توسعهیافتگی بیشتری دارند، آسفالتهای کنده شده را بهکارخانجات آسفالت منتقل کرده و با اضافه کردن درصد زیادی مواد نو، مجدد به سیکل کار برمیگردانند، اما در کشور ما این کار انجام نمیشود و همواره در عملیات راهسازی با انبوهی از آسفالتهای کنده شده در کنار جادهها مواجه هستیم.
وی بیان کرد: در قطار بازیافت آسفالت، از تکنولوژی بازیافت گرم درجا استفاده شده است، یعنی اینکه آسفالتهای کنده شده را با استفاده از تکنولوژی موجود، گرم و به صورت درجا در همان مکان و با توجه به گذراندن فرایند بازیافت در انتهای قطار برای پرکردن جای آسفالتهای کنده شده، با کیفیت اولیه در مسیر ریخته میشود.
مؤمنی با اشاره به اینکه در استفاده از این قطار دیگر جاده به صورت کنده و تعمیرشده دیده نخواهد شد، ادامه داد: در روش سنتی به دلیل اینکه آسفالت سرد و جسم سخت است، در حین کندن دانهبندی آسفالت شکسته و خرد میشود و دیگر قابل استفاده نیست (بر اساس دانش فنی، برای استحکام آسفالت نیاز به دانهبندیهای مشخص است) بنابراین از تکنولوژی گرم کردن در فرایند این قطار استفاده میشود.
این متخصص افزود: در فرایند آسفالت کردن با این قطار، ابتدا آسفالت موجود در جاده با استفاده از حرارت گرم و نرم شده، در نتیجه در هنگام کندن آسفالت، دانهها دیگر خرد نمیشود و قابل استفاده هستند بنابراین با استفاده از این تکنولوژی میتوان در محل پروژه از تمام آسفالتهای کنده شده به لحاظ دانهبندی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه آسفالت از یک سری دانههای سنگی و قیر تشکیل شده است، گفت: مواد قیری نیز با انجام برخی فرایندهها و افزودن مقداری مواد خاص احیا میشوند، بنابراین به لحاظ مواد مشکلی نداریم.
مؤمنی با بیان اینکه با استفاده از این قطار مشکل مواد برای جاده حل شده است، افزود: با حل مواد میتوان آسفالت را در محل مورد استفاده قرارداد.
وی ادامه داد: در دنیا تعداد کمی از تولیدکنندگان این ماشینآلات وجود دارند که از جمله آنها ۵ شرکت شامل یک شرکت آلمانی، یک شرکت ژاپنی، دو شرکت چینی و این شرکت ایرانی است که در دنیا این قطار بازیافت را تولید میکنند.
مؤمنی با اشاره به بازدید شش ماه پیش هیأت ژاپنی از قطار بازیافت آسفالت ایران و تأیید آن بیان کرد: در دو سال گذشته ما توانستیم ۲۵ مزیت را به تکنولوژی موجود در خصوص قطار بازیافت آسفالت اضافه کنیم و محصولی بهتر از محصولات ژاپنی موجود ارایه دهیم بهطوری که اکنون درحال بستن قراردادی با ژاپنیها مبنی بر تولید قطار برای آنها هستیم.
وی گفت: در ایران این توان وجود دارد که با کمک جوانان میانگین سنی زیر ۳۰ سال بتوانیم از مهندسان ۵۰ ساله ژاپنی که ۱۰۰ سال دانش فنی پشت سر خود دارند، کاری بهتر و موفق تر ارایه دهیم.
مؤمنی افزود: این شرکت به عنوان تولیدکننده قطار بازیافت تاکنون هیچ استفادهای از منابع دولتی نداشته است و تنها توقع ما حمایت معنوی از سوی دولتمردان است که قدر این دانش را بدانند و کمک کنند این قطار را در جادههای کشور به حرکت اندازیم.
پیشگام بودن ایران در تدوین استانداردهای آسفالت گرم درجا
مؤمنی یادآور شد: سیستم بازیافت آسفالت گرم درجا در ایران کاملاً تدوین شده است یعنی استانداردهای مربوطه از پروسه تولید تا تأیید نهایی محصول آسفالت در وزارت راه و شهرسازی و اداره استاندارد وجود دارد و ایران به این لحاظ از بسیاری از کشورهای دنیا جلوتر است.
وی بیان کرد: این امر بسیار مهمی است زیرا معدود کشورهایی هستند که استاندارد مدون ملی در این زمینه دارند؛ حتی آمریکاییها با تمام پیشرفت تکنولوژی که به دست آوردهاند، استاندارد مدون ملی برای بازیافت آسفالت گرم درجا ندارند.
مؤمنی یادآور شد: پروانه بهرهبرداری این محصول از وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت و معدن گرفته شده است اما استانداردی برای این محصول وجود ندارد زیرا تاکنون محصولی در این زمینه ساخته نشده است بنابراین تدوین استانداردهای آن برعهده ما گذاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: این قطار با بازدیدی که هیأت ژاپنی از آن داشته و قراردادی که قرار است در پی این بازدید منعقد شود، خود گویای کسب استانداردهای مورد نیاز در این تکنولوژی است.
مؤمنی یادآورشد: در ساخت این دستگاه به جز موتور، ادوات هیدرولیکی و تجهیزات کنترل الکترونیکی که در ایران تولید نمیشود، مابقی ادوات و تجهیزات آن توسط بهترین شرکتهای ایران ساخته شده است و سعی شده محصولی با کیفیت به بازار عرضه شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.