اولین آثار زیست‌محیطی فاجعه هسته‌ای فوکوشیما پدیدار شد

  گروه فعال محیط‌زیستی «گرین پیس» با هشدار نسبت به تأثیرات فاجعه هسته‌ای ۵ سال پیش فوکوشیما بر جنگل‌ها و جانوران این منطقه اعلام کرد که اولین نشانه‌ها در این زمینه مشاهده شده است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری «ژاپن تایمز»، سازمان بین‌المللی «گرین پیس» که دفتر اصلی آن در آمستردام هلند […]

 

گروه فعال محیط‌زیستی «گرین پیس» با هشدار نسبت به تأثیرات فاجعه هسته‌ای ۵ سال پیش فوکوشیما بر جنگل‌ها و جانوران این منطقه اعلام کرد که اولین نشانه‌ها در این زمینه مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری «ژاپن تایمز»، سازمان بین‌المللی «گرین پیس» که دفتر اصلی آن در آمستردام هلند واقع شده، در آستانه پنجمین سالگرد وقوع این حادثه اعلام کرد: اولین نشانه جهش ژنتیکی در درخت‌ها و موجودات این منطقه مشاهده شده است.

این سازمان که در بیش از۴۰ کشور جهان فعالیت دارد، در گزارش خود از جهش ژنتیکی در میان درختان صنوبر و تخریب دی.ان.ای حشرات خبر داد.

«گرین‌پیس» همچنین هشدار داد که روند پاکسازی گزینشی مناطق آلوده می‌تواند در آینده منجر به گسترش آلودگی این منطقه شود؛ چرا که جنگل‌های آلوده خود به عنوان یک منبع مواد رادیواکتیو به شمار می‌روند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود که تاکنون تنها برخی مناطق مسکونی پاکسازی شده و همچنان برای پاکسازی بخش‌هایی که بیش‌ترین میزان آلودگی را دارند، اقدامی صورت نگرفته است.

گفته می‌شود دولت ژاپن قصد دارد تا در صورت پیشبرد صحیح روند پاکسازی مناطق آلوده تا مارس ۲۰۱۷ میلادی، دستور تخلیه بسیاری از روستاهای اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را لغو کند.

براساس اعلام پزشکان و محققان در حوزه محیط‌زیست، حادثه فوکوشیما تاکنون تأثیری بر افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان خون در ژاپن نداشته است.

با این حال گفته می‌شود که برای پیشگیری از هرگونه احتمال شیوع سرطان تیروئید نظیر آن‌چه پس از حادثه چرنوبیل رخ داد، باید معاینه‌های پزشکی مربوطه در سطح کلان در این کشور صورت بگیرد.

قرارگیری در معرض تشعشعات خطرناک رادیو اکتیو از عوامل اصلی شکل‌گیری سرطان است.

زمین لرزه ۹ ریشتری ماه مارس سال ۲۰۱۱ ژاپن و سونامی بعد از آن، موجب کشته و مفقود شدن بیش از ۱۵ هزار نفر در ژاپن شد.

این فاجعه همچنین باعث وارد آمدن خسارت سنگین به نیروگاه اتمی فوکوشیما بر اثر تخریب سیستم خنک‌رسانی رآکتور‌ها شد.

 

از این فاجعه به عنوان شدید‌ترین سانحه اتمی از زمان وقوع فاجعه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین یاد می‌شود.