رتبهبندی کارگزاران مهمترین دغدغه صنعت کارگزاری در بورس یک فعال صنعت کارگزاری رتبهبندی کارگزاران را به عنوان مهمترین دغدغه این صنعت عنوان و بر لزوم در پیش گرفتن نگاههای کارشناسی، فنی، ملی و کاربردی برای توسعه بازار سرمایه تأکید کرد. به گزارش تسنیم، در بهمن ماه ۸۴ بود که تعدادی از کارگزاران بورسی به عنوان […]
رتبهبندی کارگزاران مهمترین دغدغه صنعت کارگزاری در بورس
یک فعال صنعت کارگزاری رتبهبندی کارگزاران را به عنوان مهمترین دغدغه این صنعت عنوان و بر لزوم در پیش گرفتن نگاههای کارشناسی، فنی، ملی و کاربردی برای توسعه بازار سرمایه تأکید کرد.
به گزارش تسنیم، در بهمن ماه ۸۴ بود که تعدادی از کارگزاران بورسی به عنوان اعضای کمیته تدوین اساسنامه کانون کارگزاران انتخاب شدند تا در نهایت در اسفندماه ۸۵، با تصویب اساسنامه کانون از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت رسمی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به موجب قانون بازار سرمایه آغاز شود.
بر این اساس، با برگزاری مجمع عمومی مؤسس این کانون، رییس شورا، نایبرییس و سخنگوی شورا و در پی آن سایر اعضا انتخاب شدند تا در نهایت ۷ نفر به مدت یکسال از سوی کارگزاران به فعالیت خود ادامه دهند.
همچنین در شهریور ماه ۸۹ روحا…میرصانعی به عنوان چهارمین دبیرکل کانون کارگزاران انتخاب شد تا یک ماه بعد از ورود دبیر کل جدید، مجمع عمومی فوقالعادهای تشکیل شود که به موجب آن، اساسنامه جدید کانون کارگزاران تصویب شد.
طبق اساسنامه جدید، شورای کانون حذف و هیأت عامل تشکیل و تمامی وظایف به هیأت مدیره کانون و دبیرکل تفویض شد. حال که کانون کارگزاران به روز برگزاری مجموع عمومی فوقالعاده خود برای انتخاب اعضای هیأت مدیره جدید نزدیک شده است، میرصانعی نگاهی به عملکرد خود طی دو سال گذشته دارد.
وی در ارزیابی از عملکرد خود به تسنیم گفت: در دو سال گذشته شرایط خاصی بر بازار سرمایه حاکم بود؛ در یکسال و نیم اول بازار رکودی بود و تنها کمتر از یکسال اوضاع معمولی داشت. اگرچه تغییر روند منفی به مثبت بازار در دست اهالی بازار، وزیر اقتصاد و شاید دولت هم نبود، اما این دوران و رکود شرایط بسیار سختی را برای کارگزاران و کانون تحمیل کرد.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان این که اصلیترین هدف کانون کارگزاران یعنی رسیدگی به مشکلات صنعت است، به اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته از سوی هیأت مدیره کانون کارگزاران اشاره کرد و افزود: برخی از این اقدامات به سرانجام رسیده است؛ اما هنوز صنعت کارگزاری برای رسیدن به نقطه ایدهآل باید راه زیادی را طی کند.
وی همچنین به برنامههای ارایه شده از سوی این کانون به سازمان بورس اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای کاهش هزینههای کارگزاران، مباحث رتبهبندی، کاهش پرسنل، تجمیع وظایف برخی از پرسنل در این مدت انجام شده است. بعلاوه این که با اجرای این اقدامات بود که تا حدودی رتبهبندی کارگزاران کمرنگتر و انعطاف سازمان در این بخش بیشتر شد.
به گفته میرصانعی، هنوز کانون کارگزاران با اهداف ترسیم شده و مدنظر خود فاصله دارد و باید تلاش خود را برای دستیابی به اهداف حقه صنعت کارگزاری ادامه دهد. در این میان دو روز قبل از برگزاری انتخابات کانون، جلسه پیش مجمعی در محل کارگزاری بانک کشاورزی برگزار شد؛ بهطوری که مدیرعامل کارگزاری بانک انصار عنوان میکند که در این جلسه کاندیدها به ارایه برنامههای خود پرداختند.
در این رابطه یک فعال صنعت کارگزاری نیز با توجه به انتقادهای صورت گرفته از عملکرد هیأت مدیره فعلی کانون کارگزاران در گفتوگو با تسنیم اهمیت این کانون برای اعضا را مورد اشاره قرارداد و گفت: با توجه به نقش کارگزاران در بازار سرمایه به عنوان حلقه ارتباطی و واسط بین بورس و سهامداران، به نظر میرسد هیأت مدیره کانون باید به صورت عمیق تر و مؤثرتر در این عرصه فعالیت داشته باشد.
عبدا…رحیملویبنیس با تأکید بر مبحث کارآیی و اثربخشی در عرصه اقتصادی اضافه کرد: اگرچه نمیتوان منکر اقدامات صورت گرفته از سوی هیأتمدیره در طول فعالیت خود در این عرصه بود، ولی میشد که با در پیش گرفتن مسیرهای مناسبتر، شاهد عملکرد بهتری در این صنعت و تأثیر آن بر شرکتهای حاضر در آن بود.
این فعال صنعت کارگزاری همچنین از رتبهبندی کارگزاران به عنوان مهمترین دغدغه این صنعت یاد کرد که به واسطه این رتبهبندی، الزاماتی چون سرمایه بالا از سوی سازمان بورس تعیین شده بود، مسألهای که کارگزاران به ویژه کارگزاران بخش خصوصی را با مشکل اساسی مواجه کرده است.
وی اذعان داشت: این درحالی است که انتظار میرفت کانون کارگزاران در هماهنگی با سازمان بورس، تغییری در الگو و مدل این مسأله ایجاد کنند. در واقع هیأت مدیره کانون باید همگام با توسعه ظرفیتها و ابزارهای بازار سرمایه، به ارزیابی توسعه مدلهای جدید از ارکان سازمان بورس بپردازد؛ مسألهای در آن چندان موفق نبوده است.
رحیملویبنیس با تأکید بر افزایش کیفیت تعاملات کانون کارگزاران با سازمان بورس عنوان کرد: کانون کارگزاران به عنوان نماینده ۱۰۷ عضو، باید به جای ۱۰۷ عضو تصمیمگیری کند و تمام امکانات، ظرفیتها و آرا این ۱۰۷ عضو حاضر در این صنف را به خدمت گیرد. در واقع باید پلی میان تکنولوژیهای نوین و سنتگرایی ایجاد کرد؛ چرا که نمیتوان هم تکنولوژیهای نو را داشت و هم هزینه روشهای کاملاً سنتی را پرداخت.
وی با اشاره به وجود برخی از انحصارات در صنعت کارگزاری در حوزههای فناوری و آیتی، بر در پیش گرفتن رویکرد توسعه همدلی و وحدت از سوی کانون کارگزاران تأکید کرد که در این مسیر باید به رعایت یکسری رفتارها و تعاملات متناسب با شرایط کارگزاران پرداخت.
مدیرعامل کارگزاری بانک انصار با بیان اینکه نگاهها و رفتارهای ارباب رعیتی باید در این صنعت از میان رود، بر لزوم در پیش گرفتن نگاههای کارشناسی، فنی، ملی و کاربردی برای توسعه بازار سرمایه تأکید کرد.
وی در ادامه با توجه به ورود افراد جدید در هیأت مدیره کانون کارگزاران، از در پیش گرفتن عملکرد مناسب از سوی این افراد اظهار امیدواری کرد تا به این واسطه شاهد تسهیل تعاملات در این صنعت باشیم.
این فعال صنعت کارگزاری افزود: اگرچه کارگزار بازار سرمایه تصریح میکند که به هیچ عنوان قصد مواجه با هیچ ارگان، سازمان یا نهادی نداریم اما آنچه که در این میان حایز اهمیت است بحث مطالبهگری است، نه اینکه صرفاً به سمت منافع صنعت حرکت کنیم، در واقع هدف گام برداشتن به سمت منافع ملی، توسعه اقتصاد و بازار سرمایه است تا منجر به شکوفایی صنعت شویم.
به گفته وی، بر این اساس باید کیفیت و تعاملات با نهادهای بالادستی، دولتی و نهادهای تأثیرگذار، تصمیمگیر و تصمیمساز مانند مجلس، دولت، قوه مجریه توسعه یابد.
رحیملویبنیس با بیان اینکه باید تمام تصمیماتی که برای این صنعت از سوی هیأت مدیره کانون اتخاذ میشود، به صورت شفاف برای اعضای آن مشخص باشد، اظهار داشت: هیأت مدیره کانون کارگزاران باید نهادگرا باشند و نهادی فکر کنند؛ یعنی از شخصی نگری و منافع شخصی به دور باشند. بعلاوه این که دغدغههای صنعت و بازار سرمایه را درک کنند و با برخورداری از دانش، قادر به انجام اقدامات کارآ، مؤثر و اثربخشی در این عرصه باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.