ضررهای مالی و معنوی تراکتور به خاطر یک ورزشگاه

ضررهای مالی و معنوی تراکتور به خاطر یک ورزشگاه سرانجام بعد از چند وعده بی‌اساس قرار است پس از چند ماه زمین چمن ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام(ره) که مورد بازسازی قرار گرفته بود، در مسابقه بین دو تیم ماشین‌سازی تبریز و فولاد خوزستان افتتاح شود. به گزارش مهر، این بازی از چارچوب بازی‌های […]

ضررهای مالی و معنوی تراکتور به خاطر یک ورزشگاه

سرانجام بعد از چند وعده بی‌اساس قرار است پس از چند ماه زمین چمن ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام(ره) که مورد بازسازی قرار گرفته بود، در مسابقه بین دو تیم ماشین‌سازی تبریز و فولاد خوزستان افتتاح شود.

به گزارش مهر، این بازی از چارچوب بازی‌های هفته شانزدهم و آغازین نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور روز ۲۴ دی در ورزشگاه یادگار (ره) تبریز برگزار خواهد شد.

۴ هفته‌ای که از ۴ ماه گذشت

زمین چمن ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام‌(ره) پس از پایان پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور توسط مسؤولان اداره ورزش و جوانان استان و مسؤولان استادیوم و زیرنظر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مورد بازسازی قرار گرفت.

قبل از اقدام به بازسازی چمن این ورزشگاه، به گفته مسؤولان ذی‌ربط این چمن تا هفته چهارم لیگ شانزدهم باید آماده می‌شد اما با گذشت ۱۵ هفته فوتبالی از لیگ شانزدهم و حدود ۴ ماه پر حرف و حدیث در این خصوص، هنوز این چمن آماده برگزاری مسابقات نشده و اکنون گفته می‌شود دو هفته دیگر بازی تیم‌های ماشین‌سازی تبریز و فولاد خوزستان در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.

هوادارانی که در خانه ماندند

طولانی شدن مدت زمان بازسازی این چمن که البته نوع و کیفیت آن نیز بار‌ها مورد انتقاد رسانه‌ها و دوستداران ورزش شد، طی این مدت برای تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی نیز ضررهای زیادی داشت.

تراکتوری‌ها با برگزاری بازی‌های خود در این ورزشگاه ۷۰ هزار نفری می‌توانستند تعداد تماشاگر بیش‌تری نسبت به بازی‌های خود در استادیوم اختصاصی ۵ هزار نفری‌شان داشته باشند و با درآمد ناشی از بلیت فروشی مبلغ قابل توجهی به اندوخته مالی خود اضافه کنند اما انجام ۸ دیدار خانگی در لیگ برتر و دو بازی خانگی در جام حذفی در ورزشگاه اختصاصی موجب شد تا تراکتوری‌ها نتوانند از این منبع کسب درآمد، به‌خوبی بهره ببرند. از طرفی بازی با ماشین‌سازی با وجود این که سبزقبا‌ها میزبان بودند اما بازی در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی برگزار شد و اگر ورزشگاه یادگار امام‌(ره) آماده بود، این بازی هم در آنجا برگزار می‌شد.

ضرر میلیاردی تراکتوری‌ها

با یک حساب سرانگشتی می‌توان میزان ضرر باشگاه تحت‌مدیریت آجرلو را مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برآورد کرد.

این چنین که اگر متوسط هر بازی حداقل ۳۵ هزار تماشاگر می‌توانست برای بازی‌های تیم تراکتورسازی به ورزشگاه یادگار امام(ره) بیاید، تنها ۵ هزار نفر که گنجایش حداکثری ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی بود بازی تیمشان را از نزدیک می‌دیدند و با این حساب به‌طور متوسط در هر بازی ۳۰ هزار تماشاگر امکان حضور در ورزشگاه محل بازی خانگی تراکتورسازی را نداشته‌اند.

با احتساب قیمت بلیت ۵ هزار تومانی، عدم امکان حضور ۳۰ هزار تماشاگر در هر بازی خانگی تیم تراکتورسازی ضرر ۱۵۰ میلیون تومانی در هر بازی را روی دست مدیران باشگاه گذاشت و انجام ۱۰ بازی خانگی در لیگ و حذفی به اضافه بازی با ماشین‌سازی در ورزشگاه اختصاصی، روی هم رفته مبلغ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به باشگاه تراکتورسازی تبریز ضرر وارد کرد.

البته با در نظر گرفتن بازی‌های مهمی همچون مصاف با پرسپولیس یا سپاهان در تبریز، می‌شد پیش‌بینی کرد که در هر دوی این بازی‌ها ورزشگاه یادگار امام(ره) مملو از جمعیت باشد اما با این حال میانگین ۳۵ هزار نفر تماشاگر برای هر بازی خانگی تیم تراکتورسازی پیش‌بینی دور از ذهنی نیست.

پایان انتظار هواداران، دو هفته دیگر

با همه این تفاسیر و اتفاقات ورزش دوستان و طرفداران تیم‌های فوتبال تبریز شاید فقط دو هفته دیگر در انتظار افتتاح زمین چمن پر ماجرای ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام (ره) تبریز بمانند. هر چند که پیش از این یکی، دو بار وعده افتتاح آن از سوی مسؤولان مربوطه داده شده بود.

 

با افتتاح زمین چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) در کنار راحتی کار تیم‌های تراکتورسازی و ماشین سازی، هواداران تیم‌های تبریزی که سرمایه‌های با ارزش فوتبال و ورزش استان هستند نیز تا حدودی از خدمات و امکانات هر چند جزیی ورزشگاه یادگار بهره‌مند خواهند شد و قطعاً حضور حداکثری هواداران در این ورزشگاه و حمایت جانانه آن‌ها از تیم‌های تبریزی موجب بهتر شدن وضعیت نتیجه‌گیری این تیم‌ها نیز خواهد شد.