اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس، ۲۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد

وزیر نیرو اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس، ۲۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد چشم صنعت برق به‌دنبال زنده کردن مطالباتش است گروه انرژی- وزیر نیرو طی بازدیدی که از پروژه‌های کلان آبی در استان هرمزگان به عمل آورد؛ بار دیگر به اهمیت حضور بخش خصوصی و پیمانکاران داخلی در پروژه‌ها تأکید و به یکی از پروژه‌های […]

وزیر نیرو

اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس، ۲۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد

چشم صنعت برق به‌دنبال زنده کردن مطالباتش است

گروه انرژی- وزیر نیرو طی بازدیدی که از پروژه‌های کلان آبی در استان هرمزگان به عمل آورد؛ بار دیگر به اهمیت حضور بخش خصوصی و پیمانکاران داخلی در پروژه‌ها تأکید و به یکی از پروژه‌های مورد بحث مجلس، دولت و کارشناسان یعنی انتقال آب اشاره کرد.

حمید چیت‌چیان در واپسین روزهای هفته گذشته ضمن بازدید از طرح عظیم ساقی کوثر (انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع و معادن جنوب شرق) گفت: این طرح از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی از دریا در کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی این طرح از پروژه‌های شاخص در صنعت کشور بوده که پیش‌بینی ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای این طرح بزرگ در هرمزگان توسط بخش خصوصی شده است.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین تجهیزات شیرین‌سازی ‌آب در کشور مربوط به این طرح است، بیان ‌داشت: طرح عظیم انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع و معادن جنوب شرق کشور از اقدامات ضروری برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

این درحالی است که طی همان هفته یکی دیگر از طرح‌های انتقال آب که مربوط به دریاچه خزر می‌شود از سوی نمایندگان مجلس ملغی اعلام شد. بدین ترتیب با مخالفت با انتقال آب از دریاچه خزر برای تأمین آب شرب، نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رأی از ۲۱۸ رأی حاضر در جلسه به میزان ۶۰درصد آرای نمایندگان مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق مبنی بر انتقال آب از دریای خزر را حذف کردند. چراکه این امر به زعم بسیاری از کارشناسان چراکه این کار توجیه اقتصادی نداشته است.

وزیر نیرو با بیان این‌که در اجرای پروژه‌ها باید مسایل زیست‌محیطی را مورد توجه قرارداد، گفت: در شیرین‌سازی آب دریا نیز باید مسایل زیست‌محیطی مورد توجه جدی باشد.

ایرنا در این خصوص نوشت: حمیدچیت‌چیان در نشست مشترک با استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم استان در مجلس و مدیران صنعت آب و برق استان هرمزگان با اشاره به مشکل پساب فاضلاب بندرعباس، بیان داشت: رفع مشکل ورود پساب فاضلاب بندرعباس به دریا را به‌طور خاص پیگیری می‌کنم و در برنامه ششم نیز مسایل فاضلاب در مناطق ساحلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که یکی از مسایل مهم در هرمزگان موضوع آب است، تصریح کرد: قسمت عمده تأمین آب شرب هرمزگان باید به تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی متکی شود تا فشار از روی دشت‌ها برداشته شود.

چیت‌چیان بیان داشت: در این راستا، تأسیسات خوبی در استان ایجاد شده و نیاز است اجرای طرح‌های احداث آب شیرین کن به‌طور جدی در هرمزگان پیگیری شود.

وی ابراز کرد: می‌توان از منابع آب شور رودخانه‌های استان نیز استفاده کرد چون شیرین‌سازی این آب‌ها راحت تر و به صرفه تر است و با توجه به وجود خاک مستعد و آفتاب مناسب در هرمزگان از این آب‌ها می‌توان استفاده اقتصادی داشت.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه آب استان هرمزگان باید به صورت کامل تدوین شود و از متقاضیان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب استقبال می‌کنیم.

چیت‌چیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوزه برق نیز اشاره و تصریح کرد: صنعت برق باید بتواند درآمد لازم را کسب کند که در این زمینه باید روی وصول مطالبات متمرکز شد و اگر مطالبات برق در هرمزگان وصول شود، چهره برق این استان کاملاً تغییر می‌کند.

وی در پایان با اشاره به وضعیت فاضلاب بندرعباس، بیان کرد: موضوع فاضلاب بندرعباس را به‌طور خاص پیگیری می‌کنیم و در برنامه ششم توجه به فاضلاب در مناطق ساحلی مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در بخش تولید برق در این استان امکان سرمایه‌گذاری مناسبی وجود دارد که زمینه‌ساز توسعه صنعتی و رفاه مردم استان خواهد شد.

این مقام مسؤول در مورد جلوگیری از آسیب زیست‌محیطی با احداث آب‌شیرین‌کن، گفت: توجه به مسایل زیست‌محیطی در شیرین‌سازی آب دریا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که با به‌کارگیری نیروهای بومی موافق هستیم، خاطرنشان کرد: از پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اهمیت به این مهم را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: اساس توسعه روی منابع انسانی است و اگر از نیروهای هر منطقه استفاده نشود توسعه نمی‌تواند پایداری لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در سیریک با سرمایه‌گذاری روسیه احداث می‌شود که عملیات این طرح در آینده نزدیک با حضور مسؤولان عالی رتبه کشور روسیه انجام خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری به روش BOO

همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: پروژه احداث، تملک و بهره‌برداری از تأسیسات آبگیر و آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی شهر بندرعباس به روش B.O.Oبا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با ظرفیت تولید آب به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز است.

امین قصمی افزود: برای تأمین این حجم، ظرفیت آبگیری به میزان ۳۳۰ هزار مترمکعب در روز از دریا توسط خطوط لوله دریایی مورد نیاز است.

وی بیان داشت: اجرای پروژه آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی بندرعباس در راستای رفع چالش کم‌آبی این شهر، به‌عنوان اولویت اول شرکت آب و فاضلاب هرمزگان می‌باشد اما مشکل اصلی، تأمین منابع مالی آن است که در حال رایزنی با صندوق توسعه ملی و بانک عامل صنعت و معدن و تجارت برای دریافت تسهیلات مورد نیاز هستیم.

این مسؤول اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجموع سرمایه‌گذاری آن ۲۴۰ میلیون دلار است که در صورت تأمین ۱۵۰ میلیون دلار آن (مبلغ مصوب) از طریق صندوق توسعه ملی، ۷۰ درصد این پروژه تأمین مالی خواهد شد.

 

قصمی یادآور شد: همچنین با توجه به کاهش شدید منابع آبی استان و به‌ویژه شهر بندرعباس، مرحله نخست این پروژه با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز قرار بود تا شهریور ماه سال آینده ماه سال آینده ۹۶ وارد مدار بهره‌برداری شود که با حمایت وزیر نیرو این طرح زودتر از موعد در تیرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.