آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی ابلاغ شد

آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی ابلاغ شد عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی را برای اجرا به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده اول این آیین‌نامه، قطب علمی گروهی از اعضای هیأت […]

آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی ابلاغ شد

عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی را برای اجرا به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده اول این آیین‌نامه، قطب علمی گروهی از اعضای هیأت علمی برجسته هستند که برای انجام یک برنامه مدون ۵ ساله همزمان با برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

در ماده دوم آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی، هدف از تشکیل قطب‌های علمی، گسترش مرزهای دانش برای ارتقای جایگاه علمی کشور، فراهم ساختن زمینه فعالیت‌های گروهی و ایجاد شبکه‌های علم و فناوری، کسب مرجعیت علمی و فناوری در زمینه تخصصی خاص، مشاوره و تصمیم‌سازی در برنامه علمی و اجرایی و توسعه و تقویت مطالعات میان رشته‌ای و تولید بومی اعلام شده است.

براساس ماده سوم این آیین‌نامه، شورای قطب‌های علمی به ریاست وزیر علوم تشکیل می‌شود و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نایب رییس و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی دبیر و معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران گروه‌های علمی ۵گانه قطب‌های علمی و دو نفر از اعضای هیأت علمی برجسته کشور اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

براساس این آیین‌نامه، سیاست‌گذاری برای ایجاد و توسعه قطب‌های علمی کشور، تعیین ضوابط شناسایی، ارزیابی و حمایت از قطب‌های علمی و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی قطب‌های علمی از اختیارات شورای قطب‌های علمی است.

براساس این گزارش و مبتنی بر ماده ۵ این آیین‌نامه، تأسیس قطب علمی از طریق بررسی حوزه‌ها و زمینه‌های مورد نیاز کشور براساس آمایش علم و فناوری و اعلام فراخوان شورای قطب‌های علمی کشور به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری و نیز از طریق درخواست دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری کشور برای تشکیل قطب علمی براساس مزیت‌ها و توانمندی‌‌‌ها و تأیید شورای قطب‌های علمی انجام می‌شود.

 

گفتنی است، آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی مشتمل بر ۱۴ ماده و ۱۴ تبصره است و پس از تأیید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۷/۱۰/۹۵برای اجرا به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است.