گروه خودرو- فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی از بزرگترین معضلاتی است که سالهاست دولتها و جامعه با آن دستوپنجه نرم میکنند. اما طی چند سال اخیر که بازار خودروی کشور با تلاطمهای گوناگونی مواجه شد، همین امر سبب شد که اهمیت کمتری به تاکسیها داده شود و روزبهروز به تعداد فرسودگی آنها اضافه شود. حالا با […]
گروه خودرو- فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی از بزرگترین معضلاتی است که سالهاست دولتها و جامعه با آن دستوپنجه نرم میکنند. اما طی چند سال اخیر که بازار خودروی کشور با تلاطمهای گوناگونی مواجه شد، همین امر سبب شد که اهمیت کمتری به تاکسیها داده شود و روزبهروز به تعداد فرسودگی آنها اضافه شود. حالا با توجه به تصمیماتی که در وزارت صمت و سازمان تاکسیرانی گرفته شده است، قرار شده امسال روند جایگزینی تاکسیهای فرسوده با خودروهای برقی با سرعت بیشتری دنبال شود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، حسن کریمیسنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، با اشاره به امضای چند توافقنامه برای جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده از سوی وزارت صمت و مذاکراتی که با شرکت تاکسیرانی تهران انجام شده در نظر داریم بین ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی در قالب توافقنامه واگذاری از طریق شرکت خودروساز به متقاضیان واگذار کنیم. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، بیان داشت: تاکنون چند شرکت توافقنامه مذکور را امضاء و چند شرکت نیز بهزودی آن را امضاء میکنند. وی افزود: پیشبینی میشود تا دو، سه ماه آینده تعداد خودروهای برقی ترخیصشده از گمرك به ٨ تا ١٠ هزار دستگاه برسد كه تقریباً همه این خودروها برای بخش تاکسیرانی کشور در نظر گرفته شده است. مدیر طرح توسعه خودروی برقی وزارت صمت، اظهار داشت: در صورتی که وجه یارانهای که دولت برای این خودروها در نظر گرفته تأمین شود و به متقاضیان خرید این خودروها پرداخت شود، بهزودی شاهد فعال شدن حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی در ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود. وی بیان داشت: مبلغ این یارانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر که بخشی از این ماده مربوط به بهینهسازی مصرف سوخت از محل صرفهجویی است، پرداخت میشود. طبیعتاً پرداخت مبلغ یارانه از طریق بانك عامل به خریدار خودروی برقی صورت میپذیرد كه در حال مذاكره با چند بانك هستیم. کریمیسنجری؛ بیان داشت: تاكسیهای بنزینی در تهران بهطور متوسط حدود ۸۰ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند که با توجه به فرسودگی این تاکسیها اغلب آنها مصرف بالایی دارند. بررسیها نشان میدهد بعضی از این تاكسیها تا ١٥ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هم مصرف میكنند اما با در نظر گرفتن مصرف در حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر، هر تاکسی، سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین مصرف میکند که با احتساب هر لیتر بنزین وارداتی به قیمت ۵۰ سنت، پیداست سالانه بین چهار تا پنج هزار دلار هزینه مصرف بنزین یك دستگاه تاكسی است كه تنها پنج درصد آن توسط راننده پرداخت میشود و مابقی در قالب یارانه بنزین توسط دولت پرداخت میشود. در واقع با جایگزین شدن خودروی برقی سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین به ارزش چهار تا پنج هزار دلار صرفهجویی میشود که باید بخشی از این صرفهجویی به صورت یارانه به خریدار تاکسی برقی پرداخت شود. وی با بیان اینکه منابع صرفهجویی در طول زمان احصاء میشود، بیان داشت: براساس قانون، عائدی حاصل از صرفهجویی باید بعد از احصاء صرفهجویی پرداخت شود، بنابراین نقش بانک عامل واسطه شدن بین متقاضیان خرید تاکسیهای برقی و دولت برای پرداخت این یارانه است. این مقام مسئول، بیان داشت: اگر قیمت تاکسی برقی را حدود یک میلیارد تا یك میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در نظر بگیریم، رانندگان تاکسی بدون دریافت یارانه قدرت خرید آن را ندارند. ضمن اینکه راهاندازی این خودروها مشروط به ایجاد ایستگاههای شارژ خودروی برقی است که براساس مذاکراتی که با وزارت نیرو انجام شده تأمین برق ایستگاههای منتخب برای تاکسیهای برقی تهران در حال انجام است. همچنین در این خصوص شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی، آیین امضای موافقتنامه همکاری مشترک برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده تهران با تاکسیهای برقی، با شرکت کرمانموتور به امضاء رساند. شادی مالکی؛ در این باره، گفت: شهرداری تهران بهرغم اینکه تعدادی خودرو را از چین وارد میکند، اما به جهت استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی، توافقنامهای را با کمک وزارت صمت منعقد کرده است. براساس این قرارداد، موافقتنامههایی با خودروسازان داخلی از جمله موافقتنامه با شرکت کرمانموتور شکل گرفت. وی با بیان اینکه براساس این موافقتنامهها، سازمان تاکسیرانی یک پل ارتباطی بین شرکت خودروساز که خودروی خود را وارد کرده است و وزارت صمت میشود، اظهار داشت: با این توافق به جای خودروی پیشنهادی گذشته، خودروی برقی را جایگزین میکنیم. قیمت خودروی برقی دو برابر خودروی پیشنهادی سنوات گذشته است و با محقق شدن بخشی از بودجهای که دولت برای راهاندازی صنعت خودرو قرار داده است، قیمت تمامشده خودروی برقی معادل قیمت خودرویی میشود که برای نوسازی در سال گذشته هزینه میکردیم. سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، ادامه داد: در گام دوم، تاکسیرانی فراخوانی را با هماهنگی شرکتهای خودروساز منتشر میکند و بعد از انتشار این فراخوان، رانندگان تاکسی با شرکت خودروساز یعنی کرمانموتور مرتبط میشوند و قراردادی بین تاکسیرانها و خودروساز شکل میگیرد. در نهایت سازمان تاکسیرانی هم طی انجام کار همراه خواهد بود و این حمایت در جهت تسهیلگری صورت خواهد گرفت. مالکی؛ با بیان اینکه خودروی برقی دیگری که با همکاری مپنا برای ورود آن تلاش کردهایم، تا سه ماه دیگر به نتیجه میرسد، خاطرنشان کرد: با مزایای پیشبینیشده با پیشپرداخت صفر، تاکسیرانها میتوانند این خودرو را خریداری کند. این خودروی برقی سواری و سایز سمند و قیمت آن حدود ۸۰۰ میلیون است. وی افزود: نمونههایی از اتوبوس برقی نیز به تهران رسیده است و میتوانیم در این باره با شهرداری تهران همکاری کنیم. قیمت پیشنهادی ما اقتصادی و اتوبوسهای دیزلی و برقی ما مورد تأیید است. مالکی همچنین بیان کرد: با توجه به بررسیهای کارشناسی، بیش از ۸۰ درصد خودروهای تاکسی ما فرسوده است و باعث ایجاد مشکل میشود. لذا در بحث نوسازی ناوگان ما تا مرز ۴۰ هزار خودرو امکان جایگزینی خودروی برقی با فرسوده دیزلی را داریم. اما جدای از این تهران امکان افزایش ناوگان را نیز دارد. بنا را بر این داریم که در مسیر توسعه در سالجاری اقداماتی را انجام دهیم. سرپرست سازمان تاکسیرانی، خاطرنشان کرد: ما در گام اول یک موافقتنامه یک هزار دستگاهی را با کرمانموتور منعقد میکنیم که امکان بالا بردن تعداد آن وجود دارد. حدود ۱۱ شرکت خودروساز معرفی شدند و در یک جمعبندی دیگر ۱۰ شرکت دیگر نیز به ما معرفی شدند. تا الان چهار یا پنج شرکت به صورت جدی با ما وارد قرارداد شدند و امروز شاهد دومین قرارداد جدی هستیم. مالکی؛ در پایان گفت: برقیسازی از موضوعاتی است که ناگزیر به انجام آن هستیم، به همین جهت حرکت به این سمت از تدابیر بسیار خوب دولت و شهرداری است. اتفاقات سالجاری در تاریخ شهر و شهرداری بیسابقه خواهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از آغاز پرداخت وام با کارمزد هشت درصدی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی وحدتکار؛ از تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسیهای فرسوده خبر داد و گفت: نوسازی ناوگان تاکسیهای فرسوده با ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد هشت درصد و بازپرداخت […]
دیدگاه بسته شده است.