یک سال است که متقاضیان خرید خودروی پژوپارس در کشاکش ایرانخودرو و سازمان استاندارد بلاتکلیف ماندهاند. حال سخنگوی تعزیرات اعلام کرده که بعد از رفع ایرادها، تولید این خودرو ادامه مییابد. به گزارش مهر، محمدعلی اسفنانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، به یک سال بلاتکلیفی تولید پژوپارس خاتمه داد. اسفنانی؛ در نشست خبری گفته است «قرار […]
یک سال است که متقاضیان خرید خودروی پژوپارس در کشاکش ایرانخودرو و سازمان استاندارد بلاتکلیف ماندهاند. حال سخنگوی تعزیرات اعلام کرده که بعد از رفع ایرادها، تولید این خودرو ادامه مییابد. به گزارش مهر، محمدعلی اسفنانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، به یک سال بلاتکلیفی تولید پژوپارس خاتمه داد. اسفنانی؛ در نشست خبری گفته است «قرار بر این بود که پژوپارس به دلیل اینکه استانداردها را رعایت نکرده بود، تولید آن متوقف شود که با رفع مشکلاتی که اعلام کردند و با دستور رئیسجمهور به تولید ادامه میدهد.» خودروی پژوپارس به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازار برای عموم خریداران جذابیت بسیاری دارد و میتوان گفت؛ یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران محسوب میشود. بر همین اساس هم در زمان ثبتنام در سامانه یکپارچه حدود ۱۰۰ هزار نفر برای خرید این خودرو متقاضی شدند. با ورود به فصل زمستان ۱۴۰۲ که نوبت تحویل خودروهای پژوپارس به متقاضیان بود به دلیل عدم ارسال پیامک و فراخوان مبنی بر زمان تحویل، کمکم سروصداها در مورد تأخیر در تحویل این خودرو بلند شد؛ تا جایی که طی تقریباً دو ماه گذشته، شاهد تجمعات زیادی مقابل نهادهای دولتی از جمله وزارت صمت بودیم. در این بحبوحه بود که مشخص شد به دلیل عدم انطباق این خودرو با استانداردهای ۸۵گانه در تداوم تولید پژوپارس شک و شبهه ایجاد شده و باید خط تولید این خودرو متوقف شود. مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد: «از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلامهای رسمی به ایرانخودرو اعلام کردیم که این خودرو نمیتواند استانداردهای ۸۵گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد، اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع، فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صمت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که میدانستند، نمیتوانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند.» با توجه به عدم انطباق خودروی پژوپارس با استانداردهای ۵ گانه مقرر شد که تولید این خودرو صرفاً تا نیمه اسفندماه امسال صورت گیرد، اما در ادامه به دلیل درخواستهای متعدد و البته اعتراضات متقاضیان خرید پژوپارس، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم خواهد داشت. مجدد مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در گفتگو با صداوسیما، تأکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال ۱۴۰۳ صورت خواهد پذیرفت. اسلامپناه؛ گفته بود که «تولید خودروی پژوپارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بینالمللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردینماه ۱۴۰۳ مشخص میشود.» با این حال ۱۲ اسفندماه، ایرانخودرو در نامهای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود، چراکه پارس استانداردهای ۸۵گانه را اخذ نمیکند. همچنین ایرانخودرو اقدام به ارسال فراخوانی به متقاضیان پژوپارس مربوط به زمستان امسال کرد که براساس آن این افراد میتوانند با تبدیل خودرو، خودروهای سورن Xu7p، ۲۰۷ دستی شیشه و تارا دستی V1 کرد. در واکنش به این نامه ایرانخودرو، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که «به هر علتی که امکان تحویل خودروهای پیشفروش شده به مصرفکننده میسر نشود، تمامی مسؤولیتها در مقابل مشتریان به عهده آن شرکت است.» در ادامه این کشمکشها، عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مورد تحویل پژوپارس به متقاضیان، به صورت قاطع اعلام کرد که «بعضی از خودروها ممکن است که در تطبیق با استانداردها نمره قبولی را کسب نکرده باشند، تلاش میکنیم که افرادی که ثبتنام کردهاند با اولویت، خودرو به آنها تحویل شود. حال با این اظهارنظر سخنگوی سازمان تعزیرات، مشخص شد که بعد از رفع مشکلات پژوپارس، تولید این خودرو ادامه خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.