تسهیلات جدید به انبوه‌سازان نوشدارویی پس از مرگشان

  رامین شاهی – صنعت مسکن همچنان در رکود است و بر فعالیت‌های این صنعت بزرگ و تأثیر‌گذار در کشور سایه سردی افکنده شده است. تیم اقتصادی دولت به دنبال احیای این بخش مولد در کشور است تا آثار بزرگ اقتصادی و اشتغال‌زایی خود را نشان دهد از این رو اقدام به افزایش تسهیلات بانکی […]

 

رامین شاهی – صنعت مسکن همچنان در رکود است و بر فعالیت‌های این صنعت بزرگ و تأثیر‌گذار در کشور سایه سردی افکنده شده است. تیم اقتصادی دولت به دنبال احیای این بخش مولد در کشور است تا آثار بزرگ اقتصادی و اشتغال‌زایی خود را نشان دهد از این رو اقدام به افزایش تسهیلات بانکی برای انبوه‌سازان مسکن کرده‌اند لیکن مشکلات و چالش‌های آنان به مراتب بزرگ‌تر از مشکلاتی است که آنان در ان دست و پا می‌زنند.

چندی پیش بانک مسکن از طرح جدید خود برای پرداخت وام‌های ۵۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به ازای هر واحد مسکونی برای انبوه‌سازان رونمایی کرد. هرچند پیش از این نیز سازندگان مسکن مشمول دریافت تسهیلات بانکی بودند، اما در این طرح انبوه‌سازان بدون سپرده‌گذاری و با سود دوران مشارکت ۱۸ درصدی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

سود بالای تسهیلات رونقی در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند

شهرام کوسه غراوی با اشاره به تصمیم اخیر بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ۵۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی به انبوه‌سازان، گفت: هرچند این اقدام با هدف کاهش رکود در بازار مسکن بوده، اما با توجه به تورم و نرخ‌های حبابی قیمت نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

نماینده مردم کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با تأکید براین‌که باید افزایش رقم تسهیلات مسکن برای کلان‌شهر‌‌‌ها در دستورکار قرار بگیرد، افزود: درحال حاضر در کلان‌شهری همچون تهران با تسهیلات ۱۳۰ میلیون تومانی انبوه‌سازی رخ نخواهد داد.

وی با بیان این‌که باید برای بهبود وضعیت مسکن و خروج آن از رکود تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود، تصریح کرد: سیاست تسهیلات‌دهی هرچند مفید است؛ اما اگر بدون تناسب با مناطق مختلف کشور ارایه نشود، نمی‌تواند رشدی در بحث صنعت ساختمان را رقم بزند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، گفت: درحال حاضر برای اعطای تسهیلات به انبوه‌سازان رقم ۱۸ درصد سود درنظر گرفته شده که این برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان خود مانع بزرگی است.

کوسه غراوی با تأکید براین‌که رونق ساخت و ساز در بحث مسکن به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد، افزود: هر اقدامی که بتواند حباب قیمتی مسکن را بشکند؛ باید مورد حمایت واقع شود.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی باید سیاست مشخصی در بحث کاهش رکود در بخش مسکن ارایه کند، تصریح کرد: ارایه تسهیلات بدون در نظر گرفتن میزان کارایی آن نمی‌تواند کمکی به مردم کند.

اصولی‌‌‌‌ترین روش این است که تسهیلات بانکی در اختیار انبوه‌سازان قرارگیرد

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تأکید کرد: اصولی‌‌‌‌ترین روش این است که تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان عمده، انبوه‌سازان و تعاونی مسکن قرارگیرد تا به توازن عرضه و تقاضا کمک کند.

حسام‌عقبایی با بیان این‌که تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شهرهای بزرگ خیلی اثرگذار نخواهد بود، گفت: در کشور ما ۹۰ درصد ساخت وساز به صورت سنتی است و ظرفیت صنعتی‌سازی هم بسیار پایین است و باید فرصت‌هایی به‌طور مستقیم برای مردم فراهم آوریم و از این جهت موافق این هستم که تسهیلات در اختیار خود مردم قرار بگیرد تا برای خودشان مسکن تهیه کنند.

وی اظهار داشت: افزایش تسهیلات بانکی در شرایط کنونی با توجه به افزایش قیمت چند سال پیش می‌تواند هم محرک خروج از رکود بازار باشد و هم قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

عقبایی گفت: افزایش سقف تسهیلات می‌تواند آغاز خروج از رکود و کمک به رونق اقتصاد کشور باشد.

عقبایی افزود: با توجه به این‌که تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی بانک مسکن پس از یک سال سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود، امیدواریم بازار مسکن را از وضع رکود خارج کند.

وی گفت: از آنجا که تولید مسکن و طرح‌هایی که قبلاً وجود داشته، متوقف شده است، به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی کشور راهکار دیگری که بتواند تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد، وجود ندارد.

عقبایی افزود: هم اکنون این وام ۳۵ میلیون تومانی که در حال پرداخت است حدود یک هشتم آن هزینه گرفتن وام می‌شود که هیچ جای دنیای این‌گونه نیست.

عقبایی گفت: برای این‌که اثرگذاری این وام بیش‌تر شود باید بوروکراسی اداری کم‌تر بشود و هم هزینه‌های دریافت وام کاهش یابد و نرخ سود تسهیلات هم باید با درآمد‌های دهک متوسط و ضعیف جامعه تطبیق پیدا کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: نرخ سود وام ۳۵ میلیون تومانی را ۱۴ درصد لحاظ کرده‌اند و این‌که برای همه کشور یک فرمول برای دریافت وام درست کنیم، منطقی نیست و باید برای دهک‌های پایین جامعه با توجه به درآمدی که دارند، تسهیلات تعریف کنیم و این تسهیلات در خصوص خرید مسکن باید با بسیاری از تسهیلات دیگر، سودی متناسب با درآمدهای مردم داشته باشد.

عقبایی گفت: پیشنهاد ما این بوده است که تسهیلات بانکی را افزایش دهند اما تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی را در شهرهای بزرگ خیلی اثرگذار نمی‌بینیم اما اگر سقف وام تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می‌یافت ۵۰ درصد خرید یک واحد ۷۰متری در شهرهای بزرگ بود اما سود و بازپرداخت آن با درآمد دهک‌های پایین جامعه سازگار نخواهد بود.

عقبایی اظهار داشت: شواری پول و اعتبار و بانک مرکزی باید به گونه‌ای تصمیم بگیرند که سود این تسهیلات با سایر تسهیلات که بانک پرداخت می‌کنند، متمایز دیده شود.

عقبایی گفت: افزایش تسهیلات بانکی یک عامل محرک برای انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است و یکی از دلایل کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در نیمه دوم پارسال فقر بازار و کاهش مشتری در بازار بوده است.

وی افزود: افرادی که حداقل پس‌انداز را دارند و منتظرند با این حداقل‌‌‌ها بتوانند سرپناهی برای خودشان تأمین کنند؛ این وام‌‌‌ها باید به آنها کمک کند و همچنین وام می‌تواند از عوامل رونق بازار و سرعت بخشیدن در خروج از رکود باشد.

بازار مسکن نیازمند اقدام ضربتی دولت است

محمدرضارضایی‌کوچی با اشاره به مصوبه اخیر بانک مسکن برای ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان، گفت: این تصمیم می‌تواند تأثیرات خوبی بر بازار مسکن از حیث افزایش ساخت و ساز و ایجاد تعادل قیمتی در بازار داشته باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که ارایه تسهیلات باید با در نظرگرفتن شرایط فعلی اقتصاد کشور صورت بگیرد، افزود: رقم تسهیلات باید متناسب با قیمت زمین و مسکن در کلان شهر‌‌‌ها و روستا‌‌‌ها و شهرستان‌ها متغیر باشد.

وی با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، تصریح کود: با نرخ سود ١٨ درصد خانه‌دار شدن یا انبوه‌سازی ممکن نخواهد بود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به پیش‌شرط‌هایی برای خروج بازار مسکن از رکود، تأکید کرد: برای خروج بازار مسکن از رکود باید افزایش ساخت و ساز برای ایجاد تعادل قیمتی صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که باید برنامه مشخصی برای ساماندهی بازار مسکن تدوین و اجرا شود، افزود: با شرایط فعلی بازار مسکن هر روز حجم اجاره نشینی در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم بیش‌تر خواهد شد.

رضایی‌کوچی از تلاش کمیسیون عمران مجلس برای کمک به دولت برای ساماندهی بازار مسکن خبر داد و تصریح کرد: بازار مسکن باید با سیاست‌های حمایتی به سمت بهبود وضعیت سوق داده شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید برای ایجاد تعادل در بحث قیمت مسکن سیاست‌های مشخصی را دنبال کند.

امکان خانه‌دار شدن کم‌تر می‌شود

صدیف بدری با یادآوری تصمیم اخیر بانک مسکن در خصوص ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان، گفت: ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان تصمیم مفیدی است که می‌تواند درصورت عملیاتی شدن رکود فعلی موجود در بازار مسکن را کاهش دهد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین درمجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بازارمسکن نیازمند اتخاذ تدابیری منسجم برای ساماندهی است، افزود: با شرایط فعلی این بازار امکان خانه‌دارشدن مردم هر روز کم‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که دولت باید یارانه‌ای برای بخش مسکن با هدف ساماندهی آن درنظر بگیرد، تصریح کرد: تسهیلات‌دهی فعلی در بحث مسکن با نرخ سودهای بسیار بالا کارایی زیادی نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که باید تسهیلات متناسب با مناطق مختلف کشور ارایه شود، گفت: به‌طور حتم تسهیلات ٥٠ تا ١٣٠ میلیون تومانی در کلان‌شهری همچون تهران کارایی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت باید همسو با نیازهای کلان شهر‌‌‌ها و شهرستان‌های کشور به اتخاذ تصمیم‌هایی برای ساماندهی بازار مسکن اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس در تلاش برای برگزاری جلسه‌ای با مسؤولان حوزه مسکن برای ساماندهی این بازار در اسرع وقت است.

تصمیم به ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان تغییری در وضعیت بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد

محمدمهدی‌افتخاری با یادآوری تصمیم اخیر بانک مسکن برای ارایه تسهیلات ٥٠ تا ١٣٠ میلیون تومانی با سود ١٨ درصد به انبوه‌سازان گفت: این تصمیم تغییری در وضعیت بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد.

نماینده مردم فومن و شفت درمجلس شورای اسلامی، با تأکید براین‌که سقف تسهیلات در کلان‌شهری همچون تهران باید افزایش یابد، تصریح کرد: در کلان‌شهری همچون تهران با این تسهیلات خرید خانه یا انبوه‌سازی ممکن نیست.

وی با بیان این‌که تسهیلات دهی در بحث مسکن باید با درنظرگرفتن شرایط منطقه‌ای و قیمت‌های نامتعارف در نظر بگیرد، افزود: موفق شدن سیاست‌ها در حوزه مسکن منوط به درنظرگرفتن رکود فعلی و شرایط کلی حاکم بر جامعه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید براین‌که باید مسکن از حیطه کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی بدل شود، تأکید کرد: در صورتی که سیاست گذاری در بحث مسکن به درستی باشد می‌تواند به ساماندهی این بازار امیدوار بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بررسی وضعیت بازار مسکن و همچنین سیاست‌های کلی در بحث تسهیلات‌دهی در کمیسیون عمران مجلس انجام خواهد شد.

سیاست تسهیلات‌دهی به انبوه‌سازان با نرخ بالای سود وام بی‌اثر می‌شود

حمید بنایی در گفت‌وگو با خانه ملت، بااشاره به تصمیم اخیر بانک مسکن برای ارایه تسهیلات ٥٠ تا ١٣٠ میلیون تومانی به انبوه‌سازان، گفت: ارایه این نوع تسهیلات شاید در برخی شهرهای کوچک و شهرستان‌ها کارایی داشته باشد، اما در کلان شهر‌‌‌ها نمی‌تواند اثر گذاری داشته باشد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت تسهیل شرایط ساخت و ساز در کشور، افزود: ارایه تسهیلات ارزان در بحث مسکن نخستین گام برای ساماندهی این بازار است.

وی با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات مسکن، تصریح کرد: هرچند سیاست تسهیلات دهی راهکار مناسبی برای تسهیل خانه دار کردن مردم است اما نرخ بالای سود وام‌‌‌ها اثرگذاری این سیاست را کاهش داده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این‌که افزایش ساخت و ساز در کشور می‌تواند انباشت تقاضا در بحث مسکن را کاهش دهد، گفت: حمایت از انبوه‌ساز با ارایه مشوق‌های لازم می‌تواند رکود فعلی حاکم بر بازار مسکن را درمان کند.

بنایی ادامه داد: دولت در زمینه بهبود وضعیت مسکن باید برنامه مشخصی داشته باشد و با بررسی نتایج آتی سیاست‌گذاری‌های خود بهبود وضعیت بازار را پیگیری کند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن جلسات بسیاری با مسؤولان امر برگزار کرده و به‌طور حتم در راستای تصمیم اخیر بانک مسکن در خصوص تسهیلات‌دهی به انبوه‌سازان نیز به بررسی تبعات اجرای این تصمیم خواهد پرداخت.

محمدهاشم‌بت‌شکن در نشست خبری خود برنامه‌های بانک مسکن در سال جدید برای پرداخت تسهیلات مسکن را تشریح کرد.

مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت وام ساخت مسکن بدون سپرده به متقاضیان ساخت مسکن خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن سازندگان و شرکت‌های انبوه‌سازی که اقدام به ساخت مسکن با تکنولوژی جدید کنند، تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده انجام خواهد شد، بنابراین اگر سازنده‌ها تکنولوژی را وارد ساخت و ساز کنند که موجب صرفه‌جویی در انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: این اقدام برای اولین بار است که در تهران، شیراز، کرج، مشهد، اهواز و اصفهان انجام خواهد شد یعنی اگر سازنده‌ها قصد دارند اقدام به ساخت با تکنولوژی جدید کنند، ۱۳۰ میلیون تومان و اگر اقدام به واردات تکنولوژی جدید به کشور کنند که موجب بهره‌وری انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌های انبوه‌سازی که بتوانند تکنولوژی جدید برای افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی را در ساخت و سازهای خود پیاده‌سازی کنند، برای اولین بار تسهیلات ساخت هر واحد مسکونی (در کلان‌شهرها) تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را دریافت می‌کنند.

بت‌شکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مبلغ برای تکنولوژی‌های معمولی و روتین ساخت و ساز به ازای هر واحد مسکونی در کلان‌شهر‌‌‌ها ۱۱۰ میلیون تومان است که به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود. همچنین اگر انبوه‌سازان در اجرای پروژه‌های ساختمانی خود از صنعتی‌سازی صرف (بدون کاهش مصرف انرژی) بهره ببرند به ازای هر واحد ۱۳۰ میلیون تومان وام ساخت دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین به طرح فروش اقساطی که از هفته آینده بخشنامه آن به شعب این بانک در سراسر کشور ابلاغ می‌شود اشاره کرد و گفت: کلیه اعضای کانون سراسری انبوه‌سازان می‌توانند با مراجعه به شعب مرکزی کلیه استان‌ها و در تهران ۶ شعب اصلی خواستار خدمات تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن شوند.

 

بت‌شکن ادامه داد: فروشنده‌ها و کسانی که می‌خواهند مسکن خود را اقساطی به فروش برسانند پس از موافقت و رسیدن به توافق با خریداران و اخذ مبلغی به صورت نقد، مابقی را به صورت اقساط از خریداران دریافت کنند بنابراین بانک مسکن پس از اخذ مجوز فروش اقساطی از بانک مرکزی که چند هفته پیش صورت گرفته است، این طرح را از هفته آینده اجرایی می‌کند.